Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Koppla ack-tank till vedpanna och värmepump  (läst 7963 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Koppla ack-tank till vedpanna och värmepump
« Svar #15 skrivet: 03 november 2017, 12:57:58 »
Du behöver än en styrning sen mellan vedtanken och VP-tanken. I mitt fall tar solstyrningen hand om alltihop, i ett system. Och med bra överblick och möjlighet att se historiska data vad som hände, hur temperaturerna förändrades över tiden och hur mycket värme som skickats över i VP-tanken.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Ctcvp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla ack-tank till vedpanna och värmepump
« Svar #16 skrivet: 03 november 2017, 14:33:46 »
Okej det låter ju bra. Vad kan jag tänkas behöva för styrning? Räcker det inte med den som är till laddomaten?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Koppla ack-tank till vedpanna och värmepump
« Svar #17 skrivet: 03 november 2017, 14:53:01 »
laddomaten styr väl bara mellan vedpannan och tanken?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Ctcvp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla ack-tank till vedpanna och värmepump
« Svar #18 skrivet: 03 november 2017, 15:25:15 »
Vad jag förstår så är mr50 till för att ladda mellan tankar, om jag inte har missuppfattat det.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Koppla ack-tank till vedpanna och värmepump
« Svar #19 skrivet: 03 november 2017, 16:38:15 »
Mr50 bör funka bra till det du ska ha den till. Jag skulle kolla efter beg acktankar brukar finnas på blocket och kostar inte mycket numera i vp tider. Om du utökar volymen i systemet kan du behöva skaffa större exp kärl.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Koppla ack-tank till vedpanna och värmepump
« Svar #20 skrivet: 03 november 2017, 17:20:30 »
Docka värmepumpen på radiatorslingan efter shunt.
Sätt en växelventil för V-V laddning. Då kommer pumpen inte få för varmt returvatten då den inte kommer ladda tank när veden redan värmt den.

Så byggde jag mitt (i princip, dock har jag innedel med vv-beredare men det sitter växelventil där i istället )

Eftersom vedtanken har en slingberedare är det samma krets/vatten som värmer både radiatorer och vv.

När jag eldar kommer det redan "färdigt vatten" in i värmepumpen som så får gradminuter att räkna upp, vp står still. Man stänger då tankshunten så den inte släpper på värme från tank.
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad Ctcvp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla ack-tank till vedpanna och värmepump
« Svar #21 skrivet: 03 november 2017, 17:40:36 »
Jo den bör ju funka.
Svärfar har en ny acktank som vi nog skulle få. Bara den har tillräckligt med anslutningar å så.
Går det att sätta ett till expansionskärl eller är det bättre att köpa ett större?
Ingen som känner sig manad att skissa upp hur ett system med mr50 skulle tänkas se ut  ;)

Det är ju ocksÃ¥ en lösning. Fast jag hade helst velat slippa ändra sÃ¥ mycke. Fast det kanske bara lÃ¥ter som att man mÃ¥ste ändra mycke  Sc:,h

Utloggad Ctcvp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla ack-tank till vedpanna och värmepump
« Svar #22 skrivet: 07 december 2017, 13:18:20 »
Har även en annan fråga. Det har ju varit lite kallt här ett par svängar så då har jag eldat lite. Men på vilket sätt känner VP av att jag eldar? Tycker att den bara går hela tiden ändå. I instruktionsboken står det ju att den ska ändra läge till "Ved". ???

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!