Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
isolering av vattenrör i backen
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: isolering av vattenrör i backen (läst 1902 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
joacim65
Nybörjare
Antal inlägg: 8
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
joacim65
«
skrivet:
22 oktober 2016, 21:17:25 »
Citera
hej, jag har ett pannrum ca 25 meter från huset och eldar med ved. vattenrören mellan panna och hus är lagda inuti ett avloppsrör i backen, utan någon synlig isolering och som läcker värme ganska ordentligt. varje vinter har jag en 2 meter bred is och snöfri gång mellan hus och pannrum.
jag funderar nu om jag kan isolera tomrummet i avloppsröret med någon form av skum, för att minska förlusterna. jag kommer åt avloppröret från båda ändarna.
Har någon ett förslag på hur man skall få in skum eller någon annan isolering långt in i avloppsröret.
jag vill inte genomföra någon större operation för att göra en "riktig kulvert" då jag istället planerar för en värmepumpinstallation som ligger något år framåt i tiden.
tacksam för kreativa ideer / joacim
Loggat
Jiri
Expert på värmepump
Stad/land: Enhörna
Antal inlägg: 616
Karma +0/-0
Kön:
Mångsysslare
Jiri
SV: isolering av vattenrör i backen
«
Svar #1 skrivet:
22 oktober 2016, 22:08:13 »
Citera
Skulle kunna fungera med styrolit(cellplastkulor) och tryckluftsejektor?
Jiri
Loggat
1-plans med källare, från 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till låg temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, råd och kunskaper från detta VÄRMEPUMSFORUM ! Så visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! Från 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!
Joacim Höglund
Gäst
Joacim Höglund
«
Svar #2 skrivet:
23 oktober 2016, 17:18:45 »
Citera
det låter intressant, är det utrustning som går att hyra, vad finns det för leverantörer av sådan cellplast ?
Loggat
Jiri
Expert på värmepump
Stad/land: Enhörna
Antal inlägg: 616
Karma +0/-0
Kön:
Mångsysslare
Jiri
«
Svar #3 skrivet:
23 oktober 2016, 17:31:13 »
Citera
Själva cellplast om jag inte har fel, byggvaruhus. Själva ejektor fixar du lätt till själv om du har tillgång till hobby kompressor.
Blåsmunstycket och lång slang, om du hänger med. I ena änden på slangen sticker du hål med munstycket, i andra får du till sug.
Jiri
Loggat
1-plans med källare, från 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till låg temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, råd och kunskaper från detta VÄRMEPUMSFORUM ! Så visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! Från 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!
Tumpi
Expert på värmepump
Antal inlägg: 564
Karma +0/-0
Tumpi
«
Svar #4 skrivet:
23 oktober 2016, 20:43:41 »
Citera
Hur skulle det vara med vermikulit om du inte hittar cellplast? Drar det fukt åt sig?
Loggat
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7721
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #5 skrivet:
23 oktober 2016, 22:20:55 »
Citera
Googla på frigolitkulor
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
Thelemorf
Mättekniker
Expert på värmepump
Stad/land: Boden
Antal inlägg: 373
Karma +0/-0
Kön:
Barmark är fult!
Thelemorf
«
Svar #6 skrivet:
24 oktober 2016, 08:10:54 »
Citera
Om det bara är något år i framtiden och du inte har någon brist på ved så kanske det smidigaste (tidseffektivaste) är att blunda för problemet istället för att göra någon halvmesyr som du säkert inte blir nöjd med.
Loggat
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13216
Karma +21/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #7 skrivet:
24 oktober 2016, 09:12:10 »
Citera
Citat från: svenske kocken skrivet 23 oktober 2016, 22:20:55
Googla på frigolitkulor
Frigolit finns väl inte längre? Eller var det du som köpte varumärket
http://www.nyteknik.se/bygg/frigolit-saljs-pa-blocket-6409408
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1456
dolda: 0
användare: 10
Användare online
:
macman
alvinpalv
Itec matte
TS Comfort AB
Eddie1234
hakan510
Goaat
rocas
danne824
AÖd
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info