Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
NIBE F750 visar Inverterfel
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: NIBE F750 visar Inverterfel (läst 8070 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
stohu
Nybörjare
Antal inlägg: 4
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
stohu
«
skrivet:
09 mars 2017, 14:59:49 »
Citera
Hej,
Vi har en NIBE F750 sedan våren 2011. Den har fungerat relativt felfritt tills 2 veckor tillbaka, när den började visa Inverterfel II hela tiden. Det hjälpte inte att starta om och uppdatera mjukvaran. Vi bytt inverter och styrkrets men det verkar inte ha någon effekt. Nu diskuterar vi om att bytta kompressorn vilket är mycket kostsamt. Så innan vi gör detta ingrep vill jag fråga i denna forum om någon haft likdana problem och om det finns något som vi kan prova. Jag har givitvis sökt efter svar här men hittat bara ett tråd där bytte av inverter löste problemet.
Jag kan beskriva vad jag sett i mer detaljer om det hjälper. Jag har också en usb logg från uppstart till larmet om det är av någon nytta.
Tacksam för alla svar!
mvh
Jeff
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10192
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: NIBE F750 visar Inverterfel
«
Svar #1 skrivet:
09 mars 2017, 15:41:23 »
Citera
Hej! Det är alltid bra att skriva vilket NIBE larmnummer som har inträffat om någon råkar känna igen det. Numret ska stå i loggen också.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
stohu
Nybörjare
Karma +0/-0
stohu
«
Svar #2 skrivet:
09 mars 2017, 22:44:35 »
Citera
Hej,
Tack för svaret! I loggen ser jag larm 214 efter 10 minuter, sedan 214 igen efter 20 minuter och till sist 204 efter yterligare 20 minuter. Jag befogar loggen.
mvh
Jeff
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35461
Karma +55/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #3 skrivet:
10 mars 2017, 07:24:58 »
Citera
Fel typ 2 verkar ju främst vara kommunikationsrelaterat.
Kollat alla kablar ordentligt mellan inverter och "moderkort"?
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
stohu
Nybörjare
Karma +0/-0
stohu
«
Svar #4 skrivet:
10 mars 2017, 09:43:01 »
Citera
Hej Rickard,
En verkstadskille vid första besöket kollade ('skakat på") alla kontakter på invertern. Vid andra besöket bytt han inverter, styrkretsen och en annan krets på moderkortet (höger sidan bakom panelen). Vi får samma larm fortfarande. Är det värt att kolla på sladdarna själva (elektroniskt)?
mvh
Jeff
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35461
Karma +55/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #5 skrivet:
10 mars 2017, 09:50:00 »
Citera
Ja, värt det är det väl först om man ser nåt fel, men visst skulle det ju kunnat skavas ett hål på en kabel som kortsluter mot chassiet t.ex.
Så ja, jag skulle nog försöka i vart fall göra en okulärbesiktning av kablarna så gått det går.
Vet inte vilka fler fel som skulle kunna orsaka inverterfel på grund av själva kompressorn, jordfel, eller kanske för högt moment - som skulle kunna uppstå t.ex. om expansionventilen börjar svänga av någon anledning.
Låter det som att kompressorn arbetar med stabilt tryck varvtal, eller ändrar ljudet på själva kompressorn, som om varvtalet eller momentet hela tiden ändras?
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
stohu
Nybörjare
Karma +0/-0
stohu
«
Svar #6 skrivet:
10 mars 2017, 11:04:57 »
Citera
Under närmare övervakning märkte jag att kompressorn försökte starta flera gånger (som man kan se i loggen). Varje gång verkade tilllåten frekvensen sänkas något och kompressorn verkar jobba något över den. Sedan stannar kompressorn och väntar ett antal minuter innan nästa försök. Efter 2-3 gånger kommer larmet (totalt ca 30-60 minuter). Jag kunde känna med hand på skåpet nära komressorn lite högre vibration innan den stannade. Till slut visas en mycket hög gradminuter.
Vi får göra en nogrannare inspektion av kontakterna och kablarna för säkerhetsskull.
mvh
Jeffrey
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1312
dolda: 0
användare: 20
Användare online
:
berkan
macman
Smurfen.
AdamHagberg
ing
TS Comfort AB
Zyberdude
AÖd
jälldorf
Raecer
Nocoll1948
Börje__
Josth
BiggerDigger
Classe57
DonPablo
Hres
HBerggren
Scoop
tyke
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info