CC har svarat på samtliga frågor som du någonsin ställt, om och om igen, men du har en fantastisk förmåga att "glömma bort" svaren om du ens bemödar dig att läsa dom och senare beskylla honom för att han inte gett dig några svar..
det är en enastående taktik då du vet att det nästan är omöjligt att senare hitta och sortera bland inläggen när lite tid förflutit.
Du hittar ju så fantastiskt mycket info som bevisar dina teser så du kan givetvis hitta den info som motbevisar dom om du googlar lite, börja med tex Lundagrossistens utbildningskompendium som är gratis nedladdningsbar på nätet.
JAG kommer inte att sitta att leta fram information till dig då du ändå sablar ner argumenten direkt, den tiden är förbi när jag försöker bevisa något för dig, det är ändå omöjligt.
Då du officiellt deklarerat att bygglagar inte behöver följas så finns det heller ingen anledning för oss som försöker jobba seriöst med detta att kommentera eller hjälpa till med systemlösningar, effektberäkningar eller produktinformation.
Forumet är och kommer att förbli ett "klipp och klistra" forum för hemmapulare då seriösa svar från braschfolk ifrågasätts med en galnings envishet.
Du har din åsikt klar för dig och anser att alla andra ska tycka som du, vill någon montera in kamin så blir han i det närmaste idiotförklarad därför att DU inte ser värdet med det och du gör genast en beräkning med hur mycket det kostar och vilken liten förtjänst man gör osv osv. "sälj veden istället", "du får en pay-off tid på 150 år" utan en tanke på att det finns andra värden här i livet än pengar.
Vill man göra en investering för att kunna myselda och vill kunna använda spillvärmen på ett vettigt sätt så kan man väl få fråga om det utan en moralkaka från dig?
Din redogörelse för hur människors beteendemönster om de har tank installerad ( uppenbart trögtänkta och oförmögna att ta till sig kunskap) gentemot människor som kör med värmepumpen direktkopplad ( virila, fina människor med nästan omänsklig förmåga att justera in sin anläggning till perfektion) var väldigt underhållande. din svada blev synad och sönderplockad av R2 som dock inte fick något riktigt svar ( jag vet att du "svarade" med en lång harang, men du blev ändå svaret skyldig)
Tank, jag har så otroligt svårt att förstå hur du i inlägg efter inlägg talar emot någonting som du vet (och ibland också erkänner) i de allra flesta fallen gör anläggningen bättre och mindre sårbar.
Att anläggningar med tank slentrianmässigt skulle köras med för hög kurva är en slutsats som du tagit ur luften för att bevisa din tes.
Har du några exempel från verkligheten, jag har INTE stött på det iaf.
Hur var det nu igen? hade du sett någon anläggning med tank i verkligheten? 
Ungefär lika sant som din skrämselpropaganda om "elpannesyndromet" som var en "sanning" på forumet när jag gick med.
Rickard, ett liten stänk av ödmjukhet från din sida skulle inte skada, det kanske till och med skulle göra detta forum bra igen.
När det gäller bygglagarna så anser jag att styrdatorn i kombination med en centralt placerad rumsgivare ger en temperaturreglering på rumsnivå då ett sänkt börvärde påverkar temperaturen i varje enskilt rum.
Till skillnad mot förr då man fick vrida på slottsventilen.
Jag får väl be om ursäkt för mitt dåliga minne, men än en gång så frågar jag mig hur debatten i detta forum skulle se ut om alla svarade på frågor på samma sätt som t.ex. cocacola gör.
Om jag, Smurfen, Carl N, Purjo_ och många andra som svarar på tiotals återkommande frågor varje dag istället skulle svara - det där har vi redan svarat på hundratals gång - sök i forumet.
Hur skulle det se ut.

Jag är absolut mer ödmjuk än vad Oraklet, cocacola och du är.
Av någon outgrundlig anledning så verkar ingen av er ta till sig vad jag framför i min guide över bypass och tankar, där det klart framgår att arbetstanken har fördelar.
Ni påstår att jag motarbetar er vilja att installera arbetstank, trots att jag i min guide de facto stödjer iden med tank som en bra lösning om man får in den i budeten, och anser sig ha plats för den.
Men precis som cocacola också skriver så behövs den inte i alla anläggningar.
Att R2 plockade sönder min "svada" håller jag inte med om, däremot verkar inte heller han vilja läsa och begrunda det jag skriver om VARFÖR det finns inbyggda risker med termostater och tank, alltså riskerna att man kör med onödigt hög kurva och reglerande (inte bara maxbegränsande) termostater utan att någonsin få några signaler om att grundinställningarna inte är optimala.
Visst, jag skulle kunna bortse helt från att tank och termostater möjliggör anläggningar som går "problemfritt" men utan att utnyttja sin fulla potential - för att slippa alla dessa påhopp på min person och mitt sätt att uppträda, men jag tycker att det är lika kul varje gång jag kan hjälpa någon att få 10-20-30% bättre SCOP bara med några enkla råd:
Öppna alla termostater, justera in kurva och förskjutning så att du har bra temp i huset oavsett utetemp, aktivera sedan eventuellt några termostater i rum där det behövs.
Den frasen har förmodligen sparat miljontals kronor för Svenska värmepumpsägare genom åren.
Elpannesyndromet var väldigt vanligt på den tiden kunskapen om värmepumpar var sämre, och max framledningstemp på maskinerna var 55 grader, de problemen har mer eller mindre försvunnit när det gäller mark och bergvärmepumpar, men finns kvar när det gäller luft/vatten-värmepumpar i viss mån, även om det även i den nischen kommer värmepumpar som blir allt mer kompetenta att klara låg utetemp och hög framledningstemp - låt vara med dålig COP.
Men visst, hacka gärna på mig för att jag detekterade och varnade för detta då problemen fanns, även om det där ligger snart 10 år bakåt i tiden, finns det inte mer nyliga saker att klaga på så är jag OK med det.
Varje vinter, när det blir riktigt kallt kommer det dock in personer i forumet som drabbats av elpannesyndromet, så helt har det inte försvunnit, däremot är det ju rätt många år sedan vi hade riktigt kallt ute.
Här i Piteå har vi t.ex. bara haft några timmar med temp under -30°C de senaste 4 åren.
Temperaturer ned till -40 grader var mycket mer vanligt för 10 år sedan...
Att ställa upp kurvan om man känner sig frusen, eller det ÄR kallt i huset av någon anledning innebär inte att man är "uppenbart trögtänkta och oförmögna att ta till sig kunskap" som du framställer det, jag menar att det dels är korrekt (man skall ju inte frysa) och att folk, som jag ofta söker enkla lösningar.
I fallet med denna beskrivning så menar jag att folk fryser, öppnar termostaterna (som bara är maxbegränsande om justeringen gjorts korrekt) och då händer ju som regel ingenting om det t.ex. är hård vind eller en längre tids vädring som orsakat det kalla huset/rummet.
OK, nu har de öppnat termostaterna, men inget händer.
Man söker då svaren på vad man skall göra i manualen, och där framgår att man skall höja förskjutningen eller kurvan för att få varmare - anläggningsägaren gör helt rätt och höjer förskjutningen eller kurvan, men väldigt lite händer (en liten höjning av förskjutning eller kurva tar timmar eller större delen av ett dygn på sig för att slå igenom i huset.
Dagen efter, när vädret ändrats, eller när ändringen slagit igenom tack vare den tid som förflutit, då har man för varmt.
Och då är min uppfattning att minst lika många kommer att vrida ned termostaterna till det värde de hade innan "de kände sig frusna" som det finns anläggningägare som ställer tillbaks förskjutningen eller kurvan. Väldigt få skulle ställa tillbaks både termostater och kurva. Sådana är vi människor - det är i alla fall min bild, och det innebär INTE att jag tycker folk är uppenbart trögtänkta och oförmögna att ta till sig kunskap, det är ett rätt logiskt handlande att inte återställa alla värden till ett läge som man ett dygn tidigare tyckte gav för låg temp i huset.

Kör man termostatlöst så kommer man att tvingas ställa tillbaks förskjutningen för att få tillbaka den temp man ville ha, man KAN helt enkelt inte misslyckas med grundinställningarna då det alternativet inte finns.
FÖR maximal COP är alltså termostatlös drift ett säkrare sätt att agera.
Att alla som kör med tank ligger alldeles för högt har jag aldrig påstått, det enda jag påstår är att riskerna för att så sker är mångfalt högre i ett system med 100% termostater i drift.
Man behöver verkligen inte vara "virila, fina människor med nästan omänsklig förmåga att justera in sin anläggning till perfektion" för att lyckas med grundinställningarna i ett system utan termostater,
tvärt om - det gör det mer eller mindre omöjligt att misslyckas och måste därför anses vara "värmepump for dummies - regel 1A = Kör aldrig med 100% termostater i drift.
Jag vill dessutom tillägga att min eventuella glömska, och att jag från tid till annan kanske inte svarar på vartenda påstående inte alls är unikt.
Ni bortser t.ex. totalt från mina upprepade försök att förklara varför maxbegränsande termostater har så enormt liten effekt i en värmepumpsanläggning, trots att jag upprepade gånger redovisat mina beräkningar på detta.
Vissa är helt blinda för rena fakta, men jag hoppas i alla fall att de flesta som läser också förstår att värdet av strypande termostater i alla rum är försvinnande liten när det kommer till att spara energi.
För att förtydliga detta skall jag än en gång göra en beräkning och så får vi se om någon bemödar sig att läsa och kommentera, jag tvivlar.
I vårt hus, och många andra så är den enskilt största anledningen till övertemperatur solinstrålning.
Annan typ av övertemperatur kan som regel hanteras av den centralt placerade rumsgivaren, men just solinstrålning ger så pass hög effekt i vissa enskilda rum att det inte kompenseras av rumsgivaren och värmepumpens reglerdator.
Här finns alltså en möjlighet för maxbegränsande termostater att göra verklig nytta.
De dagar som är flest och mest aktuella när det gäller detta är soliga vårdagar när utetempen kanske ligger runt 0 grader, men solen ger kanske 500 W/m2 fönster som den skiner igenom.
En sådan dag går min värmepump typiskt runt 1 timme under den tid som solen värmer (mellan klockan 10 på förmiddan och 3 på eftermiddan) (5 starter av kompressorn med ca 12 minuters drifttid varje gång).
Under dessa 5 timmar genererar min värmepump 8 kW värme fördelat på 175 m2 eller 45 W/m2.
Vårt vardagsrum är 25 m2 stort och utsatt för kraftig solinstrålning genom de ca 5 m2 fönster vi har i det rummet.
Det ger en solinstrålningseffekt momentant på ca 2,5 kW om soleffekten är 500 W/m2.
Solen tillför 2,5 kW till det rummet men i viss mån till huset i stort.
2,5 kWh i 5 timmar ger 12,5 kWh tillförd soleffekt till rummet.
Värmepumpen tillför under samma period 45W/m2 X 25m2 vilket under 5 timmar ger totalt 1.125 kWh som är den potentiella besparingen i det rummet.
Med ett elpris på 69 öre ger det en besparing på 77 öre.
När det gäller den påstådda komfortförbättringen så har vi alltså 12,5 kWh värme som tillförs rummet via solen under 5 timmar (2,5 kW/h) och vi tar bort 1.125 kWh värmepumpsvärme under samma period.
Vi borde kunna vara eniga att man på rumstemperaturen inte borde kunna märka någon nämnvärd skillnad för att vi plockar bort 9% av de effekt som tillförs rummet under dessa 5 timmar, men för att vara ödmjuk kan man väl ändå säga att det kan ge en övertemp som är kanske 0.7 grader lägre om övertemperaturen som solen orsakar är ca 8 grader (som det brukar vara hos oss).
För mig är både 79 öre och 0.7 grader svalare rätt obetydligt, men det är ABSOLUT en fördel för termostaten.
Om vi antar att vi har liknande förutsättningar i ca 100 dagar/år under uppvärmningssäsongen (tror det är avsevärt många färre, men jag "ger er" det i alla fall) så blir besparingen totalt sett 79 kr/år.
Har man 50 m2 av huset som påverkas sååå kraftigt av solinstrålning så ger det en besparing på ca 158 kr/år.
Har man 100 m2 av huset som påverkas så kraftigt av solen så ger det en årlig besparing på ca 316 kr/år.
Visst, termostaterna sparar pengar, och ger på marginalen lite bättre komfort.
Nu får vi inte glömma att detta är bruttoenergi, med COP 3 blir siffrorna:
26, 52 eller 105 kr/år.
Vid COP 5
16, 32 eller 63 kr/år.
Lika intressant är att fundera på hur mycket man sparar på att ha en centralt placerad rumsgivare som sänker börvärdet när dessa soliga dagar påverkar.
Thermia t.ex. skickar ju inte med rumsgivare med sina värmepumpar (har i alla fall inte gjort det förr)
Vi tänker oss nu att vi struntar helt i termostater och istället förlitar oss på rumsgivaren som får kompensera för övertemperaturen.
Med givaren strategiskt placerad så kommer den att delvis påverkas av solinstrålningen, låt oss anta att det blir 1 grad varmare där rumsgivaren sitter, kanske t.o.m i resten av huset, p.g.a. solinstrålningen i vissa rum. (mer troligt 2-3 grader för varmt, men ok...)
Då kommer rumsgivaren om faktorn är satt på 3, att dra ned börvärdet med 3 grader.
3 grader lägre temp sparar ca 15% energi enligt vedertagen praxis.
15% av 8 kW (som värmepumpen tillför under dessa 5 timmar) ger en besparing brutto på 1.2 kW.
Alltså en större besparing än vad termostaterna i detta fall ger.
En kombination av centralt placerad rumsgivare och termostater ger än ännu större besparing, men vi talar trots allt om en nettoeffekt för termostater på totalt kanske 100 - 200 kr/år för den elenergi som vi sparar.
Om vi tack vare korrekt justerade grundflöden och reglerparametrar kan köra ut i snitt 2-3 grader lägre temp på vattnet så kan vi istället spara (om värmepumpen förbrukar 6000 kWh/år) ca 360-540 kWh, eller 285 - 427 kr/år vid ett elpris på 69 öre/kWh.
I min värld är det alltså viktigare att kurva och parallellförskjutning är korrekt, än att alla rum i ett hus skall ha en termostat aktiv.
En arbetstank kan i vissa hus ge en lika stor förbättring (ca 3°C lägre framledning i snitt) som en optimal kurva/förskjutning, så allra bäst är naturligtvis både arbetstank (där det passar) centralt placerad rumsgivare och termostater i drift i kombination med en perfekt justerad kurva och förskjutning.
En arbetstank är bra, och med allt bra injusterat så ger den en besparing på någon hundring/år, men den är inte ett absolut krav för att få en väl fungerande anläggning som ger närapå maximal besparing och lång livslängd.
I vissa hus behövs det tank, och om anläggningsägaren vill ha 100% termostater så anser jag att man skall ha arbetstank.