Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Portabel AC - HACE CB-17, någon som har erfarenheter om den eller likvärdiga?  (läst 10955 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hazenda

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag är på jakt efter kylning i lägenhet där vi ej kan borra hål i någon vägg eller sätta upp något på utsidan. Alternativen pekar då mot portabel AC och leda ut varmluften genom fönstret.

- Har då hittat Hace CB-17 som verkar vara en kraftfull variant för kylning. Är det någon här som har testat denna och kan ge synpunkter?
- Jag förstår ju att den låter ganska mycket, men tror att det kan vara OK då det är tänkt att den ska stå i angränsande rum till sovrummet, men att den är tillräckligt kraftig för att kyla även sovrummet
- Det verkar följa med ett fönsterkit för att få det någorlunda tätt vid utlopsslangen...

Om någon har andra inputs eller andra varianter så mottages andra förslag gärna.

Länk till produkten ovan:

https://luftmiljobutiken.se/produkt/hace-cb-17-portabel-ac-49-kw/

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1152
  • Karma +19/-3
Den är väldigt kraftig med 4.7 kW kapacitet - men innebär också att väldigt mycket varmluft kommer att blåsas ut, luft som måste komma in någonstans ifrån och har man otur så är det varm luft som sugs in igen via springor etc... lufttransport i stora volymer innebär också mycket buller och tyvärr är det få aggregat som erbjuder anslutning för dubbla slangar - den ena som suger in luft utifrån och den andra som blåser ut samma luft igen fast uppvärmd. slutligen räkna med minst 110 mm- slangar...

Du kan inte räkna med att en aggregat i ett rum kommer att kyla rummet bredvid - snarare risken att de blir varmare just av orsaken att aggregatet drar in så mycket luft från alla håll och kanter.

Det är inte utan orsak som de kallas 'spot-kylare' och i princip måste man ha en aggregat i varje rum som skall kylas, vilket också påverkar ljudbilden drastiskt om man skall ha det i sovrum.

Köp inte aggregat under 9000 BTU (ca 2.6 kW) kapacitet. Jag själv har en på 6800 BTU (1900 Watt) sedan gammalt och det är alldeles för lite om inte rummet är mycket litet.


Har man balkong så kanske man kan överväga https://luftmiljobutiken.se/produkt/kylbag-4-5/ men det beror också på hur man bor om det är tillåtet alls,  samt att man måste försäkra sig att dessa inte börja läcka kondensvatten så att det börja droppa till grannen under eller att när fläkten snurrar att inte ge för mycket buller och vibrationer inte ger stomljud som får grannar att klaga. 1 kW kyla från en sådan maskin är värd lika mycket som 2 kW från en portabel AC med luftslang av just anledningen att den inte drar in en massa luft utifrån.


Utloggad hazenda

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svar och inputs!

När jag var nere och pratade med säljare i butik så presenterade han idén om vattenkyld enhet istället, och talade då om Honeywell CO60PM (se t.ex. http://www.tesscandinavia.se/luftkylare/).

- Vad ska man tänka på när man jämför denna med en som typ Hace CB-17?
- Har ingen erfarenhet alls av vattenkylda varianter, så frågan är hur fuktigt det egentligen blir om man kör Honeywell:en i en lägenhet på typ 60 m2 - om det blir tropisk fuktighet så har man ju kanske inte vunnit något, och istället ökat risk för diverse fuktskador... Någon som har kört CO60PM eller motsvarande och har någon input?

Tacksam för alla åsikter!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35476
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det där har jag aldrig sett tidigare, synd att de inte skriver något om kyleffekten vid specificerade förhållanden, det borde ju vara rätt enkelt att räkna fram.
30 liter vatten på 18 timmar i ett rum, om det är varmt, lär inte göra det så fuktigt, men det är svårt att säga säkert.
Kanske någon matematiker kan räkna på det?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29881
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Vattnets förångningsentalpi är 2430 kJ/kg vid +30 °C så det är tämligen enkelt att beräkna effekten.
30 kg/18 h => 0,000463 kg/s
Kyleffekten blir då 2430 x 0,000463 = 1,125 kW

Men sen drar apparaten 252 W enligt spec så nettokylningen blir 0,873 kW.
« Senast ändrad: 11 maj 2016, 22:22:37 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35476
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Helt OK för ett rum på upp till 20 m2 kan man tycka.
Annars tror jag att det enda vettiga egentligen är nåt sånt här: http://scanmontshop.se/portabel-kyla/argo/argo-all-in-one-245c
« Senast ändrad: 12 maj 2016, 07:20:49 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hazenda

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Alright, stort tack för input! Det känns som den vattenkylda varianten då inte ger riktigt samma kyleffekt som Hace CB-17 då..

Dock var jag förbi och lyssnade lite på ovan nämnda Hace, den var nog lite för högljudd för mitt ändamål, det lutar nu snarare åt en Vivax PAC-35 (https://luftmiljobutiken.se/produkt/portabel-ac-vivax-pac-35/). Givet att den går tystare men ändå är (troligtvis) tillräckligt effektiv så är det nog bästa alternativet.

Hade gärna satsat på något med två hål i väggen ut, men det är inte möjligt i vår bostad pga föreningen (gammal kåk, för ej göra hur som helst med fasad..)

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1152
  • Karma +19/-3
Refererade vattenkylda varianter fungerar _bara_ om luften i utrymmet är torr, då den kyler luften genom att fukta upp luften. Detta ger att luftfuktigheten stiger mycket eller mättas helt vilket gör att svettning från huden slutar att fungera och det kan bli väldigt jobbigt med rinnande svett trots att luften kanske är lite svalare än och man struntar att använda aggregatet alls. Framåt brittsommar när luftfuktigheten redan är nära 100% Rh så kommer inte en sådan aggregat att kyla speciellt mycket.


En portabel AC med kompressor har avfuktande verkan på luften vilket gör att kroppens svettning fungerar bättre och kyler kroppen mer (och utan att rinna) även om den portabla AC:n kanske inte får ned temperaturen till önskad nivå pga. för låg kapacitet i relation till rummets storlek eller mycket värmeinstrålning in i rummet (tex. via stora fönster)

 


Utloggad Antifreeze

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Skitvarmt ute och skitvarmt inne. Vem klagar snart ska dubbdäcken på igen.

Har tittat runt och inser att för att få lite effekt måste man väl upp i pris. Säg att man skulle gå in på prisjakt och välja ett märke man känner igen och som har bra kyleffekt.

Har flera frågor och funderingar kring det hela.

1. Slangen som ska ut genom en springa i fönstret. Hur tätat man så man inte försöker kyla ner hela området?

2. Kan man köpa till en längre slang annars begränsar man vad jag kan se hur man kan placera kylaren.

3. Kan man koppla in kylslangen till husets centralventilation i tex badrummet om man bor i lägenhet?

4. Vad jag förstår går all elektronik sönder. Ska man välja ett märke på måfå eller köra ett med serviceavtal?

5. I en lägenhet eller hus. Om det är ca x grader varmt inne och tjocka väggar, solstrålning och fuktigt. Hur mycket är det teoretiskt möjligt att sänka temperaturen utan att det börjar regna inne?

6. Ska man välja en som även har uppvärmningsfunktion till uterummet i höst?

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1152
  • Karma +19/-3
Skitsvårt att köpa portabel AC med kvalitet i Sverige då butikerna bara tar in bottenskrapen med lägst prislapp från kina typ. - därför så ser man dessa butiker byta märke varje år typ, så det finns egentligen ingen pålitlig 'märke/modell' man kan köpa år efter år

Det finns lite bättre saker men de får aldrig en chans här, tex. finns de som med extra vattentank (och separat pump som duschar avsedd byggd våtdel på kondensorn)  kan boosta kylan en del eller att man kan minska mängden hetluft som blåses ut, vilket också är viktigt om det är hett utomhus.

Man kan skarva slangen med lite pussel och adaptrar  men bör undvikas i görligaste mån och så kort sträcka det går  - använd ventilations-aluminimumslang av de enkla anledningen att de inte strålar så mycket värme (plastslang är helt hopplöst - känns som en infrastrålare är dragen där slangen går)  och gå upp ett nummer i diameter. Fläktarna i dessa maskiner brukar bli fort andtrutna så fort det är minsta motstånd i luftflödet.

Det är en orsak varför jag behåller min gamla maskin trots lite för låg kapacitet och bullrar en hel del - den orka trycka på ordentligt på fläktsidan och därmed klarar lite längre rörlängder - och den har just nämnda vattenskrubber på kondensorn som ger extrakyla i klart märkbar grad - typ 20% mer kapacitet och samtidigt drar mindre med ström.

Skall man ha driftsäker maskin så är det de utan elektronik och bara elmekaniska detaljer, så ingen fjärr, display etc. finesser, ej heller inverterdrift. - men sådana 'enkla och robusta' går knappt att finna idag.

En sådan maskin kan pumpa 400-600 m^3 lite hetluft luft per timme genom sin slang - att koppla maskinen till ventilationsutsug kan få hela ventilationssystem att gå havock alternativt är så strypt att du inte får igenom tillräckligt med luft för att maskinen skall fungera ordentligt.

En AC kyler och med detta torkar luften och det blir en massa kondens som hanteras på olika sätt (ofta att de förångas upp igen på kondensorsidan och följer med hetluften ut som ånga) - det kan vara mycket kondens - över en liter i timmen om det är riktigt fuktig luft (och man upplever att maskinen inte ger så mycket kyla då upp till 60% av dess kylkapacitet kan går åt till att kondensera ut vatten)[1] - om du får till att det blir riktigt kallt i rummet är att det blir imma på utsidan av rutorna (enkelglas) men knappast regn inne i rummet - men det kommer inte att hända.

En sådan portabel AC är optimerad att kyla typ 25 gradig luft (och det som kommer ut ur utblåset  är 10-16 grader varmt) en sådan maskin tappar fort kapaciteten om rumsluften går under 20 grader   och vid 16 grader så är kylkapaciten kanske bara 1/4  av vad den hade vid +25 grader temperatur, så det kommer inte att kunna djupfrysa rum - de är byggda så att evaporatorn inte går under 0 grader C och riskera isbildning då de inte har någon hantering för att upptäcka och åtgärda det.

[1] det har sålts maskiner hos gubbdagis där man inte hanterat kondensen automagiskt (dvs ånga upp det på något sätt på kondensorsidan)  utan det hamnar i bytta någonstans i maskinen, problemet med sådan maskin är att man får tömma ofta - hinkvis med vatten varje dag om den går hela tiden - sådan skall du undvika till varje pris och det är en punkt att kolla väldigt noga i val av maskin - just hur maskinen hanterar kondensvattet!!
 

Utloggad Antifreeze

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Tack för utförligt svar.

Hade inte tänkt gubbdagis (röd eller blå). Kollade på en på Classe som (måste vara en höjdare) http://www.clasohlson.com/se/Luftkylare/36-6190. Vad hände när man tog in den i sortimentet?

Hur som helst. Lite off topic med märket men som sagt att det verkar vara en djungel och risken att man blir svettig och varm verkar vara ganska överhängande.

Utan elektronik? Vi lever på andra sidan millennieskiftet. Finns det ingen app eller fjärr eller i värsta hand multiknapp funktion så finns det väl inte?

Jag har funderat och det var därför jag bumpade tråden att antingen köps det in en Elektrolux (som jag kan stava till, tror jag) tex EXP någonting. Mycket effekt och är inte intresserad om det står A, A+ eller A++.

Eller och nu kommer fråga. Ska man kanske köpa en gammal kylare från en Volvo 740 på skroten och köra vatten igenom den med fläkt? Åsa Nisse i all ära men lite skillnad i pris och man behöver inte ha fullt vattentryck utan bara lite pissandes?

Eller ska man gå ALL IN och köra perabol på balkongen och luftluftare?

Jag vet att det har spårat lite och är lite off topic men..

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1152
  • Karma +19/-3
Vet att det fanns förr på gamla goda R12-tiden kompressor-AC som använde kranvatten som värmedump - dvs värmde 10 gradigt kranvatten till typ 35-40 grader C som sedan gick i avloppet. - hade en sådan på jobbet för många herrans år sedan som det var en jäkla kylkapacitet på - det bara inte kylde rummet (med en massa mätinstrument i rummet etc. som alstrade värme) utan kyla läckte ut till en stor del av av kontoret utanför också och hade positiv inverkan på kontorsklimatet sommartid.

jag skulle nog säga att kylkapaciteten var minst 4 kW - troligen mot 6 kW (Kompressorn var nog säkert på nära 2 kW) och passade man det inte och tex. la för utblåsgallret lite med tex. en pärm så kunde den på en blink göra evaporatorn till snöplatta, evaporatorn arbetade så nära noll grader som det gick...

Kan man får tag på en sådan med fungerande kompressor så är det ett kap om man skall kyla rum och inte kan transportera bort varmluften på något sätt men har tillgång till kallvatten till rimligt  m^3-pris och avlopp.

att bara köra kranvatten genom bilkylare kommer bli jättedyrt om man betalar för vattnet och kylan är dålig

Utloggad Antifreeze

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Att kyla luften med vatten finns fortfarande. Hittade apc inrow cooling. Är det typ samma sak?

Att få in en sådan är lika stor risk som att få in en annan typ av hemmagjord kylanläggning hemma. :)

Så ska man eller bör man törs man köpa en elektrolux? EXP12HN1W6

Sen hoppas på långa varma sommarnätter?



Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1152
  • Karma +19/-3
System typ apc inrow cooling är för att kyla typ 1 höjdenhets bladservrar i rack-stativ, typiskt datacenter och molnlagringscenter.  Ofta köper man kallvattnet i form av fjärrkyla (i cirkulerande system) för denna ändamål alternativt stora vatten-kyl AC.

elektrolux-maskinen är nog som vilken annan re-bagded kina-spotkylare i den lägre kvalitetssegmentet som helst.


titta på vilka spotkylare som tex delonghi i Australien har,  http://www.delonghi.com/en-au/products/comfort/air-conditioning/portable-air-conditioners/pinguino-water-to-air-pac-we112eco-0151483009.

eller http://www.delonghi.com/en-int/products/comfort/air-conditioning/portable-air-conditioners/pinguino-air-to-air-pac-we128-silent-0151483010-

Om det hade gått att köpa dessa något så när enkelt i Sverige så hade jag köpt en sådan för att ersätta den gamla (som också är en Delongi ~16 år gammal - inge större fel på den förutom lite klen i kylkapacitet). - dessutom kör de på propan som köldmedie medans de flesta andra kör med R410A - som egentligen är ganska ursel köldmedie just i AC-sammanhang om man tittar på teoretisk COP, och R410A är dessutom föremål för utfasning i Europa inom ganska få år av miljöskäl (medans i USA kallas R410A fortfarande för miljövänlig gas...) .

Detta är inga billiga maskiner - typ 14000:- och är en orsak varför man aldrig ser dessa i svenska affärer. Svensken är inte tillräckligt kräsen köpare helt enkelt utan sväljer vilket skit från kina som helst bara det inte kostar mer än 4000:- ungefär...

mina exempel är luft-luft-maskiner som kan boostas med extra kylkapacitet med hjälp av vatten från vattentank i typ 6 timmar (som kan fyllas på när som helst under drift) - det är samma scrubber/dusch med egen del i kondensorn som också tar hand om all kondensvatten så med dessa maskiner är det garanterat att man inte behöver oroa sig när det gäller överfulla kondensvattenbehållare som stänger av maskinen.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!