0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Bor i ett enplanshus med direktverkande el. Har en mkt gammal värmepump som inte riktigt håller måttet (Panasonic CS-971KE 10-15 år gammal). Den stannar vid -9 ca och värmer inte särskilt bra annars heller. Ska nu börja söka efter en ny det kommer troligen att bli en Panasonic då jag har kontakter som kan fixa en sådan billigt (har fått förslag på 7900:- på "Sverige pumpen"). Vet dock inte ännu vilken modell men återkommer om det.Frågan är vilken modell som är mest lämplig eller vilken som är bäst ..? Surfade runt lite här på forumet och på nätet men kom fram till att det finns en uppsjö att välja mellan. Jag har en öppen planlösning på ca 150km med gamla 2-glas fönster. Vad tror ni? Vad ska man satsa på? Hur vet man hur stark man behöver? Ska man gå på den värsta? Kommer med största sannolikhet att bli en Panasonic frågan är vilken. Den jag har sitter monterad på väggen (alltså ingen "golvpump")MvhJens
Ja förmodligen behövs en renblåsning och lite service på din Panasonic så funkar den i 10 år till!Tyvärr ser den inte vidare snygg ut, men buga inför fakta Panasonic håller längst! Jag får hålla med ovanstående att E9 och E12DKE är att föredra men det är just dessa som kallas Deluxe men det spelar ingen roll, Sen om har du lite mer slantar så satsa på en HE9DKE men då bör du vänta tills nästa höst för fortfarande är det leveransproblem med denna och det gäller även reservdelar! Obs! effektskillnaden på 1,5kw mellan E9 och E12 är vid +7 grader och vid - 15 grader så gissar jag 400w eller som en stationär dator ungefär!
Hej,Vill klargöra några frågetecken angående Panasonics värmepumpar. Först & främst kommer inte HE maskinerna att sluta tillverkas. Problemet med avfrostningarna är lösta. MVHKinnan AB