0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Jag har i alla fall aldrig nån gångtid under 30 min men oftast över timmen och de flesta utan tank omsätter vattnet i rad kretsen på ca 5 min.
Vem tror du får många av samtalen här i Sthlm när det gäller skräp lösningarOm jag nu får sticka ut hakan .Ändrar du föreskrivet delta ändrar du i processen !Jag skulle aldrig köra 15 idiotiska grader utan en climacheck uppkopplad Som logga driften . Växlarn är anpassad för en viss driftförhållandeMakalöst ! Justera flöden och kurvor är ett min krav !Det ni missar är distributionen ! Det är den avgörande faktorn i ett system Har nicko och pulver vart framme och satt in en VP som är fel projat Är det en skam om man försöker styra bort ett VVS tekniskt fel !Lös VVS felet och få ut Max av din investering efter dem förutsättningar som finns!Sen det här med Inverter och hur den ska kopplas Det har en simpel röris redan gjort . Jag hade kunnat berätta det . Men med det bemötande och smutskastning Av min yrkesgrupp är det inget roligt att hjälpa till längre !Kör på nu! Erat resonemang kommer skapa mycket jobb på service avtalen Cc
Dessutom, om nu växlarna är anpassade efter ett visst förhållande, vore det då inte bra om tillverka av invertrar informera om vilken deltaT som är lämplig vid olika effekter, för samma deltaT kan väl aldrig vara optimal oavsett värmebärarflöde över kondensorn?Det vore väl rimligt att anta att det finns olika sweetspots när det gäller deltaT beroende på flödet av både värmebärare och köldmedium i en specifik kondensor och med ett specifikt köldmedium.Jag tror knappast att det är exakt 8 grader oavsett effekter och flöden.
Detta förstår jag Cola och Lexus med flera ev förespråkar? Vågar man skriva detta.
Villan har ett energibehov för transmission/ventilationsförluster på 161,5 kWh/dygn.Fördelat på 24 timmar blir det en belastning på radiatorerna med 6,7 kW.Stannar flödet upp i två timmar, måste värmepumpen kompensera bortfallet (2 x 6,7 kW) med högre temperatur (1,6°) till radiatorerna.
Tex. Viessmann anger ett delta på 3 gr K på kalla sidan och 5 gr K på varma sidan, hade det varit bättre med ett delta på 20 gr K så har jag inga tvivel om att det hade varit den siffran som stått angiven på databladet. eller vad tror du?
Stämmer rätt bra, dock, i ett system utan tank så fortsätter vbf att sjunka de första minuterna kompressorn går eftersom det återförs vatten som kylts av i radiatorerna.I ett system med tank kommer den kallare retur som väntar på att nå tanken att värmas av det vatten som redan finns i tanken och nu värmer på returen en aning.Marginella skillnader, men dock.Jag tittade på min graf just nu.Lägsta framledning var 29 grader, max framledning 40 grader, börvärde ca 34-35 grader (medeltemp 36 grader och något längre drifttider på kompressorn än stilleståndstider).Utetemp ca -5.Värmepumpen producerar som mest ca 5-6 grader över börvärde, och även om det är mer än vad en pump med arbetstank behöver göra så kvarstår faktum att även en anläggning med tank måste producera värme med temp över börvärde för att börvärde skall nås.Så länge framledningen ligger under börvärde så fortsätter gradminuterna att räkna nedåt, så långt drifttid under börvärde = lång drifttid över börvärde.Även om en anläggning med arbetstank bara går 2-3 grader över börvärde under de mest gynnsamma förhållandena så är skillnaderna i besparing inte så stor som vissa vill få det att framstå som.Fördelarna med att man kan köra med termostater aktiva, och den förmodat längre livslängden finns där dock, och det kan säkert vara en bra affär långsiktigt att sätta in en arbetstank om man har plats för det, och ekonomin tillåter att man gör den investeringen.
Nu antar jag att du menar en 3 rörs kopplad tank där returen delar anslutning.
Menar du att en radiator med stillastående vatten, har en jämförande effekt med en radiator som har ett flöde.
Har du då tagit hänsyn till att temperaturen i arbetstanken också skulle sjunka under tiden, så att värmepumpen ändå skulle behöva köra igen förlorad energi efter varmvattenkörningen?
Nej, det gäller oavsett koppling.Så länge man har ett bakflöde genom tanken får man en temperaturhöjning av returen.Säg att returtempen som når tanken just innan kompressorn startar är 29 grader, då kommer returtempen att fortsätta sjunka i ytterligare någon minut, från radiatorerna, den sjunker väl med 0.5 till 1 grad ytterligare.Harm an då ett bakflöde så kommer det 29 grader varma vattnet i botten av tanken att spädas in till det vatten som kommer från radiatorerna, och som är 28-28.5 grader varmt.Så förutom att en värmepump kopplad direkt mot systemet har hunnit svalna av mer innan nästa kompressorstart så kommer värmepumpen kopplad till en tank aldrig att arbeta direkt med returtempererat vatten på inkommande till kompressorn.Inte så länge det finns i bakflöde i tanken.I början av driftscykleln, kanske 2-3 minuter så är det negativt, men större delen är det positivt, då tankens temperatur är lägre än radiatorreturen.Jag skulle absolut koppla med in returen till värmepumpen med ett T på radiatorsystemets ledning före tanken för att säkerställa att jag alltid fick kallaste möjliga temp in i värmepumpens kondensor.