0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fjärren har ingen givare.Men mäter du med "ögat" eller den interna givaren,Använder du närvarofunkitionen?
Prova med att ställa bägge vingarna rakt ut, rakt fram och inget sving samt absolut högsta fläkthastighet och se om det gör någon skillnad.
Att behöva justera börvärdet är nog inte så konstigt. Tänk också på att varm luft stiger så för att slippa att värmen bara lägger sig uppe vid taket, rikta luftstrålen från inomhusdelen ganska brant nedåt så att luftströmmen når golvet så slipper man kalla golv. Vi gör ju tvärtom på sommaren. Detta kan man se att FH35:s logik gör om man låter "L-R-Vane" gå på automatik: Luften rakt ut på sommaren som AC, och på vintern skickas varmluften ner mot golvet.
Justera börvärdet ska aldrig behöva göras med anledning av att utetempen ändrar sig, däremot så kan man justera börvärdet om man önskar ändra innetempen i huset.Sen är det en allmänt utspridd missuppfattning att vingen skall vara ställd nedåt mot golvet på en luftvärmepump (pga att värme stiger). Nej en vinge skall alltid vara ställd rakt ut eller ivf nästan rakt ut och i kombination gärna då med högsta fläkthastighet för att man skall få bästa och längsta värmespridningen i huset. Denna inställning gör också att den svalare/kallare luften lättare kan cirkulera tillbaka till innerdelen vid golvnivå för att värmas upp i nästkommande utblåsrundor av innerdelen. Har man vingen riktad ned mot golvet så har den svalare luften svårare att ta sg tillbaka till innerdelen via golvnivån och det bildas ofta ett s.k värmelock, dvs det kan då bli alldeles för varmt i innerdelens närhet och pumpen stegar ned alt går helt i off-läge. Så man värmer alltså upp inneluften i huset från taknivån och succesivt nedåt mot golvet med en luftvärmepump. Så alltid vingen rakt ut eller nästan rakt ut oavsett om man värmer eller kyler i huset, och vid värmning gärna högsta fläkthastighet eller ivf så hög som man står ut med för bästa och längsta värmespridning i huset.
Justera börvärdet ska aldrig behöva göras med anledning av att utetempen ändrar sig, däremot så kan man justera börvärdet om man önskar ändra innetempen i huset.
Jaha... Då menar du att både jag och Mitsubishis utvecklingsavdelning har fel? Du kanske trodde jag menade rakt ned? Med "ganska brant" menar jag neråt tillräckligt så luften vid golvet blir berörd men ändå skickas bort från enheten. Absolut inte rakt ut. Det håller jag inte med om. Och så är automatläget i enheten inte heller programmerat.Du kanske får ringa Mitsubishis utvecklingsavdelning och berätta för dem att de har fel...
Också FEL. Detta beror helt och hållet på enligt den naturlag med värmeimpedanser som jag nämnde. Har du bra isolerat hus och öppen planlösning blir det jämnare och mer jämt och följsamt. Det enda enheten vet är ju temperaturen närmast densamma.