0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu är jag ingen expert på CTC, men jag tycker att dina kurvor ser normala ut.Det du ser är att värmepumpen går on/off på låg effekt för att husets effektbehov är lägre än värmepumpens lägsta uteffekt när kompressorn går.För att vara säker på att värmepumpen fungerar som tänkt vore det bra om du kunde visa en graf som även visar kompressorfrekvensen när den går, den ska gå på lägsta varvtal hela tiden om allt fungerar perfekt, varvar den upp så den gör högre uteffekt än lägsta möjliga så anser jag att det finns ett problem i styrningen av varvtalet.De höga spikarna på grafen är perioder när värmepumpen producerat tappvarmvatten, inte sällan är det just efter detta som det kan uppstå knäppningar i rör och radiatorer då det varma vattnet som värmt tappvarmvattnet växlar över mot värmesystemet igen.Då kan en mindre mängd hett vatten komma ut i radiatorkretsen vilket kan ge knäppningar.Har du knäppningar varje gång temperaturen stiger med bara några få grader så har du ett väldigt känsligt system...Det man kan göra är att säkerställa att inga rör ligger an mot väggskivor, reglar eller annat som kan skapa knäppningar när rören expanderar eller krymper beroende på värmevariationerna som blir i alla värmepumpsvärmda system.Ibland kan det även hjälpa att smörja konsolerna som radiatorerna sitter upphängda på.
gsi har ingen shunt är flytande kondensering. Det ni ser är när den gjort varmvatten och laddar över växelventilerna, det är också då ni får knackningar.