Hej, får inte ordning på förbrukningen på min Nibe F2120-12 med VVM500: Huset byggt under året, passivhusstandard, FTX-ventilation, 162 kvm uppvärmd yta med golvvärme.
Kommunen kräver mätning av förbrukningen under 12 mån för att få slutbesked. Byggentreprenören (liten firma) blev aldrig färdig att installera det, så jag köpte en sådan här:
https://www.clasohlson.com/se/Tr%C3%A5dl%C3%B6s-elenergim%C3%A4tare-Efergy-e2/36-4500?gclid=CjwKCAiApo3SBRA4EiwAty8i-nSMo-IGgaZ1xzCes_RMWJnEZzKDXAMPJw5DGitOI17ObGeMusuS6xoCNFoQAvD_BwE&gclsrc=aw.dsInkopplad till den grupp som försörjer ute- och innedel, 3 faser som gå enbart till en undercentral för endast de förbrukarna.
I viloläge drar den 1,6-1,7 kW! I aktivt läge där den gör varmvatten 3-5 kW.
Mätt med amperemätare på samma ledningar, jag får det till 2A i viloläge och ca 4-5 A när den går igång och gör varmvatten.
Dubbelkollat mot elleverantörens mätare - alla andra förbrukare avstängda (jordfelsbrytare till allt utom värmepumpen) - det blir ungefär samma förbrukning. Elräkning som tyvärr stämmer lika bra med den förbrukningen, men jag vet inte hur mycket jag förbrukar i hushållsel.
Klistrar in lite från Nibe uplink: (i viloläge)
värmebärarpumpshastighet EB15 15%
medelutetemperatur BT1 4.9°C
utetemperatur BT1 4.0°C
varmvatten laddning BT6 48.9°C
varmvatten topp BT7 51.1°C
ström BE1 0.1A
ström BE2 0.1A
ström BE3 0.1A
gradminuter 2GM
tillsats
Rubrik
Värde
blockerad nej
säkringsstorlek 16A
tidfaktor 53.4h
effekt eltillsats 0.0kW
max inställd eleffekt 9.0kW
tillsatstemperatur BT63
Byggaren kliar sig i huvudet och kan i alla fall inte komma med någon lösning. Han ifrågasätter mina mätningar, men jag tror inte elleverantörens mätare har någon nämnvärd felvisning. Med den här förbrukningen kommer jag inte få något slutbesked.
Någon som har någon som helst idé vad som kan vara fel?