Om du frågar mig så tror jag absolut inte på den där ide'n.
En värmepump som styrs av utegivare + centralt placerad rumsgivare går så optimalt den kan gå.
Komplettera med externa styrningar så blir det bara sämre.
Troligen är det så att uponors styrkillar har täknt att värmen i huset skall hållas så konstans som möjligt med hjälp av en återkoppling från termostaternas läge, (nu spånar jag bara).
Troligen är det så att om en termostat i hela huset måste stå fullt öppen för att det skall bli tillräckligt varmt just där så kommer Uponor att kalla på högre framledningstemp från värmepumpen. Vill du verkligen att COP på hela anläggningen skall bli sämre för att en enda termostat står fullt öppen?
VI kan dessutom tänka oss fallet när kompressorn arbetar med att producera tappvarmvatten, vad händer då med termostaterna...
Påverkas de av den lägre framledningen så att de direkt öppnar och kallar på mer värme, eller finns det låsningar i styren hos Nibe som gör att så inte är fallet...
Det scenario som du beskriver är precis vad jag tänker mig blir utfallet om man från en termostattillverkares syn på värme och komfort försöker styra en värmepump.
Det blir knas.
Om du vill ha det där i drift alls, ställ i så fall ned den påverkan som styrningen tillåts göra till minsta möjliga.
Ju mindre den får påverka desto bättre klimat får du troligen inne, och billigare drift.
Har för mig att Danfoss har nåt liknande system, och inte heller det verkar fungera med värmepump.
Nu kanske jag låter negativ, jag kan t.o.m ha fel, men jag har rätt mycket erfarenhet av styr och regler och det där tror jag inte för en sekund på.
För optimal drift skall du öppna alla termostater för fullt, stäng av värmepumpens centralt placerade rumsgivare (Eller en 750 kanske reglerar på frånlufttemp?) och sedan justerar du in kurvan så att du får lagom varmt oavsett utetemp.
När du hittat rätt kurva och förskjutning så kan du aktivera styrningen från rumsgivare/frånlufttemp, och om du känner att du nödvändigt vill så kan du låta några av dina rumstermostater reglera bort övertemp som kan bli i t.ex. kök och rum som utsätts för mycket solinstrålning.
Ha helst aldrig mer än 30% av termostaterna aktiva.
Detta skrivet med förbehåll för att jag är lite dåligt påläst på Nibe 750 och dess styrning.
I mina ögon är alla pengar du satsat på Smartix-systemet bortkastat.
Får man fråga vad du betalat för det?
I hus med golvvärme är systemet dessutom så trögt att termostater som regel bara försämrar komforten.
Tänk såhär:
Idag har vi som regel väldigt öppen planlösning, rum som mer eller mindre hänger ihop, men med flera termostater som skall försöka styra temperaturen i de olika "avdelningarna".
Risken är överhängande att man aldrig lyckas ställa önskad temp så precis att det går värme på alla golv samtidigt, risken är överhängande att ett av golven får värme hela tiden, och vissa andra bara sporadiskt, eller t.o.m aldrig.
Det gör att golven kommer att bli olika varma, och ge sämre komfort.
Det gör också att man lätt ökar kurvan (Det är ju kallt golv i hallen typ) vilket gör problemen ännu mer uttalade, samt ger värmepumpen sämre verkningsgrad.
Fast intrypta grundflöden som ger korrekt temperatur i det rum som varje specifik slinga skall värma och rätt injusterad kurva i reglerdatorn ger bästa drift på värmepumpen.
Ju enklare desto bättre, och ju mindre som kan störa en jämn och skonsam tillförsel av energi till huset.
Men som sagt, har du rum som blir väldigt varma av solen t.ex. så kan det vara OK att låta någon enstaka termostat arbeta, om du accepterar kalla golv på kvällen.