0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
...som har diskuterats fram på annan plats på forumet är att den som har möjlighet till det befriar kompressorn från uppgiften att värma tappvatten när det är så kallt att den inte riktigt pallar med båda sina uppgifter - radiatorvärmning och tappvattenvärmning.Det förutsätter att man har en separat vvb, som man kan låta ta över uppgiften.Ett sådant arrangemang har vissa fördelar jämfört med att köra elpatron i vp:en.Häromdagen såg det ut att bli en liten köldknäpp här så jag bestämde mig för att pröva. Har en 100 liters vvb i serie efter vp:en.Det visade sig vara lite knöligt. Helst hade man ju velat ha en on-off knapp för varmvattenfunktionen. Men så vitt jag kunde finna så måste man i avsaknad av en sådan ge sig på inställningarna för att lura styrningen att låta bli att värma tappvatten. Jag ställde starttemp och stopptemp för vattenvärmning till samma värde, och det verkade funka. Men som sagt lite knöligt, två inställningar som måste ändras och sedan ändras tillbaka igen vid aktivering och avaktivering av denna elpatronersättning.
Ja då skulle man ha 11XX modellerna & en elpatron i sin VPA som man styr separat, då blir ju vatnet aldrig så kalt att det påkallar en start