0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Bergen77, jag har absolut inte facit. Jag har enbart uppgifterna du ger, och gör mina slutsatser från det. Förresten, vad är lila kurvan i sista grafen? Sen undrar jag, vart tar energin vägen? VP:n går länge med 25 Hz, borde ge mellan 4 och 5 kw. På 60 kvm golv? Nånting är konstigt.Jag visste inte att jag hade lovat någon graf? Vad är det du vill ha graf på?Dessutom går den som on/off mest hela tiden, då det är varmt ute. Rickard, i mitt räkneexempel så går redan VP:n på min-frekvens, så den kommer inte lägre.Sen Rickard, är jag lite fundersam hur du vill ha det....Ena inlägget skriver du att det är "helt fel tänkt att anpassa värmesystemet efter värmepumpen", följande ger du att antal förslag på hur man anpassar värmesystemet....
Här kommer en graf, inte lika snygg som uplink, men det får duga.
Temperaturen faller nog hos mig, värmebehovet är ju oförändrat. Däremot räknar den inte gm under vv.
Hvis en har en tank som min (280L) så mener jeg varempumpen skal holde stabil temperatur uansett hvor mye jeg tapper av den. Om alle ventiler stenger eller om alle ventiler åpner bør varmepumpen reagere raskt på forandringen. Det er typisk når solen går ned at mine ventiler begynner å åpne. Jeg har måtte holde høyere temperatur enn nødvendig for å være sikker på at det er tilstrekkelig varme, jeg håper jeg kan senke denne temperaturen når den blir jevn en dag.Har endret delta 8 da jeg var hjemom i går og reguleringen tror jeg er endel bedre. Men jeg har forsøkt forskjellige delta t tidligere også. 4 var nok for lavt hos meg. Er det noen som vet hvordan utetemperaturen påvirker delta t? At den påvirker vet vi men hvordan ser formelen ut?Det som er hovedutfordringen er når det skjer endringer i systemet, for eksempel når varmepumpen starter, er ferdig med varmtvannsproduksjon eller når solen går ned og varmebehovet stiger brått. Da henger ikke varmepumpen med før det har gått flere timer. Får se hvordan Delta T påvirker dette, det blir nok sikkert bedre men hva som er ideelt vet jeg ikke, justering av P verdi kunne vert interresant senere når jeg er hjemme igjen.