Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Bästa ack-tanken?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
3
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Bästa ack-tanken? (läst 8189 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
johannes75
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 31
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
johannes75
Bästa ack-tanken?
«
skrivet:
06 januari 2017, 16:50:52 »
Citera
Hej alla ackumulatortankskunniga,
Jag undrar vad ni har för åsikter om ackumulatortankar jag skulle behöva hjälp att hitta en.
Förutsättningar:
1)Jag kommer ha en liten Varmvattenberedare på 170L så jag tänkte att man kanske skulle förvärma varmvattnet innan det når varmvattenberedaren.
Hur lång borde slingan vara? Ska den vara i botten eller toppen eller behövs det både och?
2)Solvärme är något som jag gillar, speciellt då vi ska bygga en liten pool som behöver lite värme på sommaren.
Hur mycket slinga behövs? Var ska den sitta? Ska den vara horisontell spiral, platt spiral eller ska det vara två slingor eller kanske en slinga genom hela acktanken?
3) bra skiktning i ackumulatortanken
Jag har lågt DT mellan in/ut mot radiatorkretsen.
Jag har fått info att DT på ca 5 till värmepumpen är bra och tänkte köra värmepumpen med en arbetstank, som det är nu har jag precis 6 på lägsta hastigheten på returen.
Om jag skall köpa en ny cirkpump då jag håller på att ändra mitt system och jag skulle välja en wilo så skulle jag ta en av deras minsta pumpar om jag skulle ha samma flöde som idag.
Därför så tror jag inte att jag kan förvänta mig mycket lägre DT. Jag har enrörsystem med 3/4” cirkulationsrör.
En acktank till mitt värmesystem skulle behöva vara väldigt bra på att skikta skulle jag tro för att få mina DT=5.
Så tanken borde väl ha diffusorer (omvända trattar på inloppen typ) och/eller plåtar i sig.
Eller vad tror ni?
Är det stor skillnad på skiktningen om man inte har plåtar och diffusorer?
4)Koppling av acktanken?
Hur ska jag i ert tycke koppla tanken med mitt problem av lågt DT på radiatorsidan?
5) Sist men inte minst
Har ni några tips på några specifika bra prisvärda acktankar, gärna med motivering?
«
Senast ändrad: 06 januari 2017, 19:24:43 av johannes75
»
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36178
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Bästa ack-tanken?
«
Svar #1 skrivet:
06 januari 2017, 20:50:43 »
Citera
Hör med cocacola om du får köpa av honom.
Om du får det, skär isär tanken och ta bilder.
Jag betalar då tankens kostnad, och vad det kostar att svetsa ihop den igen.
Allvarligt.
Som jag fattat det så behöver man 15 meter både för tappvatten och solvärme.
Solvärme i botten, och tappvatten i toppen.
Vad värmer du huset med?
«
Senast ändrad: 06 januari 2017, 20:52:28 av Rickard
»
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19406
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #2 skrivet:
06 januari 2017, 22:01:58 »
Citera
Jag skulle nog välja en extra vv slinga i botten till förvärmning av vv samt kylning av soldelen så den får jobba lite mera om jag inte skulle välja en växlare till solen.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
johannes75
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
johannes75
«
Svar #3 skrivet:
06 januari 2017, 23:03:55 »
Citera
Hej igen Rickard och Smurfen.
Det blir en Viessmann 333 med 170L VVB, starkaste motivationen. Den är tyst och den är bra som de andra.
Ska försöka installera den själv. Jag har köpt mig en lectra.
5 i familjen snart så jag tänkte att en förvärmning av varmvattnet skulle kunna vara bra.
Såg lite plattväxlare som såldes från fjärrvärme VVX-skåp. Vet någon om man kan använda sådana för varmvatten i kranen eller för stark glykol (viessmanns värmebärarvätska till solfångare)?
Ok. ska kolla med cocacola.
Annars måste jag säga att jag blev väldigt inspirerad av tråden på byggahus
Jag länkar:
https://www.byggahus.se/forum/biobransle/208321-skiktning-i-ackumulatortank-2.html
De har ett horisontellt grovt rör med en längsgående slits i för värmetillförseln och ungefär detsamma från returen från radiatorsystemet samt ett liknande stigrör.
Men är det stor skillnad på en tank som kommer från cocacola och en tank utan stigrör eller diffusorer när det gäller mitt DT om jag kopplar Trör i botten av arbetstanken till VP för retur, om jag väljer en 400-500L.
Vad tror ni?
Annat än cocacolas vilka bra mainstream fabrikat finns på acktank?
Vad tycker ni om solslingor vs plattvärmeväxlare? jag har 3 cirkpumpar radiatorcirkpumpar som ligger och skräpar så jag kanske skulle kunna använda plattvärmeväxlare om det inte är för högt motstånd i dem, vilket jag skulle kunna tro...
«
Senast ändrad: 06 januari 2017, 23:44:42 av johannes75
»
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #4 skrivet:
07 januari 2017, 16:24:39 »
Citera
Vilket delta du har bestämms av hastigheten som vattnet cirkulerar genom vp med oberoende av vilken tank du väljer. Nog tror jag det gör skillnad om tanken har lite finesser inuti framförallt kopplat mot vp med ganska höga flöden men det kan ju vara lite önske tänkande också eftersom jag har lite extra järn skrot i min tank.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
johannes75
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
johannes75
«
Svar #5 skrivet:
08 januari 2017, 11:37:19 »
Citera
Hahaha... Ja tråkigt vore det annars
Men är det inte så att det är radiatorkretsens retur och dess ut som avgör vad för delta T som vp jobbar på?
Om man förenklar borde väl ut till radiatorkretsen vara samma som VP ut och retur från radiatorkretsen vara samma som Vp in.
ut från VP borde kunna bli lite högre än ut till rad och in till VP borde väl bli lite högre än retur från rad pga omrörning?
(man vill ju att vp ska jobba så kallt ut som möjligt så där blir det förluster pga högre ut från vp)
Är det inte så att DT över VP ofta blir mindre än DT över radiatorkretsen om man kopplar mot en fyrrörs arbetstank?
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #6 skrivet:
08 januari 2017, 20:36:03 »
Citera
Man vill unvika omrörning i tanken just på grund att det höjer returen och sänker framledningen. Med 4 rörs kopplad tank kan du välja olika delta vp vill ha runt 7 grader och vad radiator systemet vill ha behöver inte vara lika och även om det är lika kan det innebära att vp behöver 900 liter tim medans rad systemet behöver 500 liter tim.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #7 skrivet:
08 januari 2017, 21:01:13 »
Citera
De flesta moderna radiatorsystem (efter 1989) är designade för 10 graders deltaT vid DUT.
Har du en värmepump som ger 100% effekttäckning och som vill ha 7 graders deltaT så har du ett högre flöde mellan värmepump och tank än i radiatorkretsen.
Förutsatt att radiatorkretsen är korrekt injusterad.
OM tanken skall fungera "korrekt" som arbetstank så bör flödet vara högre mellan tank och värmepump än i radiatorkretsen, först då laddar du tanken med varmt vatten från toppen och nedåt när kompressorn går.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #8 skrivet:
08 januari 2017, 21:12:38 »
Citera
Och vad händer om externa flödet är högre än det mellan tank och vp.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #9 skrivet:
08 januari 2017, 21:25:49 »
Citera
Tja, den ackumulerar ju lite värme från returen, men den värmen är ju inte lika "högvärdig".
Har man ett stabilt flöde som är högre i externa kretsen så vinner man mer på att koppla tanken som volymtank.
Anser jag i alla fall.
En annan effekt av ett högre flöde i externa kretsen är att framledningstempen efter tanken späds ned av flödet från tanken.
Man "tror" alltså att värmepumpen har t.ex. 50 grader fram när det visar det i displayen, men i praktiken kanske värmepumpen producerar 53 grader varmt vatten som späds ned till 50 grader av flödet som kommer via tanken.
«
Senast ändrad: 08 januari 2017, 21:28:02 av Rickard
»
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #10 skrivet:
08 januari 2017, 21:31:38 »
Citera
Men vad ska man då göra höja flödet i vp eller sänka i externa kretsen
Man (tror) inget har man arbetstank har man extern framlednings givare som visar rätta framledningen
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #11 skrivet:
08 januari 2017, 21:41:57 »
Citera
Jag skulle nog se till att flödet var lite högre över värmepumpen genom att öka det flödet.
Minskar du flödet över radiatorerna så måste du höja kurvan i reglerdatorn, vilket ger sämre COP.
Hur lågt deltaT man kan ha över värmepumpen varierar nog mellan tillverkare, men på 1245 står det i manualen att allt mellan 5 och 15 grader är OK. (Eller om det var 1255? )
Frågar du cocacola så säger han säkert att du skall sänka flödet på radiatorerna och höja kurvan, men att det inte påverkar COP negativt.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
cocacola
Rörmockare
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 3353
Karma +8/-3
Kön:
VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
cocacola
«
Svar #12 skrivet:
08 januari 2017, 22:21:52 »
Citera
Nja nu trixar du med bokstäverna
Jag skriver nog att du ska ha kurvan efter den advekata Beräknade kurva
Som radsystemet är beräknat för.
Och inget annat
Så det flödet är ingenting man ändrar på . Det är alltid vad det är
Efter förutsättningarna
«
Senast ändrad: 08 januari 2017, 22:25:17 av COCACOLA
»
Loggat
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.
Den enda källan till kunskap är erfarenhet.
Lyssna på kunskap och inte på tyckande Nyanser !
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #13 skrivet:
08 januari 2017, 22:57:22 »
Citera
Nu var ju Smurfens fråga om man skulle sänka flödet i radiatorerna eller öka flödet över värmepumpen om man ville få ett högre flöde över värmepumpen än över radiatorsystemet...
Det är inte så vanligt att beräkningen på radiatorkretsen finns dokumenterat, skulle säga att det är extremt ovanligt i ett egnahem.
Min egen beräkning är nog t.o.m den enda jag sett + kanske någon annan här i forumet som gjort den själv.
(Finns någon som har en beräkning till sitt radiatorsystem skulle det vara jättekul om ni kunde bifoga den i forumet)
Hur avgör man om flödet är "rätt" i ett gammalt system där man inte kan hitta någon dokumentation, är det BARA erfarenhet som gör att man kan "se" det utan att veta säkert, eller räknar man bakåt från rördimensioner och radiatorstorlekar?
Man kan ju i alla fall nästan utgå från att ett 20-50 år gammalt system har ändrats och fått ny cirkpump sedan det byggdes, och då kan ju flödet vara helt annorlunda än det var den dagen det installerades och justerades in (om det någonsin justerats in adekvat).
«
Senast ändrad: 08 januari 2017, 22:59:15 av Rickard
»
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
cocacola
Rörmockare
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 3353
Karma +8/-3
Kön:
VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
cocacola
«
Svar #14 skrivet:
08 januari 2017, 23:45:50 »
Citera
Att kunna avgöra det är en av dem faktorer man måste kunna
För att överhuvudtaget kunna dim en värmepump
Det är det som avgör 100% hur och vad det blir
Effekt med tank eller utan
Jag tex läser det på plats . Det vet jag oraklet också gör
Frågar du Lexus cougar eller perak är jag övertygad om
Att dem gör som jag
Förutsättningarna på plats är det som gäller
En advekat injustering som jag gör tex är advekat
Då den är beräknad efter ytorna
Det som ställer till det ordentligt är när någon lyssnat på rådet
Sätt dit en så stor du kan 🙄
En har tex 60/45 vid DUT och täcker rummet med 100%
Nästa som någon bytt själv efter ovanstående råd
Och ger 300% effekt vid samma delta ,
Nu börjar man räkna Rickard
Sen få man fram kv värden och dem olika delta på grund av dåliga råd
Det ger ett flöde som avgör vilken effekt det blir och med vilken utrustning
Om cp är ny eller gammal har som ingen betydelse
Det är fysiken som avgör
Ändra stavfel ( iPhone skriver som den vill)
«
Senast ändrad: 09 januari 2017, 03:29:36 av COCACOLA
»
Loggat
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.
Den enda källan till kunskap är erfarenhet.
Lyssna på kunskap och inte på tyckande Nyanser !
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
3
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Bästa ack-tanken?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1926
dolda: 0
användare: 8
Användare online
:
Hasberg
MickeHusse
jehu
poqkweoa
tyke
TS Comfort AB
theFrog
dan3051
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info