0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tilla alla som ser co2 och propan som lösning för allmänhetens bruk.Glöm då ej att dessa gasser öppnar för andra faror.co2 tex jobbar under så otroligt höga tryck att där sprack den teorin om att slippa certifierad personal.Och vad de gäller porpan så hamnar de under explosift och kommer såledse atthamna under den nivån.Amoniak sen är ju mycket giftig och hamnar under den kategorin, vid riktiga amoniak läckagefår ingen annan en utbildad brandpersonal hantera situationen.Så varför tjura så myckeInse att ni inte når ditt så länge ni inte utbildar er.Och sen den finna jämförelsen med broms bytte på bilen så måste ju bilen gå igenomen årlig kontroll av bilprovningen, men de kanske ni och ska läggas ner så ni kangöra de själv.Fast de gnäls ju inte så mycke över det.Men man kanske ska införa de oxå, företag måste ju ha en årlig kontroll pa platsbygdaaggregat, skull införas för privatperssoner, vilket innefatar L/L pumpar.Vad glad att ni slipper de och sluta tjura över att ni inte får köpa HFC gaser.
Dragan, det säljs CO2 VP idag. Det säljs propan VP idag. Utan speciella regler om krav på ackreditering eller personcertifiering.Men det bryr du väl dig inte om? Kör du in "freon" av gammal vana kanske?Och branschens miljöintresse blir nästan parodiskt när man ser dessa två skrifter tillsammans: http://www.kys.se/Brev%20MD.pdfhttp://www.kys.se/HFC%20tillägg.pdfI ena dokumentet vill man förbjuda privata installationer av VP på grund av risk för HFC utsläpp. I det andra dokumentet vill man inte medverka till stopp för HFC eftersom det inte är så farligt. Jag gillar speciellt :"Nya anläggningar med HFC-köldmedier har inget eller mycket litet läckage. Problemet är de äldre anläggningar som konverterats till HFC-köldmedium från köldmedier med ozonpåverkan, och som därför inte varit uppbyggda för HFC-köldmedierna."Jag känner mig inte trygg i att det är miljöhänsyn som styr.Och dragan du övertygar mig inte heller att det är av miljöhänsyn vi har ett ackrediteringssystem. Snarare tvärtom, så i princip är vi kanske överens
Jag kan inte längre nå den andra länken. Förefaller vara borttagen.