0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det finns ingen ackreditering för elarbeten utan bara behörigheter på olika nivåer.Vad man man får göra med dom olika behörigheterna finns att läsa på elsäkerhetverkets hemsida under behörigheter.Dom g:a behörigheterna är AB, ABL, BB1, BB2 och BB3. (BB2 kan man inte längre få)När dom nya reglerna kommer till sommaren blir det lite annorlunda men det är då och inte nu. Då kommer det att införas en ackreditering genom att dom olika behörighetrna automatiskt omvandlas.Och jag orkar inte sitta och leta och "tolka" paragrafer, men jag lovar att det är som jag skriver. Sedan är det upp till läsaren att lita på mig eller ej.Vad man sedan tycker är rimligt eller ej handlar om just tyckande och har ju ingen relevans när det gäller vilka reglerna är.
Men finns det nån som straffats för egna eldragningar som varit ok utförda ?
Ja!Men det har att göra med felaktigt utförda installationer i samband med skador. Straffet har blivit starkt reducerat och/eller helt utebliven ersättning från försäkringsbolagen. I ett fall har man stämt en f.d. bekant till mig för ca 100 000 p.g.a. en liten bod som brunnit. Han hjälpte en kompis koppla in el till denna. Med fel och för tunn kabel. Lång historia. Så länge man är noga och följer föreskrifter, ska inget hända.
Och jag TROR att dom som kopplar in en elmätare fel till 99% inte är elektriker, för den kunskap/förståelse som krävs för det är så grundläggande att den ska alla elektriker ha i ryggmärgen. Att någon enstaka yrkesman inte klarar det förstår jag också för "nollor" finns i alla yrken.