Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe fighter 410p, frÃ¥nlufts hjälp  (läst 4495 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe fighter 410p, frånlufts hjälp
« Svar #15 skrivet: 28 september 2017, 17:50:39 »
Hur stort är huset? Det är oftast smartast att välja 650 W kompressor som på de sista årsmodellerna av 410P istället för 550 W tidigare standard vid en renovering. Ger lite högre årsbesparing i storleksordning 1000 kWh.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Robban90

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe fighter 410p, frånlufts hjälp
« Svar #16 skrivet: 28 september 2017, 23:00:18 »
Okej, jag ser bara prodyear 2004 sen S/N nr, men om skriver det nummret till nibe så borde väll dom kunna se när den är gjord.
Huset är 150kvm.

Ja kompressorn sitter ju otroligt dumt till längst bak till höger...   ??? Men i början av sommarn sÃ¥ lät kompressorn iaf men sen tänkte jag efter som det är varmare sÃ¥ kanske den slutar gÃ¥ helt. Men nu när det börjar bli kallt igen blev jag lite orolig dÃ¥ den inte starta. Det gÃ¥r inte o tvÃ¥ngs köra den pÃ¥ nÃ¥ vis?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe fighter 410p, frånlufts hjälp
« Svar #17 skrivet: 29 september 2017, 09:12:37 »
På min 310P står tillverkningsår, 1997, samt tillverkningsnummer på skylten nere till höger. Första delen av tillverkningsnumret är 970827, alltså tillverkningsdatum.

När huset är 150 kvm passar det absolut bäst att välja 650 W-kompressorn vid en renovering även om den är en dryg tusenlapp dyrare än 550 W. Det är mycket som ska rymmas i en 410P som är kompakt byggd. Det måste gå att komma åt nere från höger sida för att byta kompressorn. Slår man av strömmen till pannan och sen på igen och väntar ca 20 min kan man höra motorskyddet på toppen av kompressorn klicka till när den försöker starta kompressorn om den havererat (om kanal 08 är mindre än 49 eller 51 grader). Finns ingen särskild tvångskörning.

Tycker också att ni bör anlita en ventilationsfirma som kollar upp alla luftflöden. Är det fel förhållande mellan tilluft och frånluft kan man få övertryck i huset istället för ett visst undertryck som det ska vara. Fuktig inomhusluft kan då tränga ut i husets konstruktion och eventuellt orsaka skada med fukt/kondens. Är man teknisk och klarar detta själv går det att hyra luftflödesmätare från Soliduct för runt tusenlappen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Robban90

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe fighter 410p, frånlufts hjälp
« Svar #18 skrivet: 16 maj 2018, 13:02:53 »
FÃ¥tt lite problem med min fighter igen
 >:( Sc:,hLite tips vore guld igen! ^-^
Nu när sommarn närmar sig så provade jag slå av elpatronen då kompressorn borde orka göra jobbet när de är rätt varmt om dagarna. Provade 1,5 dygn men det fungerade inte alls så pannan gick ner i ca 18 grader eller nått.
Som sagt slog igång elpatronen igen och efter det har inte kompressorn velat starta.
I början hördes det att han försöker hosta igång sig 2 gånger då och då men nu hör man inget alls från kompressorn.
Är det helt färdigt med kompressorn tro? Eller några andra tips?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!