Stort tack för era svar och bra synpunkter.
Detta är mitt första inlägg och mitt första VP-byte så jag håller just nu på att sätta mig in och lära mig mer om värmepumpsvärlden. Jag kan med andra ord mycket väl tänka och ha fel i sak och blanda äpplen med päron. Ber om överseende för detta och rätta mig gärna om ni har lust och möjlighet.
Ska försöka viderutveckla mitt resonemang kring det ni skrivit.
Tack Rickard för att du tog tid att göra kalkylen i nibes program. För mig gör skillnaden på 4000 kwh att jag skulle kunna lägga, upp till 40 tkr mer på en LVVP-investeringen nu och ändå ha lagt ut samma pengar om 10 år som om jag investerat i en f370. Efter år 10 sparar jag 4000 kwh per år med f2040 vilket skulle kännas bra, både för plånboken och miljön då en oproducerad kWh är den bästa kWh.
Något som jag inte tagit med i beräkningen men som kanske behöver nämnas är att vi har kamin som vi myseldar i lite då och då. Den parametern är ju lika i alla tre scenarion och bör, som jag ser det, därför inte påverka kalkylen nämnvärt, men tillför så klart värme vilket kanske förklarar någon del av differensen i din kalkyl Rickard.
Huset har hållit 21-23 grader hela 2015
Angående värmning av varmvatten så inser jag att det så klart bättre hör hemma i värmedelen av kalkylen istället för med hushållselen. Helt rätt.
Inser även att jag felaktigt använt uttrycket värmebehov. Vad jag menade var att för att klara av uppvärmningen av huset behöver jag idag köpa in 7200 kWh el per år men som rickard på pekade bör den siffran justeras till 9000 kWh.
I scenario a. (som är det vi har idag) Ger 600 kwh av dessa ger mig vp ”best case” värme värt 2000 kwh (utväxling runt 1:3-4) resterande 6600 kwh går till elpannan (utväxling runt 1:1). Resonerar jag fel när jag tänker så?
Gällande scenario c. så är det ett försök att få utväxling 1:4-5 på all el jag köper in för uppvärmning då borde jag med mitt resonemang kunna sänka inköpet till 7200/4 = 1800 kwh eller 7200/5 = 1440 kWh förutsatt att VP har den kapaciteten.
Men det kanske inte är så enkelt som jag hoppats.
Är med på att verkningsgraden är olika vid olika temperaturer och utväxlingen på 1:4-5 är kanske på tok för hög men då kanske den är det i de andra scenariona med.
COP är ett nytt begrepp för mig och vid valet av COP-värde tänkte jag att jag väljer ett värde som jag kunde hitta för samtliga modeller för att få en jämförelse som är likvärdig mellan produkterna. Det blev 12/35 resp 10/35. Detta då jag inte hittade 12/35 för F2040
Har läst att SCOP kanske är en bättre jämförelse men det kunde jag inte hitta för alla modellerna.
Har ni något bra tips på ett cop eller scop värde som skulle ge mer en mer korrekt bild vid jämförelse av modellerna.
Tack för att ni engagerar er.