0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är nog enbart o-ringen som tätar, pressningen sker nog för att rören inte skall kunna vrida sig eller åka isär när dragkrafter uppstår.Kan omöjligt tänka mig att det pressas så hårt att materialen "gifter sig".
Nåt sånt här alltså.Mmm, det har man aldrig tänkt på...
Till ett helt värmesystem kanske det blir 5000 - 10 000 kr dyrare med press eller klämring.Frågan man får ställa sig är väl om det är värt enkelheten och den obefintliga brandrisken att lägga de pengarna på dyrare kopplingar.Visst hade jag gärna sparat 5000 på min installation, men med avvägningen mot de varningar jag fick från branschfolk mot mjuklödning, och med tanke på brandrisken så tyckte jag att den extra kostnaden var helt OK.En kvalitets-o-ring som inte utsätts för annat än vatten, och aldrig utsätts för UV-ljus håller nog rätt länge.
Trycket som pressen skapar kan aldrig bli större större än vad som håller emot inifrån, dvs flytspänningen i det ihåliga rör du pressar skarvstycket över. Men det räcker bra för att ett defekt verktyg ska göra fula vassa grader på utsidan..Jag tycker att vi är liiite OT, men det var inte jag som började...För att materialen ska "kallsvetsa" måste deformationen ske så snabbt att friktionsvärmen överstiger materialets smältpunkt, dvs ske så snabbt att värmen inte hinner ledas bort. Den deformationshastigheten är det aldrig tal om i det pressverktyget som används till att pressa ihop rördelar på rörändar. (När jag jobbade med såna deformationshastigheter använde vi en avsågad 40mm Bofors LV-kanon... det går bra med sprängformning oxå..)
Högre tryck än 9 bar finns i en hel del ledningar på ett pappers bruk har ingen koll på hur ofta det läcker på kärnkraftverk. Helt klart krävs det yrkes skicklighet för att svetsa rör och även för att löda ett vvs rör men det är 2 helt olika värdar av skicklighet löda rör lär du dig på nån timme om du är händig det lär du dig inte svetsa rör på hur händig du än är.
Jo, men då är det ångsystem. De kräver licens. För att få det måste man vara rätt duktig på svejsning. Det är ju därför det heter licenssvetsare, finns inga licenslödare eller licenspressare (presskoppling) för den delen Presskopplingar är för att spara tid. Brandrisken med lödning är hanterbar, men det tar tid och kostar pengar helt enkelt attse till att det inte börjar brinna. Jag säger inte att det är dåligt, men det är sämre än de flesta alternativ. Det är exempelvis INTE godkänt med press eller klämringsförband för ledningar som transporterar brandfarliga vätskor. Gäng, svets och flänsförband är godkända däremot. (notera att det finns o-ringar som är hållfasta mot i princip alla brandfarliga vätskor)
Finns nog få o-ringar som inte smälter vid en brand, troligen är det skälet att de inte är godkända för brandfarliga vätskor.
Det är inte bara ång ledningar som har högre trck än 9 bar. De flesta typerna av svetsning kräver i dag nån typ av behörighet oavsett om det är en stomme ett räcke eller en ångledning och det finns massor av olika licenser som täcker olika områden. Nog tror jag det finns licens prov på i alla fall hårdlödning mjuklödning vet jag inte men det borde finnas nån typ av test där också.