Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Hur en installation av två Daikinpumpar gick till i Kungälv/Kode  (läst 3268 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thomas S

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 155
Länge sedan man skrev, är mest inne och läser.  :)
Andra gången jag anlitar en firma för installation, första gången (Klimatteknik) var man ju nybliven villaägare med noll koll.  .,;-
Jag har tur när jag väljer att anlita "proffs" för att installera värmepumpar för nu är det dags igen, annan firma såklart !  ::)

Ett långt dokument för dom som orkar och är intresserade.  wave

Se andra inlägget om ni inte vill ladda ned, "Tågråttan" klistrade in istället.  tummenupp
« Senast ändrad: 30 oktober 2017, 12:23:21 av Thomas S »
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 & Nexura X25

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2770
  • Jag gillar inte OST.
SV: Hur en installation av två Daikinpumpar gick till i Kungälv/Kode
« Svar #1 skrivet: 29 oktober 2017, 20:33:15 »
Jag klistrar in det här, vill du att jag ska radera detta så gör jag det.


Det var en gång den 6/10-2016 en installation av två st värmepumpar från Daikin, en Caldo x25 på
övervåningen samt en Nexura x25 i källaren för att den ska vara tyst (sitter där vi sover). Första
installationsdatumet (30/9-2016) ställdes in med kort varsel, ca 15 min pga kort om folk/sjukdom
samt ett akutjobb på en närliggande industri.

Allt var tämligen förberett, Caldon monterades på föregående pumps plats (som jag redan
monterat/tagit bort) med stativ uppmätt och klart för utedelen så den var bara att ställa på plats, el
framdragen, rörgenomföring i väggen ja manegen var krattad så att säga!

I källaren var lecablock nedgrävda och klara för markstativet.
Ett hål borrades i väggen och elen togs från ett vägguttag på insidan.
Dagen för installationen var jag ej ledig men min sambo var hemma, jag kom dock hem vid ”slutet”
av installationen.
Påpekade att det saknades div kanaldelar för att få rördragningen snygg men fick till svar att dom
hade han inte.
Installatören packade ihop i all hast och åkte utan att städa i källaren.
Själva installationen kändes ”stressad” och det estetiska lämnade en del att önska, ledningsdragning
var slarvigt utfört, rörkanaler/skarvar/hörn och avslut dåligt utfört eller till och med saknades.

Även tätning i väggarnas rörgenomföring saknades (endast lite silikon/latexfog hjälpligt fogat), i
källaren inget ”rörgenomföringssystem” alls !
Är även tveksam till att vakuumsugning utförts tillfredsställande eller alls men säljaren lovar att så
skett enligt installationsteknikern, ber honom att också komma och titta på installationen.

25 oktober kommer säljaren och besiktar installationen varvid det avtalas att han kontaktar mig för
åtgärdande av felen någon gång under vecka 44 vilket ej sker.

10 November åker jag upp till kontoret i Stenungsund och påtalar att nu får det vara nog varvid
säljaren åker direkt hem till mig och åtgärdar felen.
Slutar det där?
Nope!

I början på Januari 2017 kommer det ett "tjutande ljud" från innedelen i källaren, oftast efter
avfrostning som är kvar i ca 30 min eller mer.
Rören är mycket korta, ca 150 cm från inne till utedel vilket är för kort enligt
Daikin som rekommenderar ca 3 m.
Är i mailkontakt med Daikin som ber mig ta frågan med installatören.
Vid ac-drift under sommaren visar det sig även att Caldons dräneringsrör är tätt och läcker vatten
inomhus.
Oljud från glidlagret i Nexuran kommer också ibland?
Ser också att rörgenomföringarna inte är skumtätade.
Semestrar mm kommer emellan men vid kontakt med installatören 21/8-2017 ber jag om en full
genomgång/”ominstallation” av både pumparna eftersom jag tvivlar på vad den första installatören
egentligen gjort.

24/8-2017 kommer en kille och går igenom pumparna och skumtätar ”nästan” alla genomföringar,
insidan i källaren missar han. Fixar läckan på dräneringen.
Tömmer ur köldmedia i nexuran eftersom rören är så korta samt säger att ett kretskortsbyte
eventuellt kan lösa felet med ”tjutandet”.
Han påtalar också att ett viss ljudnivå får man acceptera från innedelen.
Det förstår jag också och accepterar det men biljud utöver fläkt och ”luftbrus” samt ljud vid
avfrostning ska det inte vara.
Samtalet pågår fram och tillbaka angående ”oljud” och jag säger bl a att jag vill ju inte verka gnällig
men nu är det som det är varpå han säger ”att man kan ju inte be kunderna hålla käften”, tyvärr
reagerar jag inte där och då på det.
Börjar väl bli gammal och har lugnat ner mig, orkar inte hetsa upp mig så mycket längre, blir mest
ledsen över att det inte finns någon yrkesstolthet längre.

29/8-2017 ringer jag installatören och påtalar den missade tätningen i källaren mm.
Att det nu är fel på nexurans innedel kan jag ju inte belasta installationsföretaget för men när man
på 4 ggr inte lyckas att slutföra en installation tröttnar man!
Jag bad dem komma och hämta nexuran och ta tillbaka den för att jag inte ”orkar” mer helt enkelt.
Min gamla Panasonic sitter fortfarande kvar så jag kan använda den.
Säljaren återkommer och säger att Daikin menar att man får ha några försök på sig att åtgärda fel
innan man beslutar om något annat.
Ett byte av innedel föreslås men jag avböjer trött på eländet som jag är, säger att jag åter ska
kontakta Daikin.
Jag frågar om han i sin kontakt med Daikin talade om hur många gånger dom varit hos mig, svaret
på det, ”nej”!

Jag ringer Daikin 1/9-2017 och får prata med en Tomas som är mycket förstående för min situation
och lovar att föra saken vidare och återkomma.
Sen blir det tyst!

Ringer 16/10-2017 och pratar med samma Tomas igen som känner igen vårt tidigare samtal men
som nu menar att det inte är hans ”bord” egentligen, men han hade ju lovat föra det vidare och lovar
nu så igen.
Jag frågar om inte Daikin ställer några kvalitetskrav vad det gäller installation av deras pumpar och
får till svar att Certifiering för hantering av köldmedia ställer dom som främsta krav.
Det förstår väl jag också men lite krav på hur det ”runtomkring” utförs vid installation borde väl
vara av vikt också?'

Tomas Menar också att det är fel att hänga leverantören eftersom det är återförsäljaren som utför
installationen och inte bara åt Daikin. Om så är fallet är det bara att gratulera, återförsäljare kan
montera Daikins pumpar hur tusan man vill bara man är certifierad.

Skickar även ett mail till en Lena Boberg på Daikin som är
marknadskoordinator/presskontakt/kontaktperson med länk på installationsbilder och kort
beskrivning av ärendet.
Har tidigare varit i mailkontakt med henne angående problemen vid installationen.

Idag är det visserligen 29/10-2017 och Söndag men har ej hört något från Daikin ännu!
Så kontentan av detta är att Daikin struntar i hur deras återförsäljare utför sitt arbete bara
dom är certifierade!

Sist ska sägas att säljaren på installationsföretaget nog gör sitt bästa?
Han är trevlig, det är teknikerna som lämnar en del att önska!
Tegelfasadsvilla i Sörmland, byggdes-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000kwh/år. Tidigare ägaren"
2012:   17 214 kwh.
2013:   15 451 Kwh. 
2014:   10 535 Kwh.
2015:   13 254 Kwh.
2016:   14 867 Kwh.
2017:     5 681 Kwh. -546 Kwh mot 2016 hittills.

Värmer hela huset med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura, installerad maj 2012, inte för att spara pengar för det gör den inte. ca ½-1m3 ved/år
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   876kwh/år. Avstängd eftervärmare, den behövs ALDRIG för mig iallafall..
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere, sänka till 16A? för liten besparing.
Logger2020 mäter: Ute temp, Uterums temp, förråd/garagetemp, 4 luftkanalers temp till/från FTX, flyttbar temp/fuktsensor, 2 LLVP, VVB och total elförbrukning. Marktemp 15cm ner.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014.
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L

Utloggad perra83

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 286
  • FLVP
SV: Hur en installation av två Daikinpumpar gick till i Kungälv/Kode
« Svar #2 skrivet: 29 oktober 2017, 20:35:21 »
Usch så tråkigt!!

Det är ju så att vi köper en produk och en installation inget jävla slarv. Som amatör ska man inte upptäcka ALLA brister utan det ska vara så bra att enbart ett proffs ska kunna hitta fel om ens han.
Hoppas det löser sig så du blir nöjd.

Min pump är inte heller perfekt installerad. Ca 2m långa rör och innedelen sitter inte centrerad där den sitter. Funktionen är det dock inge fel på el oljud.
Götenehus -85 155m2 1,5 plan. FLVP Nibe 410P -08, Cronspisen 3m3 ved/år.
LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17
Acetec PD-250 -14
Tot förb 13000kWh

Utloggad Thomas S

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 155
SV: Hur en installation av två Daikinpumpar gick till i Kungälv/Kode
« Svar #3 skrivet: 29 oktober 2017, 22:08:23 »
Tågråttan,

Helt ok !  tummenupp
Tyckte det blev för långt att skriva i en tråd, men det funkar ju lika bra eller bättre ser jag!  :)


perra83,

Tack!  :)
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 & Nexura X25

Utloggad Thomas S

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 155
SV: Hur en installation av två Daikinpumpar gick till i Kungälv/Kode
« Svar #4 skrivet: 12 november 2017, 13:11:18 »
Uppdaterar lite.

Fick svar från produktchefen på Daikin, mailat honom tidigare.
Mailade 2 november, han svarade efter ett par timmar!  tummenupp

Citera
Hej Thomas,

Tack för ditt mail.
Det är inte mig du har talat med dessa två gånger.
Jag har kikat på dina bilder och det ser tråkigt ut fram tills de gjorde om installationen. Efter det blev det lite bättre men kanske inte så som du vill ha det. Dessvärre är det svårt att avgöra om det var möjligt att få till det bättre än det blev då man inte känner till förutsättningarna för installationen. Det känns som om du inte fortfarande är nöjd, även efter ominstallationen.
Jag har framfört detta till ansvarig säljare som får ta detta med din leverantör då jag anser att en viss yrkes stolthet måste man ha.
Dock så har vi valt att inte agera poliser i sådana fall då vi inte har full kännedom om förutsättningarna samt att det blir svårt att agera opartiskt. Av denna anledning rek. Vi alltid att diskutera med installatören. Skulle det inte vara tillfredsställande så anser jag att du måste vända dig till ARN. för en opartisk utvärdering.

Mvh
Tomas ****

Mitt svar:

Citera
Hej Tomas!


Tack för ett snabbt svar!

Förstår att ni inte agerar "poliser" men om man på 4 ggr inte lyckas få till en installation som är ok då tröttnar man och är ganska färdig med den installatören?

Förutsättningarna har jag beskrivit och kan väl inte vara så mycket bättre eller? 👍

Bara att i princip ställa/hänga sakerna på plats förutom ett hål i källarväggen!

Man kan ju undra hur det blivit om han skulle anlagt för stativet i källaren också? 🤔

Hade detta skett när jag var yngre och "stubinen" kortare hade jag skruvat ner pumpen och ställt in den på deras kontor, nu är jag äldre och lugnare! 🙂

I mitt sista samtal med säljaren (*******) bad jag dem komma och hämta pumpen (Nexuran) för att jag nu är rent ut sagt skittrött på det här! 💩

Grämer mig som tusan att jag inte valde Svensk Villavärme AB istället trots prisskillnaden.

Vi får väl se vad min installatör säger?


Trevlig Helg!

Ska tillägga att det var säljaren som var hos mig 2:a och 3:e gången för att åtgärda felen.

Lägger till en länk med bilder på "före och efter åtgärder", https://photos.app.goo.gl/SQt6tehB4nZEK0jV2 .

Glömde skriva tidigare att Nexuran i källaren tjuter igen, kommer och går så fort det kryper ner mot "nollan" eller under! FiR

Så där är jag nu, inte hört mera än så länge.  dontknow
« Senast ändrad: 14 november 2017, 12:19:10 av Thomas S »
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 & Nexura X25

Utloggad elolle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur en installation av två Daikinpumpar gick till i Kungälv/Kode
« Svar #5 skrivet: 14 november 2017, 18:46:44 »
Vad är det för stollar som varit hos dig?

Utloggad Thomas S

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 155
SV: Hur en installation av två Daikinpumpar gick till i Kungälv/Kode
« Svar #6 skrivet: 28 november 2017, 12:44:12 »
Vad är det för stollar som varit hos dig?

Sorry för att svaret dröjde!  wave

Jag väntar med att ange namnet på företaget tills jag vet vad som sker. Sc:,h
Men jag kan ju ge en ledtråd;)
Har fortfarande inte hört ifrån dem?

Daikin Sverige verkar enbart intresserade av att höra hur installationer utförts när det går bra!?
Tvivlar på att dom kontaktat min installatör?
Till dagens datum har jag inte hört något och kommer inom kort att återigen göra ett personligt besök på "installationsföretaget".
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 & Nexura X25

Inloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur en installation av två Daikinpumpar gick till i Kungälv/Kode
« Svar #7 skrivet: 30 november 2017, 09:03:45 »
Sorry för att svaret dröjde!  wave

Jag väntar med att ange namnet på företaget tills jag vet vad som sker. Sc:,h
Men jag kan ju ge en ledtråd;)
Har fortfarande inte hört ifrån dem?

Daikin Sverige verkar enbart intresserade av att höra hur installationer utförts när det går bra!?
Tvivlar på att dom kontaktat min installatör?
Till dagens datum har jag inte hört något och kommer inom kort att återigen göra ett personligt besök på "installationsföretaget".
Hej Thomas,
det var ett ovanligt påhopp från din sida att vi endast är intresserade av höra talas om bra installationer, vi är öppna och lyhörda för allt men framför allt så fokuserar vi på själva produkten såsom jag skrev till dig. Missnöje skall riktas till installatören alternativt till ARN då vi inte kan sätta oss in i den biten.
Hur som helst så har vi varit i kontakt med återförsäljaren i fråga i detta ärende och han hävdar att du vägrar honom tillträde. Är det en korrekt information från honom ?

Mvh
Daikin

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 28360
  • Ägare av forumet
SV: Hur en installation av två Daikinpumpar gick till i Kungälv/Kode
« Svar #8 skrivet: 30 november 2017, 09:35:49 »
Har det bytts kretskort för att bli av med tjutet?
Om så är fallet, men problemet kvarstår så borde det väl vara i Daikins intresse att undersöka det närmare då det gäller själva maskinen.
Att man inte certifierar alla installatörer själv är begripligt, tyvärr verkar det vara rätt vanligt med installatörer som inte håller måttet, även om de är certifierade.

OM jag skulle få en värmepump monterad skulle jag vara hemma, kontrollera certifikatet, och läsa på innan installation, för att undvika t.ex. för korta rör och slarvigt genomförda vägg-genomföringar och vakuumsugning.
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur en installation av två Daikinpumpar gick till i Kungälv/Kode
« Svar #9 skrivet: 30 november 2017, 10:13:27 »
Har det bytts kretskort för att bli av med tjutet?
Om så är fallet, men problemet kvarstår så borde det väl vara i Daikins intresse att undersöka det närmare då det gäller själva maskinen.
Att man inte certifierar alla installatörer själv är begripligt, tyvärr verkar det vara rätt vanligt med installatörer som inte håller måttet, även om de är certifierade.

OM jag skulle få en värmepump monterad skulle jag vara hemma, kontrollera certifikatet, och läsa på innan installation, för att undvika t.ex. för korta rör och slarvigt genomförda vägg-genomföringar och vakuumsugning.
TS har fått information av oss via mail att ett kretskortsbyte troligtvis inte påverkar ljudet i systemet. Maskinen har installerats med betydligt kortare rördragning än vad vi föreskriver och det är i de flesta fallen orsaken till att köldmedieljud kan uppkomma.
En annan anledning kan vara att serviceventilerna ej är fullt öppna eller att det föreligger en förträngning någonstans i rörinstallationen, ex. knäckt rör.
Om en maskin har installerats enligt föreskrift och driftstörning uppkommer så är normal procedur att produkten reklameras och en ny skickas ut om inte felet/orsaken kan åtgärdas enkelt på plats.
En returnerad maskin till oss kontrolleras alltid i våra testriggar som vi har byggt speciellt för att kunna kontrollera orsaken.
/Daikin

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 28360
  • Ägare av forumet
SV: Hur en installation av två Daikinpumpar gick till i Kungälv/Kode
« Svar #10 skrivet: 30 november 2017, 15:05:14 »
Då verkar ni ju ha en vettig strategi.  tummenupp
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur en installation av två Daikinpumpar gick till i Kungälv/Kode
« Svar #11 skrivet: 30 november 2017, 20:48:07 »
Då verkar ni ju ha en vettig strategi.  tummenupp
Jag tror det. Vi har en seriös hantering av alla reklamationer och har inget egenintresse av att vilseleda eller inte ta ansvar.

Mvh
D

Utloggad Thomas S

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 155
SV: Hur en installation av två Daikinpumpar gick till i Kungälv/Kode
« Svar #12 skrivet: 01 december 2017, 10:46:24 »
Daikin_

Påhopp och påhopp!
Jag ringer till er och blir lovad "hjälp"/"jag ska föra detta vidare" , skickar mail som ej besvaras.

Var har jag skrivit att jag nekar honom tillträde? Han behöver bara ringa eller har jag förbjudit det också?

Jag sa i mitt sista samtal att dom kan hämta pumpen för att jag är skittrött på de här!

Jag vill inte ha en firma som ska hit 5 ggr  eller mer för att slutföra en installation!
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 & Nexura X25

Inloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur en installation av två Daikinpumpar gick till i Kungälv/Kode
« Svar #13 skrivet: 01 december 2017, 15:04:38 »
Daikin_

Påhopp och påhopp!
Jag ringer till er och blir lovad "hjälp"/"jag ska föra detta vidare" , skickar mail som ej besvaras.

Var har jag skrivit att jag nekar honom tillträde? Han behöver bara ringa eller har jag förbjudit det också?

Jag sa i mitt sista samtal att dom kan hämta pumpen för att jag är skittrött på de här!

Jag vill inte ha en firma som ska hit 5 ggr  eller mer för att slutföra en installation!
Hej Thomas,

det ligger även i vårt intresse att slutkunderna har ett fungerande system.
Dock så ansåg jag att du uttryckte dig som att vi inte är intresserade av att hjäpla till utan bara vill ha positiv feedback och så är verkligen inte fallet.
Jag talade med vår försäljningschef som hade gett säljaren i uppdrag att prata med din installatör och återkopplingen var enligt återförsäljaren att han inte fick tillträde till dig. Jag har inte sagt att du har nämnt det utan jag ställde en fråga till dig här på forumet.

Mvh
Daikin

Utloggad Thomas S

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 155
SV: Hur en installation av två Daikinpumpar gick till i Kungälv/Kode
« Svar #14 skrivet: 01 december 2017, 17:16:48 »
Hej Thomas,

det ligger även i vårt intresse att slutkunderna har ett fungerande system.
Dock så ansåg jag att du uttryckte dig som att vi inte är intresserade av att hjäpla till utan bara vill ha positiv feedback och så är verkligen inte fallet.
Jag talade med vår försäljningschef som hade gett säljaren i uppdrag att prata med din installatör och återkopplingen var enligt återförsäljaren att han inte fick tillträde till dig. Jag har inte sagt att du har nämnt det utan jag ställde en fråga till dig här på forumet.

Mvh
Daikin

Gott så, nu börjar vi komma någonstans!  ;)  tummenupp

Dom är så välkomna så, för att hämta pumpen!  "love"
Säljare och chef har vid varje samtal sagt att detta ska lösas, vilket inte sker.  :::_)
Det var därför jag tröttnade och bad säljaren diskutera med sin chef om upphämtning av pumpen vid vårat sista samtal.

Trevlig helg !
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 & Nexura X25

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient
 

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser