0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Vi vet ännu inte var elpriset från Olkiluoto kommer att landa. Men vi vet att det blir långt högre än den ursprungliga kalkylen. Kanske en krona per kilowattimme i stället för projekterade 25 öre.
Ämnet i tråden är "solceller, har jag missat något" eller har jag missat något?Nu verkar det mest handla om (ev.) miljöfarliga alternativ......Hur utopiskt är det att nyttja överskottet på solenergi genom att distribuera det som el eller omvandlingsbar energibärare till områden med underskott?Nu menar jag globalt.
Men min BEDÖMNING är att det är fullt möjligt att avveckla kärnkraften med tillräckligt effekt tillgänglig om vi bara bestämmer oss för det.
Bara en reflektion kring effektbehov under dygnet. Efter hand som vår industri automatiseras mer och mer kommer den att köras mer dygnet runt och minska skillnaden mellan förbrukningen dagtid och nattetid. Det tror jag kommer att ta udden av vitsen med att köra tvätten på natten m.m.Istället får vi tvätta m.m. på sommaren när solen lyser eller när höststormarna kommer. // Magnus