Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Benen böjde sig vid lutning av den nya bergvärmepumpen, erfarenheter, någon?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
3
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Benen böjde sig vid lutning av den nya bergvärmepumpen, erfarenheter, någon? (läst 6190 gånger)
0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
UppNer
Nybörjare
Antal inlägg: 9
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
UppNer
«
skrivet:
11 januari 2017, 10:44:28 »
Citera
Jaa, det var kanske jävligt dumt gjort, så här i efterhand.....så alla elaka, dumma icke konstruktiva kommentarer får ni gärna behålla för er själva.
Här söker jag svar på hur man löser denna uppkomna situation och gärna om någon annan har tidigare erfarenhet av detta då jag upplever att konstruktionen känns relativt vek och uppenbarligen inte är tillräckligt stark.
Igår kväll skulle jag skruva upp/höja de fyra benen på min nya (ännu ej inkopplade) CTC EcoHeat 406.
Det slutade inte bättre än när jag skruvat upp benen till max (så de lossnar) och sedan tillbaka ner igen, ca. 2-3 varv, och pumpen sedan lutades åt sidan för att kunna skruva benen på andra sidan böjde sig det första benparet.
Efter en närmare undersökning visade det sig att det inte var själva benen som vikit sig. Det var de runda gängade hylsorna (benen sitter gängade i) som sitter inpressade i själva bottenramen som förflyttat sig.
Hylsorna har vid den sneda viktfördelningen av pumpen liksom pressat ramen så den "bucklat" till sig en aning runt hålen där hylsorna är inpressade (hoppas ni förstår).
Därmed har hylsorna fått en lutning då de inte längre har en vertikal placering i ramen.
Som sagt, det var jävligt dumt gjort och uppenbarligen lutades pumpen en aning för mycket (vad nu "för mycket" är, eftersom det inte står någonstans att detta troligen inte bör eller ens får göras) när benen samtidigt inte är i sitt bottenläge.
Vad kan då lösningen på detta problem vara?
Måste vi nu skicka tillbaka hela pumpen till CTC för byte av bottenram, går bottenramen kanske att byta på plats, kan ett försök att böja tillbaka hylsorna på-plats fungera eller är "bucklingen" av hålen i ramen runt hylsorna för kraftig så det blivit en brottanvisning som gör att den inte går att rädda (hylsorna kommer troligen inte sitta homogent fast i ramen efter man böjt tillbaka dem tror jag) eller har ni ett annat bättre lösningsförslag?
Oavsett har jag uppenbarligen skaffat mig en massa (dyra) problem pga detta!
Är det nu någon av er som har lite vettig konstruktiv input hur jag löser detta på smidigaste (och gärna billigaste) sätt så vore jag er evigt tacksam?
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19322
Karma +15/-15
Smurfen.
SV: Benen böjde sig vid lutning av den nya bergvärmepumpen, erfarenheter, någon?
«
Svar #1 skrivet:
11 januari 2017, 10:50:37 »
Citera
Jag skulle provat bryta tillbaka det trasiga benet funkar inte det går det säkert ställa vp på nått annat en plåt stor mutter eller liknande beroende på vart den ska placeras.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
torbjorn_forsman
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Sundsvall
Antal inlägg: 2665
Karma +5/-1
torbjorn_forsman
SV: Benen böjde sig vid lutning av den nya bergvärmepumpen, erfarenheter, någon?
«
Svar #2 skrivet:
11 januari 2017, 11:21:54 »
Citera
Tyvärr verkar det vara genomgående för CTC att ben, ställningar mm är klent dimensionerade. Det är också lätt hänt att benen viker sig på EcoAir luft/vattenvärmepumpar.
Loggat
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13326
Karma +23/-12
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #3 skrivet:
11 januari 2017, 11:29:35 »
Citera
Lyft lite med en kofot och böj tillbaks benet. Problemet löst.
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
UppNer
Nybörjare
Karma +0/-0
UppNer
«
Svar #4 skrivet:
11 januari 2017, 12:47:22 »
Citera
Mmm...det vore ju en enkel lösning.
Tyvärr tror jag inte det fungerar då det var vikten (ca. 280kg) som böjde benen/hylsorna.
Har en känsla av att det kan bli rätt svårt att böja tillbaka hylsorna till rätt placering med bara handkraft.
Tror även att det är en stor risk att hylsorna kommer börja glappa (mer eller mindre) om man försöker böja dem tillbaka till sin ursprungliga position.
Så frågan är om pumpen kommer stå tillräckligt stadigt framöver?
Jag försökte böja tillbaka dem redan igår kväll men de sitter helt stumt med den handkraft jag då kunde erbjuda.
För att lyckas böja tillbaka dem måste man troligen ha någon form av hävstång som ger den extra kraft som behövs.
Puh....inte roligt det här..!
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19322
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #5 skrivet:
11 januari 2017, 12:50:09 »
Citera
Polygrip skiftnyckel rörtång = hävstång
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
bopakoster
Dignitär inom värmepump
Stad/land: 58 53N 11 02E
Antal inlägg: 4999
Karma +3/-0
bopakoster
«
Svar #6 skrivet:
11 januari 2017, 13:45:08 »
Citera
Alltså böj plåten med polygrypen/rörtången utan att ta i på hylsan.
Loggat
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten. Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023
Jiri
Expert på värmepump
Stad/land: Enhörna
Antal inlägg: 616
Karma +0/-0
Kön:
Mångsysslare
Jiri
«
Svar #7 skrivet:
11 januari 2017, 15:24:59 »
Citera
Det är en nitmutter troligen M12 gänga. Ta en bult med samma gänga och plan bricka och skruva, dra till utav h....e. Då har du riktat och spänt nitmutter på nytt.
Loggat
1-plans med källare, från 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till låg temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, råd och kunskaper från detta VÄRMEPUMSFORUM ! Så visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! Från 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!
Jiri
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Mångsysslare
Jiri
«
Svar #8 skrivet:
11 januari 2017, 17:32:19 »
Citera
Använd lite fet på gänga så det går också att lossa.
Nitmutterverktyg jobbar tvärtom, först lätt skruvat gänga och sen drar hydraulkolven till. Hoppas du hänger med vad jag menar?
Loggat
1-plans med källare, från 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till låg temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, råd och kunskaper från detta VÄRMEPUMSFORUM ! Så visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! Från 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!
UppNer
Nybörjare
Karma +0/-0
UppNer
«
Svar #9 skrivet:
12 januari 2017, 11:25:28 »
Citera
Ja, jag tror jag förstår och ska testa det ikväll.
Om jag uppfattat det rätt så är det M10-gänga på benen så jag ska åka förbi järnhandeln och införskaffa en bra sådan bult samt ett par starka brickor så får vi se vad det kan ge för resultat.
Skickar även med ett par bilder på "eländet"..
Loggat
bopakoster
Dignitär inom värmepump
Stad/land: 58 53N 11 02E
Antal inlägg: 4999
Karma +3/-0
bopakoster
«
Svar #10 skrivet:
12 januari 2017, 11:34:44 »
Citera
Du borde väl kunna använda "benet" som bult. Komplettera med muttrar och brickor. Trä ett rör som hävarmsförlängare på benbulten och rikta plåten. Klart.
Loggat
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten. Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10423
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #11 skrivet:
12 januari 2017, 12:02:41 »
Citera
Förutom vek bottenplåt/mutterinfästning ser det ut som att plastfoten har för liten diameter och detta gör att benen lättare viker sig som de gjort. Gjorde samma manöver med en NIBE och det var inga problem och plastfötterna är större. Bättre att få tyngden att vila på en större yta om man t.ex. har våtrumsmatta på golvet. Jag sågade även till fyrkantiga bitar av plexiglas som placerades mellan plastfoten och golvet eftersom ordinarie plastfötter gjorde djupa märken i våtrumsmattan. Därefter blev det lätt att justera fötterna med en polygrip eftersom plastfötterna roterade ganska lätt ovanpå plexiglaset.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
UppNer
Nybörjare
Karma +0/-0
UppNer
«
Svar #12 skrivet:
12 januari 2017, 12:04:46 »
Citera
Jo absolut, i teorin funkar det garanterat.
...men...i detta fall är det ca. 4-5 cm mellan golv och pump och pumpen väger närmare 280 kg vilket försvårar arbetet betänkligt.
Visst jag kan ju alltid luta pumpen (igen
). Men då blir det dels ingen lång rörstump som jag kan trä på det böjda benet samt att jag ev. riskerar att skada den andra sidan också.
Det man skulle behöva göra är att lyfta pumpen rakt upp med typ en talja, block och kätting mm, så man kommer åt att trä på ett längre rör som hävarm.
Jag tror dock att jag ska försöka med att "bara" använda ett koben och med det böja tillbaka benet/nitmuttern till sin ursprungsposition och sedan följa Jirirs råd med bult, bricka och en h-vetes kraft försöka få den sitta så bra som möjligt.
Sedan är det bara hoppas att materialet i ramen inte är så pass skadat att det inte kommer sitta tight emot nitmuttern längre.
Loggat
Jiri
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Mångsysslare
Jiri
«
Svar #13 skrivet:
12 januari 2017, 15:29:35 »
Citera
Det är inte så svårt att få upp VP en bit från marken även med den vikten. Du ska absolut aldrig försöka luta höga saker med ansenligt vikt. Det man gör är att lyfta en sida i taget med kofot(spett) en liten bit åt gången och palla upp med säg 25x70mm bräder varefter tills du är nöjd. Använd nån typ av fördelning mellan ramen och kofot. Omvänd procedur neråt. Hänger du med?
Jiri
Loggat
Jiri
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Mångsysslare
Jiri
«
Svar #14 skrivet:
12 januari 2017, 15:51:24 »
Citera
Ska man någonsin behöva lyfta VP som du har tänk dig så finns det insvetsat lyftmuff på toppen. Avsett till ändamålet, inget annat lyftsätt!
Jiri
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
3
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 769
dolda: 0
användare: 10
Användare online
:
lubbis
KVS
Zyberdude
dan3051
Hotpumpuser
Josth
Anders Gunnar
Peter12345
Smurfen.
tyke
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info