0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej, har en Daikin sedan ett par år. Det första året hade jag knäppningar i systemet en programuppdatering hjälpte. Med tank finns inte problemet alls. Jag har flyttat kontrollpanelen och skulle vilja använda den som rumsgivare men får inte den att fungera tillfredställande. Den snålar på värmen så det blir kallt inne. Kör på utegivare nu och det fungerar. Styret och användarmanual är inte bra hoppas Daikin uppdaterar och utvecklar dessa.Picabo@PicaboGrattis jag ser att vi har samma byggmaterial i husen (blå lättbetong). Av den anledningen har jag öppna ventilerna ovanför fönstren för max. ventilation. Det påverkar naturligtvis husets energiförbrukning.Ser att du satt in en tank och det för att eliminera knäppningarna förmodar jag? Vilken sorts tank har du installerat? Beträffande kontrollpanelen som rumsgivare så fick jag rådet att installera en separat sådan och detta för att inte behöva springa ned till pannan (i källaren) vid ev. service. Den rumsgivaren som jag valde är bara kopplad mot pumpen med en 2-ledare och fungerar "bara" som start/stopp av vp. Nu är det andra funktioner i den också som nattsänkning, semesterprogram, etc. Det som jag fick göra var att justera termometern i enheten då den visade felaktig rumstemperatur, men det gjordes i termostaten och inte i vp-programmet. Kan det vara så att din kontrollpanel visar felaktig rumstemp???
Iden med att kyla "övertempen" efter vv-beredningen med köldbäraren är egentligen att det i Daikins vp i så fall skulle finnas en inbyggd teknik att hantera det ,återkommande problemet, med knäppningar i värmesystemet . Om man inte stannar Vp efter VV-beredn. utan låter den varva ned så går ju kb-cikulationen och tar hand om värmen. Detta är som sagt var bara ide.
Bergvärme2016,vi har ungefär samma problematik när det gäller uppvärmning. Jag behöver lite (eller mycket) högre framledningstemperatur än andra med trähus. Nu när det är -1 har jag flt på 45 grader, men föregående år hade jag knappt 14000 kilowattimmar inkl hushåll. Jag meckar lite själv och har installerat en acktank på 300 liter från en gammal luft/vatten pump med varmvattenslinga. Jag har problem med att få en jämn temp när det är kallt och har fått lite hjälp av support men dom har svårt att engagera sej. Som sagt manualen kan förbättras mycket för att vara bra. Maskinen snurrar på utan att knota annars.Picabo
Bergvärme2016,använder varmvattenslingan för varmvatten. Jag skulle önska att pumpen kunde logga som Nibe för att optimera funktionen. Jag har ca 8 graders delta på pump och sekondär krets.picabo