Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: IVT Greenline C7 total drifttid?  (läst 3172 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Egen

  • Gäst
SV: IVT Greenline C7 total drifttid?
« Svar #15 skrivet: 18 november 2016, 03:09:57 »
Hej alla på forumet, det är trevligt att vara tillbaka här.

Min fråga är hur lång drifttid har din Greenline C7:a gått innan den gav upp helt?
Jag är också intresserad av nuvarande fungerande drifttid och om din har gått mer än 27000 timmar och hur den har fungerat.
Min har gått ca 37.000h, spolat rent värmeväxlaren från gummifragment från flexslangar.
Nr 2 har gått ca 50.000h. Är en äldre Greenline, noll problem.
Nr3, en Thermia villa, 14år, noll problem.
Pratade med en äldre installatör, han sa att de kan gå mycket mycket längre. Han hade flera exempel, speciellt de som körs med låga framledningstempersturer, hävdade han.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 12068
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: IVT Greenline C7 total drifttid?
« Svar #16 skrivet: 18 november 2016, 11:53:57 »
Det är ju just sådana saker som man har rumsgivaren till, dvs kompensera för andra yttre omständigheter än temperaturen. Men man gör ju som man vill. Men onödigt att fråga om man ändå inte vill ta till sig de svar som leder till mest effektiv drift.

Har man hyfsad jämn och rätt temp inne så är det svårt att effektivisera så mycket. Anledningen till att det funkar bra för Per Lu är förmodligen för att han har rätt kurva inställd, så innegivaren gör relativt små justeringar. Risken med att ställa upp påverkan är att man 'döljer' en dåligt injusterad kurva och får svängningar i innetempen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Per Lu

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 583
  • En glad amatör så "expert" här ovan stämmer inte
SV: IVT Greenline C7 total drifttid?
« Svar #17 skrivet: 22 november 2016, 09:27:34 »
Jag måste ha en osedvanligt gynnsam drift av VPn i mitt hus.
2002 när min VP installerades ställde leverantören in bla kurvan på 4-5 någonting och jag monterade innegivaren som sattes på påverkan 10 (av 10). Jag blev helt nöjd. Som jag upplevde det jämn och fin innetemperatur året runt. I varje fall använde jag denna inställning i ca 8 år.

Runt 2010-11 upptäckte jag detta forum och lärde mig bla hur man skulle justera in sin VPn. Bla med alla element fullt öppna, innegivaren på 0 samt prov vid olika utetemperaturer. Det visade sig att en värmekurva på 2,6 gav jämnaste innetemperaturen. Sedan ställde jag (förstås enligt min ovetenskapliga logik) upp innegivarens påverkan till 10 igen och jag har fortfarande samma jämna och fina innetemperatur året runt.

Hos mig verkar innegivaren göra ett bra jobb. Den verkar inte alls veta att den egentligen inte kan göra det med en så hög inställning på påverkan (obs ett försök att vara lustig!)

Nu har jag satt ner innegivarens påverkan till 0 för att se om jag får färre starter och stopp. Fler starter och stopp var ju en av riskerna med hög inställd påverkan som nämndes längre upp i denna tråd.

« Senast ändrad: 22 november 2016, 11:59:22 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 11300 KWh/år (06-07) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen drygt 6100 KWh (total eförbrukning 13260 KWh)
2013-14 (12 mån) drog värmepumpen drygt 4850 KWh (total eförbrukning 11930 KWh)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 28712
  • Ägare av forumet
SV: IVT Greenline C7 total drifttid?
« Svar #18 skrivet: 24 november 2016, 16:54:02 »
IVT styr ju med Hysteres, om börvärdet på framledningen t.ex. är 40 grader så startar den när det går under 37 och stoppar på 43 grader.
Börvärdet fås i grunden baserat på hur kallt det är ute och kurvinställningen.
Om den inställningen är rätt skall rumstempen "en normal dag" (mulet och vindstilla) vara rätt oavsett utetemp och UTAN rumsgivare inkopplad.
OM det är runt nollan ute, mulet, fuktigt och blåser så kan det ofta bli och kännas kallt inne, och då kan dels en knäckning av kurvan (gör att man får lite varmare inne "en normal väderdag) vara rätt väg att gå.
Vill man ytterligare kompensera för sol, vind eller långkok som värmer eller kyler huset så monterar man en rumsgivare.
Normalt räcker det med en kompensering på ca 3 för att den skall fungera helt tillfredsställande, om kurvan är rätt injusterad.

PROBLEMET med att ha den på 10 är som följer:

Vi tänker oss att kurvan är korrekt injusterad, men solen skiner och det blir 1 grad för varmt inne.
Rumsgivaren kommer då att sänka börvärdet med 10 grader, och om värmepumpen går då så kommer den omedelbart att stanna för att gällande framledning är högre än börvärdet, den passerar övre gräns för hysteres.
I princip så snart det blir kallare inne än börvärde kommer rumsgivarens påverkan att öka börvärdet dramatiskt (hela 20 grader skillnad på börvärdet om rumstempen varierar 2 grader) och värmepumpen passerar nedre gräns för hysteres och startar.
Om man utgår från att rumstemperaturen varierar en aning i takt med att värmepumpen startar och stannar (tempen stiger inne när värmepumpen går, och sjunker när den står still) så kommer även helt normala flukturationer på några tiondels grader göra att den stora rumsgivarpåverkan startar och stoppar värmepumpen på grund av att den passerar hysteresvärdet som ligger på +-3 grader från börvärdet.

Man kan också tänka sig att en öppen dörr i tio sekunder kan kyla rumsgivaren så pass mycket att värmepumpen omedelbart hoppar igång.
Sitter givaren så till att den påverkas direkt av matlagning eller solinstrålning kan den också dra ned så mycket att det blir för kallt i de delar av huset som inte fått del av det extra värmetillskottet som påverkat rumsgivaren.

Man får alltså ett "vilt" fladdrande börvärde som reagerar extremt mycket på rumsgivarens "temp" och mindre på utegivarens temp.
Det kan fungera OK om rumsgivarplaceringen är bra, men riktigt dåligt om den inte är placerad perfekt, men framförallt kan det ge  mycket fler start och stopp än vad det annars skulle blivit.
På det sättet kan man säga att den åsidosätter värmepumpens reglering mot kurvinställningen.
Kanske har PerLu ökat hysteres för att minska ned antalet starter? som den höga rumsgivarpåverkan alldeles säkert annars skulle ge, och det kan också fungera helt ok, men rätt är att göra som följer:

Kör med alla termostater helt öppna och justera kurvan i de 5-gradersintervaller som finns så att rumstempen i huset i stort är som man vill ha det, detta görs bäst under sen höst när solen inte påverkar så mycket, men utetmeperaturen kan variera mellan några plusgrader och flera minusgrader.
Det skall göras med rumsgivarpåverkan på 0.

När man hittat "rätt" med kurvan hela vägen från +17 grader till DUT (eller större delen av detta område) så kan man aktivera rumsgivaren, normalt skall det räcka med 3 graders påverkan, men påverkas huset starkt av solinstrålning, och man accepterar att det får bli lite svalt i norrliggande rum så kan man köra med upp till 5 graders påverkan.
Större påverkan än så skall aldrig behövas, och den "skada" det gör är att generera onödigt många  start och stopp.
Vill man ha en exakt "övre gräns" för temperaturen i vissa rum kan man eventuellt ställa in termostaterna på den temp som man absolut inte vill överstiga, min rekommendation är dock att man tillåter max 30% av termostaterna strypa bort flöde vid övertemp.   

Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Per Lu

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 583
  • En glad amatör så "expert" här ovan stämmer inte
SV: IVT Greenline C7 total drifttid?
« Svar #19 skrivet: 29 november 2016, 09:25:24 »
Nu har jag provat ett tag (1-2 veckor) med rumsgivarpåverkan inställd på 0. Utetemperaturen har varierat mellan ca minus 5 och plus 10.
Det enda jag upptäckt är att när frugan bakat och när solen skinit in genom fönstren har innetemperaturen ökat mer än den brukar göra och att det tagit längre tid innan temperaturen gått ner igen.
I övrigt har jag inte kunnat se att innetemperaturen varit annorlunda eller att VPn startat och stoppat annorlunda än vad den brukar göra när jag har givaren på 10.

Som jag nämnt förut så måste jag ha ovanligt gynnsamma förutsättningar för att kunna ha min innegivare på 10. Jag har alltid haft den inställd på 10 (i 14 år) och jag har aldrig någonsin upptäckt de nackdelar (utom en) som räknas upp här ovan. Och eftersom jag loggar temperaturer på min pump under långa perioder när det är kallt ute så borde jag i så fall ha upptäckt några av det "skräckscenarior" som målas upp här ovan om man har rumsgivarpåverkan inställd på 10. Men inte en enda gång under 14 år har jag sett eller känt av detta.

Den enda nackdel jag upptäckt är att om vi tillför mycket extra värme på övervåningen (där givaren sitter) under "lång" tid som tex vid matlagning av julmat med efterföljande förtäring av den lagade maten av "många" människor så sjunker temperaturen i bottenvåningen mer än den brukar. Och pumpen klarar inte av att hålla temperaturen nere på övervåningen. Jag gissar att pumpen helt "stänger av" vid dessa tillfällen

Om man med hysteres menar kopplingsdifferens på IVT-språk så stämmer det att jag har ökat den från IVT-standarden 5 grader till 10 grader för att få ner antal starter per dygn. Vilken påverkan detta kan ha på de nackdelar som är uppräknade ovan i tråden är jag inte kapabel att avgöra men jag har svårt att tro att alla nackdelar (med att ha hög rumsgivarpåverkan) helt elimineras genom ett sådant förfarande.
Men har jag fel så är det väl i så fall bra att man både "kan ha kvar och äta upp kakan" (ha inställt på 10 utan att få nackdelar)



« Senast ändrad: 29 november 2016, 09:36:15 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 11300 KWh/år (06-07) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen drygt 6100 KWh (total eförbrukning 13260 KWh)
2013-14 (12 mån) drog värmepumpen drygt 4850 KWh (total eförbrukning 11930 KWh)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 12068
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: IVT Greenline C7 total drifttid?
« Svar #20 skrivet: 29 november 2016, 09:38:10 »
Att du inte märker nån skillnad när du kopplar ur givaren bevisar ju att din kurva är helt rätt. Då gör ju bara innegivaren det den ska, dvs kompensera för yttre faktorer.
Problemet med för hög faktor får man om man har fel grundinställningar så att den gasar och bromsar hela tiden.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Per Lu

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 583
  • En glad amatör så "expert" här ovan stämmer inte
SV: IVT Greenline C7 total drifttid?
« Svar #21 skrivet: 29 november 2016, 15:28:06 »
Att min kurva är "rätt" är jag inte så förvånad över. För många år sedan lärde jag mig på detta forum hur denna justering skall gå till och den följde jag.

Det fanns då en utmärkt instruktion som beskrev hur man skulle göra för att hitta rätt kurva. Flera gånger de senaste åren har jag letat efter denna instruktion men inte hittat den.
Om jag inte minns fel hade Rickard skrivit instruktionen och den låg på ett ställe där flera grundläggande artiklar fanns
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 11300 KWh/år (06-07) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen drygt 6100 KWh (total eförbrukning 13260 KWh)
2013-14 (12 mån) drog värmepumpen drygt 4850 KWh (total eförbrukning 11930 KWh)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 28712
  • Ägare av forumet
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Per Lu

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 583
  • En glad amatör så "expert" här ovan stämmer inte
SV: IVT Greenline C7 total drifttid?
« Svar #23 skrivet: 29 november 2016, 15:59:43 »
Ja, det tror jag att det var!
Inte konstigt att jag har en så bra inställning av kurvan på mitt hus med en så bra instruktion!

Fast jag gissar att du hade tidigare versioner av denna instruktion också för om jag inte minns fel så höll jag på med mitt "kurvletande" mellan dec 2010 och feb 2011. Den länkade instruktionen är ju skriven 2012.

PS! Har tydligen slarvat i mitt letande! Instruktionen ligger ju precis där den skall ligga. Och dessutom (åtminstone just nu) nästan först!
« Senast ändrad: 29 november 2016, 16:07:23 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 11300 KWh/år (06-07) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen drygt 6100 KWh (total eförbrukning 13260 KWh)
2013-14 (12 mån) drog värmepumpen drygt 4850 KWh (total eförbrukning 11930 KWh)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 28712
  • Ägare av forumet
SV: IVT Greenline C7 total drifttid?
« Svar #24 skrivet: 30 november 2016, 04:21:55 »
Ja, kanske kopierade jag den dit 2012 från en annan plats.
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ramme

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline C7 total drifttid?
« Svar #25 skrivet: 06 december 2016, 21:55:44 »
Hej!
Jag har en C7a som gått snart 32000. Enda problemet jag haft kom för bara någon vecka sedan då jag fick larm för LP (låg presostat) visade dig sedan vara expansionsventilen på hetgasen som gett upp. efter byte av denna går den lika bra som innan. tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient
 

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!


Use Mobile Theme