0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om värmepumpen har klarat provningarna för CE-märkning, så ska den fungera felfritt vid 15 % underspänning, dvs 196 V fasspänning eller 339 V huvudspänning.
En "delvis avsmällt säkring" skulle inte resultera i att mindre ström flöt igenom utan att den brann av vid lägre strömgenomgång än märkströmmen. Delvis avbrunna säkringar har jag för övrigt aldrig hört talas om.Och att man skulle åka och koppla om transformatorer när det blir sommar stämmer inte, på många ställen belastas elnätet minst lika mycket under sommaren som vintern och det skulle då vara förödande med sänkt spänning. Dessutom kan man ju undra varför man skulle sänka spänningen när belastningen är lägre.
En "delvis avsmällt säkring" skulle inte resultera i att mindre ström flöt igenom utan att den brann av vid lägre strömgenomgång än märkströmmen. Delvis avbrunna säkringar har jag för övrigt aldrig hört talas om.
Och att man skulle åka och koppla om transformatorer när det blir sommar stämmer inte, på många ställen belastas elnätet minst lika mycket under sommaren som vintern och det skulle då vara förödande med sänkt spänning. Dessutom kan man ju undra varför man skulle sänka spänningen när belastningen är lägre.
Har ett jäkligt skumt fel på min pump. Helt plötsligt har den börjat larma för motorskydd kompressor om jag använder mycket el i huset.Kör enbart pumpen så är det inga problem, men är spisen igång och det kanske tappas vatten så elpatronerna slår på, så "nyper" pumpen och motorskyddet drar strax efter. Min första tanke var att jag hade taskig spänning på en av faserna, men de mäter helt ok. Så fort jag lastar på mycket, så stannar pumpen. Mycket frustrerande... Någon som varit med om detta?