Jag har precis flyttat till ett hus som har en NIBE Fighter 410p. Jag har två slutna elementslingor som utgår från värmepannan, en för den övre våningen och en för den undre. I värmdes vattnet i båda slingorna upp som vanligt och vi hade bra värme i huset.
Under renoveringen råkade en av hantverkarna klippa av kabeln som gick från värmepannan till temperaturgivaren som sitter på utsidan av huset. De skarvade ihop kablarna igen och numera har jag bara värme på övervåningen.
Vatten finns även i elementen på nedre våningen, men av någon anledning värms den aldrig upp. På övervåningen har vi varma element med varmt vatten i.
Vad kan vara anledningen till att värmepannan inte längre värmer vattnet i den nedre slingan?
Kan det vara skarvningen till temperaturgivaren som ligger bakom att den endast värmer vattnet i övre elementslingan? Tänker främst på om det kanske uppstått avbrott i någon av signalerna till temperaturgivaren.
Kan felet bero på något annat?
Är tacksam för all hjälp då vi just nu bara har fungerande element på övervåningen.