Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Nibe / Uponor +adjust
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Nibe / Uponor +adjust (läst 4224 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mwn175
Gäst
Mwn175
Nibe / Uponor +adjust
«
skrivet:
06 februari 2017, 18:48:17 »
Citera
Hej,
Har precis flyttat in i ett nytt hus med en Nibe F750 och Uponors senaste Smatrix system.
Jag har precis kopplat ihop VPn och golvvärmecentralen med en kabel och aktiverat funktionen +adjust.
Funktionen gör så att golvvärmecentralen skickar data till VPn om vilken framledningstemperatur som skall användas beroende på vad innetermostaterna har för börvärde.
Jag hade precis börjat fatta hur en VP fungerar med gradminuter, utgivare som styr framledning beroende på temperatur mm, men nu har jag åkt tillbaka på ruta ett efter att ha aktiverat +adjust.
Meningen är att golvvärmecentralen skall reglera kurvan dynamiskt och på så sätt spara energi.
Nu funkar det som så att Vid utetemperatur på 0 grader så kan framledningstemperaturen vara 40 grader för att någon timme senare ligga på 26 grader. Det känns nu som att variationerna på framledningstemperatur är ganska stora jämfört med normal utegivarstyrning. gradminuterna kan visa 0 och kompressorn stå still i 2 timmar sedan är gradminuterna -130 och pumpen jobbar för fullt. 10 minuter senare så kan gradminuterna vara 0 igen.
När jag tittar på inställningarna i VPn så har jag fått en meny till på sidan 13 i serviceinfo som heter +adjust och där finns det ett värde som heter driftläge som visar 6.0 ibland och 2.0 ibland. Vad är detta?
Det finns även ett värde som heter förändring av kurva som visar 50.0 just nu men jag har även sett värdet -20.0. Detta antar jag är % ändring av kurvan. Men det känns ju konstigt att det just nu vid -2 grader så vill centralen att kurvan skall vara 50% högre. Jag kör normalt kurva 5 men just nu verkar den använda kurva 7,5?.
Vet någon hur detta +adjust fungerar så vore jag oerhört tacksam för input.
MVH Mattias
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Nibe / Uponor +adjust
«
Svar #1 skrivet:
06 februari 2017, 20:15:26 »
Citera
Om du frågar mig så tror jag absolut inte på den där ide'n.
En värmepump som styrs av utegivare + centralt placerad rumsgivare går så optimalt den kan gå.
Komplettera med externa styrningar så blir det bara sämre.
Troligen är det så att uponors styrkillar har täknt att värmen i huset skall hållas så konstans som möjligt med hjälp av en återkoppling från termostaternas läge, (nu spånar jag bara).
Troligen är det så att om en termostat i hela huset måste stå fullt öppen för att det skall bli tillräckligt varmt just där så kommer Uponor att kalla på högre framledningstemp från värmepumpen. Vill du verkligen att COP på hela anläggningen skall bli sämre för att en enda termostat står fullt öppen?
VI kan dessutom tänka oss fallet när kompressorn arbetar med att producera tappvarmvatten, vad händer då med termostaterna...
Påverkas de av den lägre framledningen så att de direkt öppnar och kallar på mer värme, eller finns det låsningar i styren hos Nibe som gör att så inte är fallet...
Det scenario som du beskriver är precis vad jag tänker mig blir utfallet om man från en termostattillverkares syn på värme och komfort försöker styra en värmepump.
Det blir knas.
Om du vill ha det där i drift alls, ställ i så fall ned den påverkan som styrningen tillåts göra till minsta möjliga.
Ju mindre den får påverka desto bättre klimat får du troligen inne, och billigare drift.
Har för mig att Danfoss har nåt liknande system, och inte heller det verkar fungera med värmepump.
Nu kanske jag låter negativ, jag kan t.o.m ha fel, men jag har rätt mycket erfarenhet av styr och regler och det där tror jag inte för en sekund på.
För optimal drift skall du öppna alla termostater för fullt, stäng av värmepumpens centralt placerade rumsgivare (Eller en 750 kanske reglerar på frånlufttemp?) och sedan justerar du in kurvan så att du får lagom varmt oavsett utetemp.
När du hittat rätt kurva och förskjutning så kan du aktivera styrningen från rumsgivare/frånlufttemp, och om du känner att du nödvändigt vill så kan du låta några av dina rumstermostater reglera bort övertemp som kan bli i t.ex. kök och rum som utsätts för mycket solinstrålning.
Ha helst aldrig mer än 30% av termostaterna aktiva.
Detta skrivet med förbehåll för att jag är lite dåligt påläst på Nibe 750 och dess styrning.
I mina ögon är alla pengar du satsat på Smartix-systemet bortkastat.
Får man fråga vad du betalat för det?
I hus med golvvärme är systemet dessutom så trögt att termostater som regel bara försämrar komforten.
Tänk såhär:
Idag har vi som regel väldigt öppen planlösning, rum som mer eller mindre hänger ihop, men med flera termostater som skall försöka styra temperaturen i de olika "avdelningarna".
Risken är överhängande att man aldrig lyckas ställa önskad temp så precis att det går värme på alla golv samtidigt, risken är överhängande att ett av golven får värme hela tiden, och vissa andra bara sporadiskt, eller t.o.m aldrig.
Det gör att golven kommer att bli olika varma, och ge sämre komfort.
Det gör också att man lätt ökar kurvan (Det är ju kallt golv i hallen typ) vilket gör problemen ännu mer uttalade, samt ger värmepumpen sämre verkningsgrad.
Fast intrypta grundflöden som ger korrekt temperatur i det rum som varje specifik slinga skall värma och rätt injusterad kurva i reglerdatorn ger bästa drift på värmepumpen.
Ju enklare desto bättre, och ju mindre som kan störa en jämn och skonsam tillförsel av energi till huset.
Men som sagt, har du rum som blir väldigt varma av solen t.ex. så kan det vara OK att låta någon enstaka termostat arbeta, om du accepterar kalla golv på kvällen.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29884
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #2 skrivet:
07 februari 2017, 15:59:34 »
Citera
Jag har grävt lite i manualen för ditt Smartrix system.
Det finns en parameter som heter "Svarstid", den måste du ställa in på "Långsam".
I övrigt så finns inte så mycket att ställa in där.
Hittar ingen parameter i Nibe 750 som kan påverka känsligheten, det låter som att systemet är alldeles för känsligt som det är.
Stäng av funktionen om det håller på så där, det ger varken besparing eller ökad komfort om det inte går att göra trögare.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
joukahainen
Nybörjare
Stad/land: Finland
Antal inlägg: 1
Karma +0/-0
Kön:
F1255-6
joukahainen
«
Svar #3 skrivet:
20 september 2020, 08:41:29 »
Citera
How does the +Adjust work? I got F1255... and Smatrix X-265 unit.
Why I chose Smatrix: because one room is colder than the other rooms and the Smatrix has modulating actuators that allow accurate and automatic balancing of the heating circuits.
«
Senast ändrad: 20 september 2020, 19:23:39 av joukahainen
»
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Nibe / Uponor +adjust
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1020
dolda: 0
användare: 10
Användare online
:
Börje__
Zappa59
Jisse
Josth
perra83
danne824
Classe57
pathe915
tingan
Kvarn
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info