Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Passiv markvärme+värmeåtervinning avlopp för varmvatten  (läst 27108 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tumpi

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Passiv markvärme+värmeåtervinning avlopp för varmvatten
« Svar #90 skrivet: 13 oktober 2016, 10:38:24 »
En sådan här skorsten har jag http://www.nvi.se/nvi2000.html. Priset jag uppgav innehåller allt, takhuv, extra plåt mot nock, spjäll, extra brandisolering i genomföring, tätningsmedel osv osv.. Kan ju vara att det "bara" blev 3000€ det 5 år sedan. Men det minns jag att spis o skorsten blev mellan 6000 o 7000 € och de kostade ungefär hälften var. Det är dyrt att elda för myset! Men inte skulle jag byta bort den, det är även en fin "möbel". Men att elda som du tänker göra vet jag inte hur du skall lyckas med förutom med öppenspis
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok, gjorde ett snabbt överslag och om man gissar att batterierna är ren motströmsväxlare (ej sant ) stämmer det osm du anger. Du kommer förvärma tilluften 10C och kyla frånluften 15C för att kyla brine 2 samt värma 3C.

Du har byggt ett vattenburet FTX aggregat :) Cooolt.

Kondens får du ju såklart ta hänsyn till i frånluftskylaren, samt sommartid i tilluftsvärmaren (kylaren då)
Eftersom du hela tiden dränerar bort kondens kommer det inte stå mycket vatten i aggregaten (det vill du inte heller pga tillväxt) så ev. temp skiftningar mm är inte ett problem som jag ser det.

Nu vet jag inte vad dit ventilationsflöde är (har inte läst) men om vi antar ca 200m3/h rör det sig om ca 750W på förvärmningen av tilluften besparing vintertid, lite mindre när det är höst (eftersom dT är mindre mellan brine och tilluft) och COP på VP är kanske 2,5 så du sparar lite där med varmare brine .
Men säg 8760 h*500W i snit  ¨4000kWh som du inte behöver tillsätta med VP @ COP 2,5.

De 750 W du sparar är mot värmepumpens totala effektleverans, är det signifikant?

Och är  det lönsamt i förhållande till investeringen? 

Jag tror inte heller du skall översätta laddeffekten i borrhålet, det är 2-3 månader med säg 1 kW ~2000 kWh, minus ev borttransport av värme via strömmande grundvatten och värmeledning. Beror nog på borrat.
tänk på  att lufttemperaturen natt/dag kan variera mycket sommartid

Men det är inte ovanligt med denna typen av vattenburen värmeväxling i större vent aggregat eftersom det är lättare än enorma FTX aggregat. Kambatterier är mera kompakta än luft/luft värmeväxlare. Man kan också tillföra eller bortföra värme efter behov via kylt/värmt media.
Absolut ska det hela tiden vägas mot investeringskostnad. Man kan ju fråga sig vad skillnaden är mellan att ha en sån här lösning och bara borra djupare då effekten sannolikt är jämförbar.

Såhär tänkte jag apropå utsug över kamin:

Spjället öppnar man när man ska elda så att rummet inte överhettas. Övrig tid är spjället stängt för att koncentrera frånluftsflödet till där det behövs (badrum och kök).

Antingen har man ett brine-batteri som sitter på frånluft före FTX för att få så stor nytta av värmen från kaminen som möjligt (värmning av brine). Alternativt använder man det kylbatteri man redan har på tilluft efter FTX för att framförallt kyla ned tilluft till behaglig temperatur.

/Anton

Utloggad rikkitikkitavi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Årsmedeltempeteratur 8 plusgrader
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arbetar med energioptimering för industrier
Skillnaden är såklart att en djupare borrning är troligen betydligt billigare och kräver på sikt lägre underhåll och skötsel samt mindre insats från dig i form av kontinuerlig trimning.

Som jagser det är det enbart en ekonomisk fråga, inte teknisk. Lösningen fungerar helt klart, frågan är bara hur stora manicker behöver du i huset?

Gällande kaminen:

Hur stor effekt kan du ta ut med frånluften koncentrerad till kaminen?
Det är inte så stor andel av kaminens effekt, eller hur (om du inte har vääldigt varm luft i rummet för kaminen) ?

Säg luftne är 10C varmare än övriga huset, det ger på 200m3/h ca 670 W mer uttagbar effekt mot övrigt frånluft och vad ger kaminen? 5kW?
Och under tiden du eldar och har varmt i rummet får du noll utsug från resten av huset, bla våta utrymmen.

Dessutom kommer du blåsa ut värmen om du inte överdimensionerar batterierna mot brinen (eller sätter en extra) för detta driftfallet (de blir då överdimensionerade för ditt förra driftfall)
Återigen, kostnad vs besparing.

Jag hade funderat på separata värmeförflyttare för att sprida värmen. Beror ju på husets konstruktion i övrigt. Men underskatta inte flödesbehovet av att flytta några få graders temperaturdifferens i förhållande till effekterna.

Jag tittar på att sätta 4*125 m3/h kanalfläkt på olika punkter som kommer cirkulera luft ner från övervåning till undervåning genom bjälklag (via kattvinden ) , eller vice versa beroende på årstid och retur   genom trappan. 
Inte säkert det räcker dock.
1 1/2 plans Ytongvilla i sydvästra Skåne daterad 70-tal. Inga Bequerll trots Barsebäck inom synhåll.  16450 kWh 14500 kWh senaste förbrukning. 6000kWh i hushållsel +-20%.

Direktvärkande el och LLVP (installerad 20052021). Framtida förbättringar i ventilation är utförda samt värmeåtervinning är under projektering.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Skillnaden är såklart att en djupare borrning är troligen betydligt billigare och kräver på sikt lägre underhåll och skötsel samt mindre insats från dig i form av kontinuerlig trimning.

Som jagser det är det enbart en ekonomisk fråga, inte teknisk. Lösningen fungerar helt klart, frågan är bara hur stora manicker behöver du i huset?

Gällande kaminen:

Hur stor effekt kan du ta ut med frånluften koncentrerad till kaminen?
Det är inte så stor andel av kaminens effekt, eller hur (om du inte har vääldigt varm luft i rummet för kaminen) ?

Säg luftne är 10C varmare än övriga huset, det ger på 200m3/h ca 670 W mer uttagbar effekt mot övrigt frånluft och vad ger kaminen? 5kW?
Och under tiden du eldar och har varmt i rummet får du noll utsug från resten av huset, bla våta utrymmen.

Dessutom kommer du blåsa ut värmen om du inte överdimensionerar batterierna mot brinen (eller sätter en extra) för detta driftfallet (de blir då överdimensionerade för ditt förra driftfall)
Återigen, kostnad vs besparing.

Jag hade funderat på separata värmeförflyttare för att sprida värmen. Beror ju på husets konstruktion i övrigt. Men underskatta inte flödesbehovet av att flytta några få graders temperaturdifferens i förhållande till effekterna.

Jag tittar på att sätta 4*125 m3/h kanalfläkt på olika punkter som kommer cirkulera luft ner från övervåning till undervåning genom bjälklag (via kattvinden ) , eller vice versa beroende på årstid och retur   genom trappan. 
Inte säkert det räcker dock.
Att få sådär 30 m djupare borrhål lär kosta i samma storleksordning som att installera ett batteri inklusive styrning, så nej det lönar sig antagligen inte.

När spjället är öppet lär man maximalt kunna få hälften av husets luftflöde därigenom, man kan förstås samtidigt vrida upp ventilationen för att öka flödet, så säg kanske maximalt 150 m^3/h.

Men om vi skippar att kyla luften utan bara drar ned golvvärme och låter tilluften (till alla rum) bli högre genom att frånluften är varmare så får man ju en fördelning automatiskt i huset av värmen från kaminen. Men det kräver utsug där luften är som varmast (ovanför kaminen).

När man eldar hårt i en kamin ligger effekten på 5-7 kW, men den är ju varm under en lång tid efter och under den tiden borde man kunna kompensera för en stor del av värmetillskottet.

Normalfallet (85 % FTX, 240 m^3/):
- Golvvärme på 1 kW
- Frånluft på 21°C
- Uteluft på 0°C
- Tilluft 18°C
- Avluft 3°C
- Tillsats i ventilation 250 W

Kamineldning (300 m^3/h)
- Golvvärme av (lär behöva göras några timmar innan för att få någon effekt)
- Frånluft på 26°C (hälften från varma rummet 31°C och hälften från resten av huset 21°C)
- Avluft 4°C
- Tilluft 22°C
- Kylning av tilluft till 16°C: 600 W upplockat av brine

Totalt medan man eldar (5 kW) så är effektökningen ca 3 kW. När väl elden lugnat sig lite så närmar man sig ganska fort en balans.

/Anton

Utloggad rikkitikkitavi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Årsmedeltempeteratur 8 plusgrader
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arbetar med energioptimering för industrier
Jag tycker du räknar lite galet här. Var kom 3kW från?

du värmer upp tilluften 3C varmare med frånluftne från kaminen+resten. Sedan flyttar du 6 C till brine för att använda VP för att sprida det?

Då får du kallare tilluft än tidigare , vilket kräver mer effekt av VP för att kompensera, du tar såklart energin från brine men det kräver eleffekt, säg
COP 2,5 = ca 200W.

Hade du inte kunnat fläkta runt luften i huset med 200W istället? Om du kan installera värmeförflyttare som fungerar väl alltså.

Varför öht blanda in VP i detta? sköter inte FTX aggregatet värmesridningen?

Och det bygger på att du balanserar tilluft/frånluft från kaminrummet såklart.
« Senast ändrad: 13 oktober 2016, 13:20:58 av rikkitikkitavi »
1 1/2 plans Ytongvilla i sydvästra Skåne daterad 70-tal. Inga Bequerll trots Barsebäck inom synhåll.  16450 kWh 14500 kWh senaste förbrukning. 6000kWh i hushållsel +-20%.

Direktvärkande el och LLVP (installerad 20052021). Framtida förbättringar i ventilation är utförda samt värmeåtervinning är under projektering.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag tycker du räknar lite galet här. Var kom 3kW från?

du värmer upp tilluften 3C varmare med frånluftne från kaminen+resten. Sedan flyttar du 6 C till brine för att använda VP för att sprida det?

Då får du kallare tilluft än tidigare , vilket kräver mer effekt av VP för att kompensera, du tar såklart energin från brine men det kräver eleffekt, säg
COP 2,5 = ca 200W.

Hade du inte kunnat fläkta runt luften i huset med 200W istället? Om du kan installera värmeförflyttare som fungerar väl alltså.

Varför öht blanda in VP i detta? sköter inte FTX aggregatet värmesridningen?

Och det bygger på att du balanserar tilluft/frånluft från kaminrummet såklart.
Jag tänkte att VP inte värmer medan man eldar. Jag vill ha kallare tilluft än tidigare för att kompensera att det kommer ändå att spridas värme från kaminen (strålning + att all konvektionsvärme inte kommer att fångas av ventilationen).

Om enda skillnaden jag gör är att öppna ett spjäll och därmed minska tryckfallet för frånluften så kommer eventuellt lite mer kalluft läcka in genom väggar (om inte FTX-aggregatet är smart nog för att kompensera).

Varför använder du COP = 2.5 för en BVP, är inte det väldigt lågt? Eller missuppfattar jag något? De 600 W blir egentligen bara en tydlig vinst till BVP om den samtidigt producerar varmvatten, annars värmen man bara borrhålet (vilket iofs inte skadar).

/Anton

Utloggad rikkitikkitavi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Årsmedeltempeteratur 8 plusgrader
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arbetar med energioptimering för industrier
Jag tycker du gör det så fruktansvärt komplicerat. Hur skall du styra allt detta?

Min plan är ny LLVP på bättre plats(bättre spridning BV) och med  större effekt vilket kommer till nytta främst under nollan, värmeflyttare och så småningom en Nibe F110 som ersätter mekanisk frånluft.

Nackdelen är att jag tror att en F110 är för liten i volym,men det är svårt att expandera med separat vvb (elektrisk) om man ofta har stort uttag av vv (tre döttrar) och nå samma COP som enbart F110.Kanske med en ombyggnad men det är rätt stort...
(Nibe har en modell F130 som är värmepump+vattencirkpump från en F110, dock utan VVB tank och elpatron, samt styrning... då skulle man kunna docka med valfri tank, verkar dock vara svår att få tag i...)

Att installera en riktig FLVP  faller på storleken på VVB även om dessa (speciellt Comfortzone) kan ge imponerande effekter med riktig kall uteluft.
1 1/2 plans Ytongvilla i sydvästra Skåne daterad 70-tal. Inga Bequerll trots Barsebäck inom synhåll.  16450 kWh 14500 kWh senaste förbrukning. 6000kWh i hushållsel +-20%.

Direktvärkande el och LLVP (installerad 20052021). Framtida förbättringar i ventilation är utförda samt värmeåtervinning är under projektering.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag tycker du gör det så fruktansvärt komplicerat. Hur skall du styra allt detta?

Min plan är ny LLVP på bättre plats(bättre spridning BV) och med  större effekt vilket kommer till nytta främst under nollan, värmeflyttare och så småningom en Nibe F110 som ersätter mekanisk frånluft.

Nackdelen är att jag tror att en F110 är för liten i volym,men det är svårt att expandera med separat vvb (elektrisk) om man ofta har stort uttag av vv (tre döttrar) och nå samma COP som enbart F110.Kanske med en ombyggnad men det är rätt stort...
(Nibe har en modell F130 som är värmepump+vattencirkpump från en F110, dock utan VVB tank och elpatron, samt styrning... då skulle man kunna docka med valfri tank, verkar dock vara svår att få tag i...)

Att installera en riktig FLVP  faller på storleken på VVB även om dessa (speciellt Comfortzone) kan ge imponerande effekter med riktig kall uteluft.
Hehe, jag som trodde vi började närma oss en enkel lösning :) Kräver inte ens någon typ av egenbyggt styrsystem.

Jag tänkte helt enkelt att man ställer ner börvärdet på FTX-aggregatet och säger åt BVP att stänga av cirkulationspump för golvvärme (om det går) samt öppnar spjället. Tycker inte det verkar så krångligt.

Jag är tyvärr inte alls insatt i din situation så jag kan inte riktigt kommentera. Intressant med F130, verkar inte finnas att få tag på i Sverige och ger inga träffar på Nibes hemsida. Våra situationer är inte så jämförbara då du har ett hus och jag kan välja själv hur det ska bli utformat vilket ger mig lite för många trådar att gå på...

Nu är jag inne på
- ca 100 m borrhål (kanske lite mer).
- Nibe F1226-6
- Strömsnäspannan KV300 (eller KV500, samma pris) som arbetstank samt förvärmning av varmvatten.
- Östberg Heru 160 T EC
- Värmebatteri (styrt av Heru) efter Heru
- Kylbatteri (styrt av Heru) efter värmebatteri
- "Vanlig" kamin

Eventuellt någon egen lösning för att tvinga kylbatteri att gå på vintern. Det handlar ju bara om att skicka 0-10 V-signal till ventilställdonet.

/Anton

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Passiv markvärme+värmeåtervinning avlopp för varmvatten
« Svar #98 skrivet: 21 oktober 2016, 13:37:04 »
Ska du ha både vedpanna och vattenmantlad kamin?
Är det inte lite overkill iaf?
En täljstenskamin lagrar ju också värme tex.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Åre
  • Antal inlägg: 809
  • Karma +0/-0
SV: Passiv markvärme+värmeåtervinning avlopp för varmvatten
« Svar #99 skrivet: 21 oktober 2016, 21:08:41 »
Har inte följt tråden på ett tag och skummade igenom sista sidorna. Tycker det börjar likna min ide jag haft ett tag nu. Finns att läsa i min kb-tank tråd :)

Jag värmer brine i en tank med avluften, dock från ftx då jag redan hade systemet innan bvp kom in i bilden. Jag har även förberett för att förvärma/kyla inluften. Iden är främst att jag sommartid kan värma poolen och förvärma vv med inluften som går via solfångare.

Men även viss tillskottsvärme sker även under uppvärmningssäsong i form av varmare tilluft och varmare brine tack vare att även avluften blir varmare. Har idag kompletterat fasadsolfångaren med en liten 3 m2 luftsolfångare som eftervärmer luften från fasaden. Borde kunna ge åtminstone 30 grader denna årstid. Vilket då blir ca 1kW tillskott/minskat värmebehov av tilluften, samt 1kW extra att värma brine med vilket tillsammans borde ge kanske 5 grader högre brine. Uppskattningsvis en halvering av dygnsvärmrbehovet en solig dag denna tid på året jämfört med en mulen.

Just nu tex när det har varit runt 5 grader och mulet här så har min bvp gått ca 40%. Brine har legat på 8-5 från start till stop istället för 5-3 grader utan tanken. Vilket känns bra då tanken skall bli 9ggr större och avluftsbatteriet är inte optimalt installerat.

Jag har dock en ide att det denna årstid är effektivare att skippa ftx. Värma från 5-22 grader istället för 18-22 grader som jag har nu med ftx, kräver ca 260 watt mer drivenergi för bvp. Då har jag istället 22 grader frånluft istället för 12. 260 watt motsvarar ca 1.5 grad ökad brine i cop, vilket jag inte tycker skall vara några problem med 4ggr mer energi att tillgå i avluften. När det är kallt ute är det dock mer lönt med ftx. Men beroende på hur många timmar det är kallt ute jämfört med svalt och husets värmebehov kan det kanske på årsbasis vara mer lönt utan ftx.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Åre
  • Antal inlägg: 809
  • Karma +0/-0
SV: Passiv markvärme+värmeåtervinning avlopp för varmvatten
« Svar #100 skrivet: 21 oktober 2016, 23:19:37 »
Du tänkte alltså kyla brinet mot uteluften för att förvärva luften  :)

Det du tjänar i luften förlorar du i kompressor ström    dessutom måste du ha mer än 18 - minus på KB    annan brandklassning

Glöm den idén  tummenupp

Helt rätt att det kostar mer i ökad drivenergi till kompressorn jämfört med att ha ett ftx. Men inte jämfört med att ta in kall luft.

Behöver inte ha högre inblandning av sprit i köldbäraren. Köldbäraren blir inte alls så kall som luften som dras genom batteriet. Enbart vid driftstörning av cirkulationen finns den risken men man har som regel en tempgivare som stänger av fläkten om så är fallet.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ska du ha både vedpanna och vattenmantlad kamin?
Är det inte lite overkill iaf?
En täljstenskamin lagrar ju också värme tex.
Nejnej, ingen vedpanna. Tänker du på Strömsnäspannan? Det är en ackumulatortank.

Har inte följt tråden på ett tag och skummade igenom sista sidorna. Tycker det börjar likna min ide jag haft ett tag nu. Finns att läsa i min kb-tank tråd :)

Jag värmer brine i en tank med avluften, dock från ftx då jag redan hade systemet innan bvp kom in i bilden. Jag har även förberett för att förvärma/kyla inluften. Iden är främst att jag sommartid kan värma poolen och förvärma vv med inluften som går via solfångare.

Men även viss tillskottsvärme sker även under uppvärmningssäsong i form av varmare tilluft och varmare brine tack vare att även avluften blir varmare. Har idag kompletterat fasadsolfångaren med en liten 3 m2 luftsolfångare som eftervärmer luften från fasaden. Borde kunna ge åtminstone 30 grader denna årstid. Vilket då blir ca 1kW tillskott/minskat värmebehov av tilluften, samt 1kW extra att värma brine med vilket tillsammans borde ge kanske 5 grader högre brine. Uppskattningsvis en halvering av dygnsvärmrbehovet en solig dag denna tid på året jämfört med en mulen.

Just nu tex när det har varit runt 5 grader och mulet här så har min bvp gått ca 40%. Brine har legat på 8-5 från start till stop istället för 5-3 grader utan tanken. Vilket känns bra då tanken skall bli 9ggr större och avluftsbatteriet är inte optimalt installerat.

Jag har dock en ide att det denna årstid är effektivare att skippa ftx. Värma från 5-22 grader istället för 18-22 grader som jag har nu med ftx, kräver ca 260 watt mer drivenergi för bvp. Då har jag istället 22 grader frånluft istället för 12. 260 watt motsvarar ca 1.5 grad ökad brine i cop, vilket jag inte tycker skall vara några problem med 4ggr mer energi att tillgå i avluften. När det är kallt ute är det dock mer lönt med ftx. Men beroende på hur många timmar det är kallt ute jämfört med svalt och husets värmebehov kan det kanske på årsbasis vara mer lönt utan ftx.
Intressant system, borde kika lite närmare på det :)

/Anton

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!