0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag skulle aldrig montera en luft/vatten i västerbotten om jag hade något att bestämma över, det är en nödlösning som kanske kan räknas hem på pappret, men i praktiken skulle jag uppleva det frustrerande de där dagarna veckorna när tempen varierar mellan -20 och -35 grader och pumpen inte bidrar med mycket alls.
Känslor ("frustrerande") bör inte blandas ihop med ekonomi ("räknas hem på pappret"). Att elpatronerna står för hela uppvärmningen när det är kallt gör inte att besparingen övrig tid försvinner. Min EcoAir 107 har gått i ganska prick 5 år nu och har hittills sparat in ca 80 000, trots att elpriset sjunkit, och trots att den inte går alls när det är kallare än -10, och trots att den står i Västerbottens kustland. Om ett år har den betalat sig och nog borde den hålla mer än 6 år? Lång livslängd är bra, ibland, men gör ju samtidigt att man sitter fast med föråldrad teknik. Hur många sitter idag nöjda med en 10-12 år gammal dator, eller en mobiltelefon från 2005? Om 2-3 år har min on/off-pump betalat sig med råge och jag kan då byta ut ett 7-8 år gammalt system mot ett nytt, modernare med högre verkningsgrad som sparar ännu mer el. Men det kanske inte sker nån utveckling på bergvärmesidan, så dagens BVP är inte effektivare än de som idag är 10 år gamla?
Carl N: är du säker på att convertern fungerar mellan 520n och v3?