Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Märkesspecifikt luft/luft
»
Mitsubishi Electric
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
ac på övervåningen
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: ac på övervåningen (läst 4372 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
svepit
Gäst
svepit
ac på övervåningen
«
skrivet:
01 juni 2016, 20:39:23 »
Citera
Hej. Jag har en lufftvärmepump FD35a på nedre våningen. Vi har sovrummen på övervåningen. När man kör luftvärmepumpen på ac så blir det kallt å svalt på nedre våningen men går det med något hjälpmedel man kan köpa eller bygga för att leda upp kylan. Den sitter precis brevid trappen till övervånungen. Jag tänkte mig en typ av tratt med slang eller så att leda upp kylan. Vad har ni för ideer, lösningar, funderingar om detta??
Loggat
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Nykvarn
Antal inlägg: 8780
Karma +10/-2
Kön:
Säljer och installerar värmepumpar
TS Comfort AB
SV: ac på övervåningen
«
Svar #1 skrivet:
01 juni 2016, 21:43:47 »
Citera
Eventuellt får du lite effekt om du har en värmeförflyttare med ganska hög omsättning genom bjälklaget, kan vara knepigt att hitta en lämplig plats och hur stor nytta det gör i kyldrift vågar jag inte svara på.
Kanske finns någon på forumet som använder en sådan i värmedrift och kan prova och ge dig lite info om det blir någon märkbar skillnad.
Dom gamla Afrika fläktarna kanske kan göra någon nytta om du sätter en sådan i taket i trapphuset, billigt att prova men tveksam om den skulle orka lyfta den kyla du behöver.
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
svepit
Gäst
svepit
«
Svar #2 skrivet:
01 juni 2016, 22:03:08 »
Citera
Jo. Tänkte försök genom att göra en prototyp av pappkartong där jag ska försöka vinla upp kylan. Få se hur det funkar..
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #3 skrivet:
02 juni 2016, 06:11:24 »
Citera
Hade jag mitt sovrum på en övervåning och besvärades av värmen skulle jag absolut köpa en AC för det rummet, eller den våningen.
Att leda upp kyla går mot de termodynamiska lagarna och jag tror det är ett hopplöst projekt.
Möjligen om du bygger in hela utblåset och sätter på en rejäl kanalfläkt och lufttrumma som leder upp all kyla som värmepumpen nere producerar, men då kommer ju ditt hus att se ut som en Amerikansk hemmaodling av marijuana.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
svepit
Gäst
svepit
«
Svar #4 skrivet:
02 juni 2016, 20:05:15 »
Citera
Ja snyggt lär det inte bli.
Någon som kan rekomendera någon luftkonditionering av bra märke/modell med typ revolutionerande teknik?
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #5 skrivet:
03 juni 2016, 06:26:23 »
Citera
Nja, tyvärr inte.
PRatade med en bekant om detta igår, och vi kom fram till att det är synd att det inte finns små aggregat med kanske 0.5 till 1 kW kyleffekt med två hål i väggen för luften som skall avleda värmen från ett litet sovrum.
Jag tror att det oftast skulle räcka med mycket liten kyleffekt i enstaka Svenska sovrum som nästan aldrig är större än 15 m2, oftast mindre.
De enorma luftflöden som dagens "transportabla" AC-aggregat kräver med den kyleffekt de har gör att ingreppen i väggarna blir rätt stora (typ 2 X 120 mm hål).
Med ett AC-aggregat med 1 kW kyleffekt skulle det troligen räcka med 2 stycken vanliga 90 mm hål i väggen för att utan problem säkerställa det luftflöde som krävs, utan att det skulle bullra.
Någon som är intresserad av lite produktutveckling?
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
M3smeden
Expert på värmepump
Antal inlägg: 277
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
M3smeden
«
Svar #6 skrivet:
06 juni 2016, 20:13:51 »
Citera
Har man fler än en våning och ska köra värme och kyla så krävs det mer än en pump tyvärr. Har också en portabel AC av budgetmodell som jag körde i sovrummet innan jag installerade pumparna, visst gjorde den sitt jobb med att kyla ca 20m2 men var helt omöjligt att sova med den igång, oftast är de väldigt högljudda tyvärr....
För bästa komfort så satsa på en llvp på övervåningen, svalt och tyst, sover som en kung
Loggat
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Märkesspecifikt luft/luft
»
Mitsubishi Electric
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
ac på övervåningen
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1101
dolda: 0
användare: 8
Användare online
:
nmn
TS Comfort AB
Alara
Jisse
Börje__
Ewald
tombe
Asa
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info