0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Be att få dit en servicekille som är hemma på elsidan, det är med 90% säkerhet fel på mjukstart eller kontaktorer.En kylkille brukar fokusera mest på kompressorn och kylkretsen, inte sällan resulterar det i kompressorbyte mer eller mindre i onödan.Är du någorlunda hemma på el skulle du kunna lägga ur kablarna till kompressorn (efter kontaktorer och mjukstart) och prova starta igen, flyger säkringen då också så vet du med 99% säkerhet att det INTE är fel på kompressorn.Det skulle kunna vara fel på cirkulationspumpen på kalla sidan, den startar ju samtidigt som kompressorn, men det är rätt ovanligt att det blir fel på dem på ett sätt som gör att säkringen flyger.
Kan du inte köra enbart tillsats??
Pumpen går att köra som elpanna med både varmvatten och värme. Det gjorde jag i väntan på att hålet skulle borras. Se meny 14. "Önskas enbart elpannedrift (t ex innan kollektorinstallationen är klar)......."
Så en idé är att jag gör så här:Stoppa in en ny säkring, starta, säkringen smäller, göra ändringen i menyn, stoppa in en ny säkring och då kanske det fungerar eller så smäller säkringen igen.
Jag testade ovanstående och verifierade att ändringen var sparad, men säkringen (1 av 3) smällde ändå, precis som tidigare. En skillnad är dock att displayen slocknar efter 5 minuter eftersom kompressorn inte försöker starta och att vattnet sakta blir varmare (både varmvatten och värmevatten). Dock misstänker jag att om jag skulle stänga av pannan nu så startar den inte. Kan det rent av vara dumt att ha bergvärmepumpen igång och körandes på endast 2st 16-säkringar eftersom en säkring trots allt smällde?Vad säger ni? Tror ni fortfarande att det är fel på startkontaktorn eller motorskydd när jag ställt in att bergvärmepumpen ska köra på elpannedrift?