0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Ja, kör man termostatlöst, eller med få termostater aktiva, och har ett acceptabelt flöde över förångaren så är det effektivare med volymtank än med arbetstank, dels slipper man en cirkpump, och dels så nyttjas tankvolymen i sin helhet för volymökning.I en arbetstank där man kopplat till toppen där flödet i interna och externa kretsen är likartade så använda ju i praktiken bara en del av tanken som ackumulator, (i princip inget alls om den är kopplad enligt bild 1 och flödena är samma i interna och externa kretsen)Visst, när kompressorn stannar så ackumulerar den lite värme från returen från radiatorerna, men det blir inte mycket verkstad av det, om man säger så.Sen kan man koppla kreativt, som smurfen har gjort, om jag inte missminner mig kör han in returen från radiatorkretsen en bit upp i tanken.Jag är inte mannen att säga om det är bra eller anus, men den rekommendationen har jag i alla fall aldrig sett hos någon tillverkare som jag kan påminna mig.Alltså:Balanserat flöde över värmepump och radiatorkrets, samt inga eller få termostater aktiva - effektivast med volymtank.Om flödet i interna kretsen är större än över radiatorsystemet så är koppling enligt arbetstank bild 1 att föredra.Har man problem med knäppningar - koppling enligt bild 3.Är flödet i externa kretsen större än i interna så har man ingen större nytta av en tank, då räcker det gott med en bypass.OM man inte har en massa termostater som stänger och stryper bort flöde så fort solen tittar fram, då kan en tank vara bättre under vissa delar av året i alla fall. Kocken, har du kopplat ut från värmepumpen in i toppen på tanken, och ut från botten till radiatorerna?
Du skrev tidigare att scop blir sämre med tank på 2m3 jag uppfattade den som att du var tvärsäker på att en större arbetstank sänker scop.
Tankens storlek höjer inte SCOP, inte om du frågar mig i alla fall.Inte när man går över en viss storlek, då ökar nackdelarna, och fördelarna blir mindre.Jag har upprepade gånger sagt att det rör sig om teoretiska resonemang, och väldigt små skillnader i bespring eller förlust.Mina exempel på storlekar på upp till 1000 m3 volym var för att tydliggöra att gränsen finns NÅGONSTANS, där ekonomin blir totalt sjukt dålig.Exakt var den gränsen ligger lämnar jag upp till bedömarna att avgöra.Jag anser att 300 till 500 liter är mer än nog i en vanlig villa.Större tank än så ger ingen nämnvärd förbättring, om ens någon.Viktigare än tankens storlek är att man har koll på flödet, kurvan och parallellförskjutningen.Och att man har en centralt placerad rumsgivare aktiv.
Är detta en arbetstank med värmeslinga för förvärmning av vv?Hur snabbt värmer en sån upp vatten? Förmodar att b25 står för beredare på 25l?
Ja, man förvärmer tappvarmvatten med den relativt låga temp som finns i radiatorkretsen, att värma tappvatten från (normalt) 45 grader till 55 graders i VVB är det tyngsta jobbet som värmepumpen har, låg COP och stort slitage.Så kan man förvärma tappvattnet från +5 grader till kanske 35 grader med radiatorvattnet så är det bra affär.Dels högre COP, och dels mindre slitage på kompressorn då den inte lika ofta behöver värma varmvattenberedaren med hjälp av kompressorn.
Att istället värma VV direkt till förvärmningstemp skulle ju ske med samma COP som använts till värmesystemet, som jag förstår det i alla fall