0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för svar! Den ena säljaren menar att det ska gå Likabra att köra med endast shuntgupp. Men det är inte något alternativ du hade valt då? Jag lutar åt arbetstakten även om det är dyrare...Med vänlig hälsning Erik
Om jag förstår det rätt så GÅR DET INTE att få varma källargolv och kalla radiatorer på sommaren, utan arb-tank? Varför föreslår då ena leverantören detta undrar jag..? Okunskap?
Stort tack för all hjälp! Om jag förstår det rätt så GÅR DET INTE att få varma källargolv och kalla radiatorer på sommaren, utan arb-tank? Varför föreslår då ena leverantören detta undrar jag..? Okunskap? 25fOCUS; du har ingen arb-tank om jag förstår rätt? Men funkar ändå? Hur vet jag om pannan klarar styra 2 system (väljer mellan NIBE 1226 och IVT Greenline HE just nu..)TACK!!!
Däremot håller jag inte riktigt med tipo874 om att shunten i klimatsystem två shuntar in vatten från radiatorkretsen, den shuntar väl in vatten från golvvärmereturen? (Om man placerar shunten på rätt ställe i all fall)
Tja, om den shuntar in från returen eller från framledningen är väl bara en lek med ord. Om man ser klimatsystem2 som ett eget system så shuntas det in varmt vatten när det behövs mera värme.
Ett problem är att Klimatsystem 1 (utan shunt) styr framledningstemperaturen, och övriga klimatsystem kan shunta ner från den tempen. Det gör att man normalt kör radiatorerna på klimatsystem 1 och ev golvvärme på övriga klimatsystem, men det blir lite trickigt om man vill stänga radiatorerna. Därför funkar det nog bättre om man har en tank som kan ta upp effekten.