Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Normal laddning av varmvatten i fritidshus? Hur snabbt avsvalning är normalt?  (läst 1622 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad twallsten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har börjat bekanta mig med vår F370 som står i ett nybyggt fritidshus i Blekinge. Det jag reagerar på är att 75% av kompressortimmarna går åt till att bereda varmvatten, fastän vi inte är där. Spontant ser det ut som den laddar mycket mer sällan när vi är där och tappar än när vi inte är där...

I veckorna när vi inte är där laddar den ungefär var 4:e timma, har inställt på laddning vid 42 och topp 48. Den laddar ungefär i 1,5 timmar, håller skapligt tempen i en timma och sen går den från 48 -> 42 grader på ungefär 1,5 timmar. Är detta normalt att den "tappar" temperaturen så snabbt? Trodde att med en välisolerad VV-bredare borde den hålla värmen bättre men det är bara en känsla.

Funderar på att i veckorna när vi inte är där använda schemaläggning och sänka till typ 30 grader laddning och 38 topp, är det någon nackdel med det? Tänkter att ju närmare omgivningstemperaturen desto mindre förluster. Tacksam för svar, mest på om avsvalningen är normal.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35476
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om jag tolkar manualen rätt så värmer den huset och varmvattnet separat, så det borde inte gå värme ur tanken när huset värms i alla fall.
På vår bergvärmepump så sker det ungefär 4 varmvattenvärmningar/dygn när ingen tappar något vatten.
Det som skulle kunna spöka är växelventilen så sköter växlingen mellan tappvarmvattenvärmning och husvärme, att den läcker.
Annars kan skillnaderna bero på att den oftare behöver tillskott av värme som tas från tanken när ni inte är där och värmer med kroppsvärme, belysning, matlagning och kanske eldar ni i en kamin?
Om kompressorn inte räcker till för att värma huset utan tillskott så shuntas värme från tanken, om jag fattar manualen rätt i alla fall.

Finns säkert någon annan som kan de där värmepumparna bättre än mig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10208
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
F370 har en mantlad dubbeltank där den inre tanken ger varmvatten och den yttre mantlade delen innehåller värmevattnet. Det finns ingen separat isolerad varmvattenberedare i F370. Den använder sig av skiktning i tanken för att dels kunna hålla en viss mängd varmvatten varmt i den övre/inre tanken samtidigt som den håller en lägre temperatur i yttre och nedersta delen av mantelutrymmet för värmesystemets behov. Den shuntar ut värmen till värmesystemet. Värme tas alltså även från varmvattnet för att hålla huset varmt. Med jämna mellanrum måste den sedan värma upp hela tanken för att det ska finnas varmvatten överst även om man inte använder något varmvatten. 

Bara om man alltid vill hålla en rumstemperatur på ca 20 °C i fritidshuset är en frånluftsvärmepump som F370 ett lämpligt val av värmekälla. Sjunker innetemperaturen under 16 °C stängs kompressorn av och den går enbart på el-patron.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad twallsten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för väldigt informativa svar! Det förklarar ju varför den oftare laddar varmvatten nu när det är kallt och det svalnar fortare. Just nu värmer nedervåningen även en övervåning som saknar element samt att en slinga är avstängd pga klinkerläggning.... Ja när vi är där eldar vi konstant, det är ju så kul ;). Håller oftast 25 grader inne då.

Men i så fall borde det ju bli väldigt missvisande med drifttimmarna då värmningen av varmvatten egentligen var värmning av huset, så det ska man inte hänga upp sig på så mycket då antar jag...

Vad är då mest optimalt i ekonomiskt syfte? Att sänka varmattnet ytterligare då vi inte är där så det närmar sig värmesystemets temperatur, som t.ex. laddning 32, topp 38 typ? och sen höja på helgen? Vi är där ungefär varannan helg i snitt.

Map lämplighet så vet jag att det är en kompromiss, men totalt sett var det klart bästa alternativet.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13217
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Frånluftsvärme är väl inte det optimala för ett fritidshus. Den ska ju återvinna spillvärme från ventilationsluften, men när huset är tomt finns det inte så mycket att återvinna. Dessutom har den begränsningen att den stannar om det blir för kallt, så man kan inte spara nåt på att sänka inomhustemperaturen när man inte är där.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad twallsten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
nu kanske vi gled lite från ämnet men iallafall, och kan egentligen lite för lite för att argumentera jättebra men kom fram till när vi projekterade att det var det minst dåliga.

Golvvärme i platta var ett krav och det är villastandard på isolering, så då kvarstår bergvärme som väl varit det optimala, eller luft/vatten (som har ful ute-enhet:). Båda dessa är så dyra att installera att man inte kan räkna hem det under rimlig tid. Vi är där permanet under sommaren och jul och i princip varje helg maj-sep, och sen varannan helg under det kalla. Är vi där eldas det i princip dygnet runt och då är det ju ett bra system. Det kostar lite mer när vi inte är där för att hålla 20 grader,men som sagt, tror inte man kan räkna hem något annat. Och man får lyxen att kunna åka ner spontant utan att ha satt på värmen två dar innan då golvvärmen är så trög.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10208
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ja är ni där så ofta blir det nästan som ett vanligt hus och med golvvärme tar det som sagt sin tid att få upp värmen om den varit sänkt. Skönt att kunna elda i kamin för att få extra värme när man vill. Tycker det låter som en god idé att sänka varmvattentemperaturen till någonting på 30 grader genom schemaläggning under vardagarna när ni inte är där. (Intressant att följa om den reagerar på något sätt om värmevattnet blir varmare än inställt varmvatten om det kommer en kallare period). Blekinge ligger ju i söder med ett milt klimat och med ett nytt välisolerat hus blir uppvärmningskostnaden inte så stor.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!