Hej på er!
Ny på forumet och ny ägare av en VP, Nibe F310p.
Jag har några funderingar kring hur man kan styra denna som jag inte hittat i forumet (ännu) och där det inte heller framgår tillräckligt i manualen till pumpen.
Vi har en braskamin installerad som värmer i princip hela huset. Dock finns inte någon rumsgivare installerad (ännu) och allt baseras på utetemperatur och vald värmekurva o förskjuten värmekurva.
Vi bor i Uppsala, och har kurvan på 9 och +4. Vi önskar ganska varm innetemperatur pga personliga orsaker. 120 kvm i ett plan byggt -91.
Om jag förstått tabellerna rätt så klarar kompressorn att värma upp pannan till ca 55 C (vad jag kunnat se) och sedan kickar el patronen in. Om jag förstått det rätt så finns det två lägen, el patron block och cirkulations block som man kan ändra till, förutom standard cirkulationspump i drift o Kompressor/el patron vid behov.
Vad jag vill åstadkomma är att förhindra el patronen att köra igång när det är riktigt kallt ute, och elda istället med ved för att upprätthålla värmen i huset.
- Hur ställer jag in det på bästa sätt?
- Räcker en rumsgivare för att signalera till systemet att annan värmekälla finns eller skall jag blockera el patronen?
- Om jag blockerar el patronen, kommer cirkulationspumpen pumpa runt avkylande vatten till radiatorerna så länge som el patronen är blockerad och kompressorn inte kör?
- Skall man i sådant fall blockera cirkulationspumpen också och förlita sig på att braskaminen värmer upp huset?
- Kommer el patronen värma upp hushållsvattnet om jag blockerar el patronen, eller gäller denna konfiguration bara värmesystemet?
- Finns det någon bättre inställningskonfiguration än 9 och +4 som ändock ger samma indikation till systemet att vi vill ha varmt?
Många frågor, hoppas ni har överseende och kan ge mig lite tips på så bra inställning som möjligt