Kan inte låta bli att skriva in mina siffror.
En Diplomat 6 som vi körde igång första veckan i februari förra året. Dvs ett år sedan minus någon vecka.
Driftstid 1741h
Tillsats 1h
Tillsats2 3h
Varmvatten 497h
Kör på Kurva 35 med justerad kurva 5(0), 0(2), -5(1). Har inomhus givare och 21 grader inne.
Brinne in 4 grader nu när det är -2 grader ute. När det var -20 ute var det 3 grader. Brinne ut ligger då 1 resp 0 grader.
DeltaT 9-10 grader med enrörssystem.
När det var -20 grader ute så gick VP uppskattningsvis i 80-85 % under natten. På kvällen med -19 grader så gick den nästan 100 % men då utnyttjades även varmvatten.
Kan säga att vi borrade 30 % extra jämfört med föreslaget djup. Bla pga av min åsikt efter besök i detta forum. Och det är tur för nu sitter jag med utbyggnadsplaner pga av att familjeökning är på G.
Fast jag sätter nog då in en kamin oxå för kalla dagar så jag inte förstör mina fina siffror
Fundering.
Har tydligt högre tid av värmning av varmvatten än Lennart L. Är det onormalt mycket. Jag vet att jag tycker om att duscha länge... men samtidigt har jag ju bara en 6 kW och han har en 10 kW så det betyder väl att det tar längre tid att värma.
Men jag kan se att under de sista 5:a månaderna så har jag förbrukat mer än de 7 första (egna anteckningar från när jag startade upp värmen igen i höstas. Nu står VP i garaget där jag i nuläget bara har 13 grader. Förmodar att ökniningen av VV delvis beror på att den står så svalt... men det kan väl inte spela någon roll då förlorad energi på VV borde medföra att mindre uttag av energi på elementen så slutsumman ändå skulle bli samma...eller?