0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Funderar på att byta värmesystem till luft/vatten. Har i dagsläget en kombipanna olja/el från -94. Vi är 6st i familjen som kräver varmvatten till även bad. Hur stor beredare behöver jag så varmvattnet inte tar slut.Har pratat med olika leverantörer som säger olika:1. Det räcker med 160 liters varmvattesberedare för detta blandas ut med kallvatten när man tappar det i kranen vilket ger en ca250 liter ca 40 gradigt vatten.2. Du måste ha 500 liters varvattesberedare för under tiden du tappar upp ditt vatten så kommer det nytt vatten in i beredaren som kyler av vattnet som innan varit varmt. I detta fallet skulle jag få ut ca 350 liter varmvatten.Vem av dessa har rätt??
Sedan har någon här inne skrivit att om framledningstemperaturen i systemet bara är 30 grader så får man samma låga temperatur på varmvattnet. Stämmer verkligen detta, så vill jag inte ha det.Tacksam för hjälp!
Hur lång tid tar det att värma upp nytt vatten då man tar slut på allt??Det andra alternativet att 500 liter bara skulle bli ca 350. Stämmer det???