0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lite beroende på hur mycket plats du har där maskinen sitter idag (du kanske bör överväga byte av plats om du har byggt om huset så pass mycket att dagens placering ej är optimal ?) så kan du titta på CaldoXR40. Där kan du få ut ordentligt med effekt och det med en låg ljudbild. Vi har mätt maskinen och får ut en himla massa effekt (mer än 4 kW vid -15 °C) på fläktläge 3. Då har du ett flöde på 10.6 m3 / minut och en ljudnivå på endast 31dB.Det kanske skulle vara rätt maskin för dig ? Mvh Daikin.
Jag är intresserad av Caldo XR40 (nyinstallation)...
Har försökt få fram info om caldoXR40 men hittar inget, är den jämförbar med XR35?Sen undrar jag vad ett pris kan bli på XR40, ring ÅF menar man, men om ÅF inte vet ännu då?Kanske man kan få ett PM med info?
Då har jag hämtat in offert på två modeller av ersättare till min gamla trotjänare - MUZ-A09YVH från 2004(!). Den fungerar fortfarande utan bekymmer.Valet står nu mellan en Mitsubishi LN35VGHZ (Hero) och Daikin Caldo XR40 (ny och oprövad?)......Prismässigt ligger de inom samma område (19.5`- 20.5`:- ) inkl installation och nedtagning av den gamle trotjänaren (MUZ-A09YVH).Det är inte mycket som skiljer de två kombattanterna åt, små skillnader, men kanske avgörande. Samma garantier verkar gälla och det är två lokala installatörer som levererar. Det är samma leveranstid på båda.Vad väljer jag? Denna beslutsångest....
Som att välja mellan Audi och BMW.... Vill du ha effekt så är Caldo XR40 svårslagen. 5,2 kW @-15 °C MvhDaikin
Vill man bara ha effekt så kan man köpa elraddisar Skämt åtsido så har Daikin dimensionerad effekt på sin maskin snarlikt som Mitsubishi LN35 HERO och om jag minns rätt så är årsverkningsgraden väldigt lik både i medelzonen och den kalla zonen så det är nog ganska jämt skägg.Du får kolla om det är någon funktion som tex inbyggd WiFi eller någon annan funktion eller utseende som gör att den ena känns vettigare än den andra eller om någon av återförsäljarna känns bättre än den andra.Själv skulle jag köra BMW (Mitsubishi Electric) Men borde nog stått Lexus mot något annat!!