Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Skakig framledning 1255 4-16
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Skakig framledning 1255 4-16 (läst 3207 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lapin
Gäst
Lapin
«
skrivet:
10 februari 2017, 14:24:51 »
Citera
Hej
Igår då jag kom hem gick kompressorn på 102hz och 100% både cp och köldbärarpump trots endast -10 ute. Gm var skyhöga ca 400 men den backade fort sen. Har varit -34 och kallt länge utan att tillskotet har gått in. Men den körde ut betydligt högre framledning än vad den skulle, 45 grader istället för 35 som den skulle och returen låg på ca 38. Sen dess verkar den ha gått vädligt skakigt på framledningen när man kollar grafen i nibe appen. Vad kan ha hänt?
Loggat
944_Driver
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Kumla
Antal inlägg: 1663
Karma +0/-0
Kön:
944_Driver
SV: Skakig framledning 1255 4-16
«
Svar #1 skrivet:
10 februari 2017, 15:34:59 »
Citera
Välkommen till den tråkiga verkligheten med Nibes 1155 och 1255 maskiner. Regleringen av kompressorfrekvensen är långt ifrån optimal och har en förmåga att hamna i självsvängning i vissa anläggningar, ofta efter den laddat varmvatten. Tyvärr har Nibe inte insett behovet av att kunna justera parametrarna i regulatorn så man kan anpassa den till huset och därför finns detta problem som leder till sämre COP än nödvändigt och onödigt slitage.
Läs mera om det här och ring sedan Nibes upplys de om dina problem.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=63599.0
// Magnus
Loggat
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.
25fOCUS
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 5048
Karma +2/-2
Värmepump eller värmepumpar?
25fOCUS
«
Svar #2 skrivet:
10 februari 2017, 16:12:41 »
Citera
Kolla givartemp en givare kanske ger fel värde
Loggat
Magnus Karlsson
Expert på värmepump
Antal inlägg: 481
Karma +0/-0
Magnus Karlsson
«
Svar #3 skrivet:
10 februari 2017, 17:20:19 »
Citera
944_driver, jag tycker du är väldigt snabb med dina förutfattade meningar, trots att du inte har en blekaste aning om vad Lapin har för anläggning. Det har inte jag heller, så därför:
Lapin, kan du berätta lite mer om ditt hus? Ålder, isolering, Radiatorer, golvvärme, yta, acc-tank, bypass o extern pump, termostater och innegivare. Vad var det för uppvärmning före 1255:an?
Har du möjlighet att logga med usb-minne?
//Knapptryckar-magnus
Loggat
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.
Lapin
Gäst
Lapin
«
Svar #4 skrivet:
10 februari 2017, 19:00:30 »
Citera
Ska köra en logg nu ikväll, är det bra med 60sek uppdatering?
Ska beskriva mer noga hus system osv. då jag kommer mej hem senare ikväll, kör igång en logg nu som får logga 24 timmar ska bli kallare imorgon så det blir bra. Tack för hjälpen så långt. Önskar jag kunde ladda upp bilder dock, hur gör jag det här?
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7720
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #5 skrivet:
10 februari 2017, 19:10:16 »
Citera
Det går inte som gäst utan du måste skaffa ett konto.
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
Magnus Karlsson
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Magnus Karlsson
«
Svar #6 skrivet:
10 februari 2017, 19:18:27 »
Citera
60 Sek blir nog bra.
Jag försökte med en bild en gång, men det blev bara en svart ruta, dock beroende på att bilden från uplink var en svart ruta... I forumet är det väl bara bifoga en bild.
Ditt bekymmer är sannolikt samma som i tråden 944_driver hänvisade till, men jag hävdar att det inte är Nibes fel, då skulle alla ha problem. Läs gärna tråden, jag tror jag har gjort min åsikt någorlunda klar där. Men varje installation är unik.
Loggat
Lapin
Nybörjare
Antal inlägg: 4
Karma +0/-0
Lapin
«
Svar #7 skrivet:
10 februari 2017, 22:35:55 »
Citera
Så då registrerade jag mig hoppas ni ser bilden.. Har haft den installerad sen 19 dec -16 men som ni förhoppningsvis ser i grafen så hände tydligt någonting igår efter pumpen gick på "full rulle". Det blev bokstavligen skakigt på framledningen!
Loggat
Lapin
Nybörjare
Karma +0/-0
Lapin
«
Svar #8 skrivet:
10 februari 2017, 22:45:24 »
Citera
Sådär då kom bilden upp!
Pumpen värmer ett lättbetong hus från 1967 118kvm, tilläggsisolerat invändigt alla väggar med 100mm isolering. Golvvärme med extra cp och bypass vid fördelaren. Garaget som också värms och sitter ihop med huset är 120kvm med radiatorer och en storfläktkonvektor. Kör bara vp styrningen för ett system, kör ut golvvärmetemp på systemet och med alla raddar fullt öppna i garaget blir det den ca 15 grader. Inga termostater på golvvärmen heller så det är verkligen inga termostater nånstans som stryper. Fläktkonvektor är termostaten öppen på men jag kör bara fläkten då jag är där så den ska ju kunna ställa till delta t lite då den inte går iom att det blir knappt någon delta t då inte fläkten går men tidigare har det funkat bra. Eldade med pellets mot en 500 liters acktank som fortfarande står kvar där, men inte inkopplad. Hade tänkt göra mej av med den då jag installerade värmepump för jag fick för mej med en frekvensstyrd pump fanns inga anledningar att behålla den som ukv.
Men det konstiga för mej är hur den helt plötsligt betedde sig igårkväll och hur grafen på framledningen blev så skakig?
Loggat
Zyberdude
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Korsnäs / Finland
Antal inlägg: 3052
Karma +0/-0
Kön:
62.77405 21.18189
Zyberdude
«
Svar #9 skrivet:
11 februari 2017, 07:39:27 »
Citera
Du verkar ha en hög framledning för att ha golvvärme. Just i det skakiga läget gjorde pumpen flera varmvatten toppning, är det därför du tycker den var skakig?
Eller är det från ca 2300 då linjen inte är lika "rakt" som tidigare du syftar på?
Har du uppdaterat pumpen till nyaste programvaran?
«
Senast ändrad: 11 februari 2017, 07:44:49 av Zyberdude
»
Loggat
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.
Magnus Karlsson
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Magnus Karlsson
«
Svar #10 skrivet:
11 februari 2017, 09:25:52 »
Citera
Lapin, om du kollar retur-tempen, och om den också är hackig, (jag antar att det är den "breda" kurvan i högra halva du syftar på), då är det en termostat eller nåt som slår av/på/av/på ganska snabbt. Det gör nog inget för pumpen, men den termostaten tror jag inte blir så långlivad. Kanske den redan är trasig?
Fläktkonvektorn tror jag inte är så stort problem att den i princip kortsluter utan fläkt. Den kan väl inte ta mer än 10% av flödet ändå. Men det är inte någon fördel.
Men du skrev att du har en bypass på/vid fördelaren? Menar du att du har bypassen mellan VP:n och externa CP:n, eller mellan externa CP:n och golvvärmen? Om det är det senare alternativet är det fel, fel, fel, och skall bort, bort, bort. Det blir kortslutning.
Om den är före CP:n, är det ok, dock får inte flödet över VP:n vara större än flödet över golvvärmen. Då blir det kortis igen....
Fråga: När det var -34 grader kallt, med vilken frekvens gick VP:n?
Har du justerat in alla slingor och raddar att du inte har någon som kortsluter? (Jo, jag vet att det är självklart, men jag måste fråga)
Vad som faktiskt hände där på kvällen är nog omöjligt att svara på utan en logg.
Loggat
Lapin
Nybörjare
Karma +0/-0
Lapin
«
Svar #11 skrivet:
13 februari 2017, 11:33:31 »
Citera
Att den peakar vid vv laddning det vet jag så har den ju alltid gjort men det är det skakiga som syns i grafen samt att framledningstempen låg över vad den skulle. Jag har dykrörstermometrar på tilloppen och returen så jag har koll om vp givarna ljuger men det stämde att den körde ut varmare än den skulle. Men natten efter det hät hände har kurvan gått till sig och det skakiga har försvunnit. Men slänger ändå upp loggen får vi se vad ni säger.
Bypassen sitter efter extern cp men den stängde jag då jag startade vp:n kom jag ihåg nu, behövs verkligen en bypass före extern cp vid golvvärme? Och alla raddar i garaget blir ju som en bypass iom att jag har fullt öppna termostater och det håller bara ca 15 grader om jag inte kör fläkten till konvektoren.
Står att jag inte kan ladda upp .log filer, ska jag ändra den till .txt?
Loggat
Zyberdude
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Korsnäs / Finland
Antal inlägg: 3052
Karma +0/-0
Kön:
62.77405 21.18189
Zyberdude
«
Svar #12 skrivet:
13 februari 2017, 12:22:33 »
Citera
Jepp ändå till. Txt
Loggat
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.
Magnus Karlsson
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Magnus Karlsson
«
Svar #13 skrivet:
13 februari 2017, 13:30:07 »
Citera
Raddarna avger ju värme och gör nytta. Bypassen avger minimalt med värme, men ger VP:n varmt vatten i returen. (Det ger iofs fläktkonvektorn också om inte fläkten går) Men om bypassen efter cp:n är stängd är det lugnt.
Om du inte har bypass före cp:n, har du interna cp:n och externa efter varandra, på samma rör.
Interna har varierande flöde, externa skall ha fast. Om vp:n kör på min-frekvens har du (förhoppningsvis) lägre flöde i vp:n än i golvet. Men externa vill fortfarande ha samma. Med bypassen kan du ha ett flöde över vp:n, och ett annat över golvet. Dessutom skulle jag vilja ha en backventil på bypasssen, så du inte kan ha högre flöde i vp:n än golvet, då blir bypassen en väldigt effektiv kortslutning, och det vill vi inte ha.
Loggat
Lapin
Nybörjare
Karma +0/-0
Lapin
«
Svar #14 skrivet:
13 februari 2017, 16:46:10 »
Citera
Jag har alltid fått för mig att en VP vill inte ha för varm retur? Med en bypass känns det ju som returen kommer bli varmare. Min delta t ligger oftast kring 6-7 grader. Här kommer iaf loggen.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1192
dolda: 0
användare: 18
Användare online
:
jälldorf
Börje__
Hres
Breeelin
danak
LillaRodde
Borken1
perra83
Elvinjo
David_L
ew_
Raketost
Revolverman
svenske kocken
Zyberdude
alvinpalv
TS Comfort AB
Karlbusen
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info