0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Koppla ur tamparna till patron, skall vara 0 ohm, skriver du 25FOCUS.Hur menar du då att han skall mäta?Mäter han från elpatronens anslutningar skall det INTE vara 0 ohm, då skall det vara oändligt motstånd = ingen kontakt mellan elpatron och jord.Även om han mäter mellan elledningarna till elpatron skall det vara oändligt motstånd.Men förklara gärna hur du tänkt.Till Jimbju, om din värmepump kör legionellavärmning en gång/vecka så skulle det kunna vara att elpatron är trasig (kortsluter till jord) när denna sekvens går igång.Det kan du mäta upp med en multimeter om du gör som 25FOCUS skriver, koppla bort kablarna till elpatron, och mät mellan elpatronens anslutningsstift och jord, är det 0 OHM (eller lågt motstånd) så är det fel på elpatron, är det oändligt motstånd är elpatron OK.Då det är så pass sällan det händer så känns det långsökt att det skulle vara fel på kompressorn, för den får en "toppbelastning" varje gång ni tappat rejält med vatten ur beredaren och det vattnet skall värmas.Därför verkar det som att elaptron ligger nära till hands att misstänka.
Tack till er båda för svar. Tyvärr är mina elkunskaper begränsade. Jag tror det får ta hem någon kunnig på området.Jag kan inte se något samband mellan hög varmvattenförbrukning och när säkringen går. Igår gick den någon gång under dagen och ingen hade använt varmvatten i några större mängder.
25FOCUS, jag undanber mig dina personagrepp, varför kan du inte föra en civiliserad diskussion utan att hoppa på mig?Instrumentet skall INTE visa 0 när man mäter mellan elpatron och jord om den är OK.En normal multimeter visar - - - - eller OL (Overload) om det är oändligt avstånd.Visar det 0 så är det kortis och då är det fel på elpatron.
Om ditt mätinstrument visar 0 i läge för ohm-mätning vid oändligt motstånd så har du fel på mätinstrumentet.När det gäller hur stort motstånd man kan ha mot jord utan att få överslag, eller att jordfelsbrytaren löser ut, så kan jag inte ange ett exakt värde "ur huvudet" men det borde inte vara så svårt att räkna fram. Finns jordfelsbrytare så löser den vid 30 mA.OM jag räknar rätt så kan det alltså inte vara lägre motstånd än 8 kOhm innan jordfelsbrytaren löser.R= U/I 230 V / 0.030 A = 7666 OHM. PS. OL betyder inte overload utan "Open Loop"För att vi inte skall förgifta forumet med denna diskussion mer kan du väl prova googla vad en digital multimeter skall visa vid oändligt motstånd.Det borde få ett slut på diskussionen som egentligen är helt onödig.Men fel har du, och jag ger mig sällan när någon ger direkt felaktiga rekommendationer i forumet.
Jag har väl inte gått i taket, jag har varit saklig hela tiden, och utan personangrepp. Och du har visst startat det här när du skriver åt trådstartaren att det skall visa 0 om man ohmmäter mellan jord och elpatronens kopplingsstift.Det är FEL.DET ENDA en ohmmeter INTE kan visa vid avbrott är 0.Anledningen är att 0 = korslutningDitt råd skulle, om ingen opponerat sig, kunnat resultera i att trådstartaren bytt ut en helt felfri elpatron, för att sedan se att samma fel kvarstår.Visst, man kan säkert tycka att det här med en felskrivning från dig, eller en felaktig uppfattning, är en petitess, men i min värld skulle det vara otroligt tråkigt om de som läser här i forumet får uppfattningen att en ohmmeter som mäter ett oändligt motstånd skulle visa 0.Dels är det fel, och dels som sagt, så kan det kosta rätt mycket om man nu agerar efter ditt råd i detta specifika fall.Sen kan man väl problematisera runt faktumet att du verkar framställa dig bland annat som elektriker, och ändå inte ens vet hur en multimeter fungerar - men det kan vi lämna därhän. Den debatten kan vi ta en annan gång.
Titta cirka 12 minuter in i filmen. Där syns tydligt skillnaden mellan 0 och OL. Det blir 0 (noll) när han lägger ihop mätpinnarna alltså kortslutning. Det skall man absolut inte ha mot jord i en elpatron.
Det har jag inte sagt heller utan att om det är noll mellan patron och jord så finns det inget fel där