Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optimal värmeinställning av Fighter 310p  (läst 4825 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad perese

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Optimal värmeinställning av Fighter 310p
« skrivet: 11 januari 2017, 10:04:16 »
Hej på er!
Ny på forumet och ny ägare av en VP, Nibe F310p.
Jag har några funderingar kring hur man kan styra denna som jag inte hittat i forumet (ännu) och där det inte heller framgår tillräckligt i manualen till pumpen.
Vi har en braskamin installerad som värmer i princip hela huset. Dock finns inte någon rumsgivare installerad (ännu) och allt baseras på utetemperatur och vald värmekurva o förskjuten värmekurva.
Vi bor i Uppsala, och har kurvan på 9 och +4. Vi önskar ganska varm innetemperatur pga personliga orsaker. 120 kvm i ett plan byggt -91.
Om jag förstått tabellerna rätt så klarar kompressorn att värma upp pannan till ca 55 C (vad jag kunnat se) och sedan kickar el patronen in. Om jag förstått det rätt så finns det två lägen, el patron block och cirkulations block som man kan ändra till, förutom standard cirkulationspump i drift o Kompressor/el patron vid behov.
Vad jag vill åstadkomma är att förhindra el patronen att köra igång när det är riktigt kallt ute, och elda istället med ved för att upprätthålla värmen i huset.
  • Hur ställer jag in det pÃ¥ bästa sätt?
  • Räcker en rumsgivare för att signalera till systemet att annan värmekälla finns eller skall jag blockera el patronen?
  • Om jag blockerar el patronen, kommer cirkulationspumpen pumpa runt avkylande vatten till radiatorerna sÃ¥ länge som el patronen är blockerad och kompressorn inte kör?
  • Skall man i sÃ¥dant fall blockera cirkulationspumpen ocksÃ¥ och förlita sig pÃ¥ att braskaminen värmer upp huset?
  • Kommer el patronen värma upp hushÃ¥llsvattnet om jag blockerar el patronen, eller gäller denna konfiguration bara värmesystemet?
  • Finns det nÃ¥gon bättre inställningskonfiguration än 9 och +4 som ändock ger samma indikation till systemet att vi vill ha varmt?
MÃ¥nga frÃ¥gor, hoppas ni har överseende och kan ge mig lite tips pÃ¥ sÃ¥ bra inställning som möjligt  :)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9740
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Optimal värmeinställning av Fighter 310p
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2017, 11:17:03 »
Beroende på årsmodell är kompressorns start/stopp-temperaturer antingen 49-52 °C eller 51-54 °C.

1. Kan vara riskabelt att blockera el-patronen på vintern om det blir köldknäpp och man inte är hemma och kan elda.
2. En rumsgivare känner av värmen från eldningen och sänker framledningstemperaturen. Men det kan bli svalt i rum dit värmen från kaminen inte når. Termostaterna på radiatorerna kan också ställas in så de stänger när värmen från eldningen når fram dit där de sitter.
3-4. Cirkulationspumpen bör vara påslagen hela vinterhalvåret.
5. Om el-patronen är blockerad är den det för allt. Men den går på om man trycker på "extra varmvatten".
6. Öppna alla termostater och känn efter vilken temperatur det blir inne. Kanske går det att sänka värmekurvan något? En rumsgivare drar också upp värmen om den känner av en för låg innetemp i förhållande till dess inställning.
« Senast ändrad: 11 januari 2017, 11:19:00 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad perese

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Optimal värmeinställning av Fighter 310p
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2017, 13:21:33 »
Tack för inspel!

En sak jag inte riktigt förstår är hur man skall tolka och använda värmekurvan. Jag förstår att kurvan och dess olika värden skall ge en 21C temperatur utifrån förväntat klimatförändring i resp område och i förhållande till vilken utetemperatur som är.

Jag förstår också att om man önskar varmare/kallare än vad värmekurvan "erbjuder" så justerar man med Förskjutningsreglaget.

Det jag förstår eller vet om det har någon betydelse är om jag nu har på 9 och +4, skulle ex 7 och +1 bli samma? Förutsatt att kombinationen 7 & +1 är samma som 9 & +4, vilket jag inte har verifierat.
Om det ger samma slutvärme, tjänar man något på det driftsmässigt eller några andar fördelar, eller är det en ren nackdel att ha annan värmekurva och lägre förskjutning än "rätt" värmekurva o högre förskjutning?

Supertack för feedback, rumsgivare känns som första alternativ!

/Peter

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9740
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Optimal värmeinställning av Fighter 310p
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2017, 13:43:19 »
Kartan i manualen ger bara en grov indikation på vilken värmekurva som kan vara lämplig. Det beror på huset och värmesystemet och naturligtvis hur varmt man vill ha inne. Enligt kartan skulle t.ex. jag ha 10/-2 men använder 7/0 för att hålla 20 grader inne. Bifogar diagram med NIBEs värmekurvor så du kan se själv hur framledningstemperaturen varierar med inställningen. En mycket hög värmekurva gör att pannan fortare går över till drift med enbart el-patron när det blir riktigt kallt ute.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad perese

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Optimal värmeinställning av Fighter 310p
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2017, 15:18:45 »
Vad bra, super tack! Mycket enklare att kolla på.

Om jag förstår dig rätt Josth, ju brantare kurvan är desto snabbar kommer pannan gå över till el-patronen vid kallt väder?
Kan man härleda vilken framledningstemperatur man skall sikta på för en viss innetemperatur när det är som kallast eller är det bara till att testa sig fram?

/Peter


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Optimal värmeinställning av Fighter 310p
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2017, 15:52:36 »
Det går att räkna ut genom att räkna på husets effektbehov och värmesystemets effektavgivning vid en given vattentemperatur, men enklast är att prova sig fram. Ju lägra kurva man kan ha desto mer kan kompressorn bidra till uppvärmningen, så se till att termostaterna är öppna så att alla radiatorer bidrar till uppvärmningen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!