Gör en ny tråd med mina problem..
Jag installerade en FH35 för några veckor sedan och upplever störande knäppningar i plasten på innerdelen nu när jag kör lite värme på den. De kommer när pumpen börjar/slutar värma och lite slumpvis. De är så pass höga att vi hör dom i vårt sovrum en våning upp och ca 5m i sidled från pumpens placering.
Jag har filmat en sekvens där pumpen går från "tomgångskörning" till värmedrift och tillbaka till "tomgång", se länk:
https://www.dropbox.com/s/5cebqe1ilqhbtoo/FH35%20LLVP.MOV?dl=0Knäppningarna hörs tydligt vid 0:29, 0:50, 1:35 och 1:50
Jag tycker att dessa är sjukt störande, på min gamla pump (10årig Panasonic) som satt på samma ställe var det aldrig några sådana här problem med.
Ni som har samma modell får gärna skriva om ni upplever samma ljud på era pumpar.
Från en annan tråd:
Man kan få knäppningar vid avfrostning, om väggen inte är rak så det blir spänningar eller så kan man bli tvungen att byta en plastbit.
Kolla med din återförsäljare.
Har du lyssnat det inte är någon motor som styr vingarna i höjdled eller sidled som morrar?
Har man det där ögat inkopplat så kan det vara det som morrar lite.
Det har ju varit 10-15 grader ute senare tiden och då avfrostar ju inte pumpen?
Jag har varit i kontakt med supporten och dom säger att dessa knäppningar kan uppstå innan pumpen har stabiliserat sig i temperatur, fick intrycket att dom inte förstog hur pass högt ljudet är, i vilket fall känns det som ett fel då pumpen ska kunna köra sina cykler ändå?
Knäppningar är i princip lika om vingarna är fasta eller svingande.
Ögan (human sensor) har jag inte aktiverat.