0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Som jag skrivit tidigare, som privat firma kan man lägga ner verksamheten (tex konkursa) när man vill oavsett viket avtal man skriver. Och som tågråttan skrev riskerar man som max 50 000:-.
Eller lätt.Ett problem med offentliga pengar är att de är lätt spenderade. En tjänsteman på migrationsverket kan skriva idiotavtal för hundratals miljoner med skumma rederier om flyktingboenden.Man behöver skriva bättre avtal med privata aktörer, inte förbjuda deras existens. Om något inte fungerar optimalt är lösningen förbättringar inte förbud. Att det är lättare att driva privata företag effektivt än offentliga borde vara något alla som inte har ideologiska skygglappar kan inse.
Jag är i alla fall överlycklig över att vi inte lagt ut avtalsskrivningen på något privat företag.Man kan ju knappt i sin vildaste fantasi tänka sig vilket mygel det skulle varit om några privata klippare fått ansvaret över avtalsskrivningen för ett par år sedan när det inte fanns platser för alla som kom...Jag vidhåller att offentliga huvudmän, och deras anställda, kan göra fel, men det har sällan något egenintresse som DRIVER dem att göra fel eller skriva för dyra avtal. Hade det varit Bert Karlsson, Amerikanska pensionsfonder eller något företag med säte i ett skatteparadis som skött upphandlingarna så skulle nog uppdrag granskning gnuggat sina händer...