0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja, det är kränkande, men naturligtvis inte menat mot den handfull installatörer som intresserat sig för denna fråga och förstår sammanhangen.När det gäller installatörer (då primärt menat villainstallatörer) i allmänhet så hävdar jag bestämt att en väldigt liten andel av de som installerar värmepumpar vet speciellt mycket om dem, och därför inte heller kan avgöra i vilka fall en tanklösning krävs, eller vad som måste göras för att de skall gå så ekonomiskt som möjligt - och jag vet att denna bild delas av många installatörer också, främst de som florerar i detta forum.Jag har full förståelse för att ni i skrået vill hålla varann bakom ryggen i publika samtal, men innerst inne vet ni nog hur uselt ställt det är på många håll.Ni har ju dessutom upprepade gånger skrivit att ni mer eller mindre slutat med villainstallationer för att "de som inget vet" säljer nästan alla nya anläggningar som "jackapå" till lägsta möjliga pris.Eller är det fel uppfattat?Däremot kan jag villigt erkänna att det blivit bättre över tid, självklart finns det enstaka installatörer som verkligen satt sig in i denna fråga och blivit allt mer kompetenta med tiden, vilket är glädjande.Det är lika fel att säga att en arbetstank alltid behövs, som att säga att de aldrig behövs, och här ser man ju en skillnad på t.ex. cocacola och Oraklet, där cocacola menar att tank inte alltid behövs, men där Oraklet är mer fundamental och menar att man alltid skall ha en tanklösning.Och visst, det finns fördelar rent tekniskt, men inte alltid ekonomiskt.
Jag har i alla fall lärt mig att en värmepump får högre COp ju större deltaT man har - så länge man inte behöver öka temperaturen på framledningen.I detta fall (med tank) då flödet i interna kretsen blir dubbelt så högt som flödet i externa kretsen så kommer ju framledningen att vara lika med den temp som värmepumpen matar systemet med, man kan alltså inte producera en lägre temp än den som reglerdatorn räknat ut behövs.Så länge man kan göra av med värmepumpens hela uteffekt utan att den löser på driftpressostat så borde COP alltså bara öka om man kör med ett lågt flöde över både radiatorkrets och värmepump - jag ser inga som helst skäl att ligga på en låg deltaT om det inte är nödvändigt rent kyltekniskt (Som Lexus är inne på, att det kan bli problem som beror på vätskefas/gasfas).Inte heller min gamla värmepump har några larm för deltaT, bara HP/MS och driftpressostat, och ingen av dessa borde påverkas, tvärt om så kan jag nog köra ut närmare 60 grader fram med ett högre deltaT jämfört med de 55 som nu är gränsen.Jag kommer i vilket fall att prova strypa för att se vad som händer.Kommer att bli varmt inne...
Jag hamnar i alla fall i faktumet som innan, att arbetstanken skulle kunna ha en positiv effekt under tider då drifttiderna är så pass länga att tanken under varje stillestånd hinner fyllas med "kall retur" innan den startar, och att det inte hinner bli kortslutning i tanken innan den stannar.Under tider med långa drifttider, och när värmepumpen går kontinuerligt borde ett lågt flöde (motsvarande systemets dimensionerade flöde + moms) d.v.s. ca 0.2 l/s ge högre COP än om man speedar upp flödet bara för att nå ett antaget optimalt deltaT över kondensorn.Tanken gör bara att det blir skillnad i temperatur vid kompressorstart och kompressorstopp (och längre drifttider på kompressorn)Utan tank så är vbr lägre när kompressorn startar, och man har högre COP en kort stund.Utan tank så tvingas värmepumpen göra framledningen x antal grader högre än börvärde för att husets värmesystem är den enda ackumulatorn.Har man tank så ackumulerar istället tanken energin, och man slipper då att värma vattnet till lika hög temperatur i slutet av varje driftscykel utan att antalet start och stopp blir orimligt många.Det enda du tjänar på arbetstanken är alltså skillnaden mellan sluttemperatur i de två driftfallen, ca 2-3 grader i snitt när tanken har som bäst effekt.Utslaget över en hel säsong kanske 1.5 till 2 grader, eller som mest 6% av driftskostnaderna, vilket i mitt fall skulle betyda 360 kWh/år, eller strax under 300 kr/år.
Högt delta på VB =hög kondensering = dålig cop. Grundkurs 1A i kylteknik, fråga din grabb Rickard.
Att Byta distributionen för att få upp flödet och sänka framledningen som en åtgärd och kostnad . Det här har vi också skrivit om ,,sänker vi till 55/45 blir det ca 600 kwh om året billigare sänker vi till 45/38 blir det ca 1500 kwh om året billigare .Det är 16 st radiatorer att byta samt hela distributionen , Det blir runt 90tkr Så om en 60år ungefär är det intjänat och då har vi tapetserat huset med radiatorer en radiator på 1000 watt 50 cm hög 200 cm lång 22 (45-38) Radiatorn som sitter under fönstret är 50 hög och 120 bred( 60-45 )så 80 cm till i radiatoryta på väggen cc
Intressant för mej!!Jag kuckelirurade lite på golvvärme, om jag installerar tex 70m2 skulle detta kunna behöva ungefär 0.16 lps, kan det stämma? då skulle jag ökat flödet och köra direkt mot invertern.Då med fasta 0.36 lps vilket "säkrar drift förutsättningarna " och ger tillräckligt flöde till radiatorerna samt ger lågt delta och kondenseringstemperatur speciellt vid dellast?Ser ni några nackdelar?Fattar inte varför man sänker farten på CP mer än för att spara dessa få watt i drivenergi, vet någon?Ursäkta min okunnighet.Mvh
Omvänt alltså "Lågt delta på VB= låg kondensering= bra COP"Hmm, Om jag vill öka COP så ska jag alltså sänka delta dvs öka farten på CP.Det kostar lite mer energi …ändra från läge I till II drar 20W mer dvs 8760x20= 175kWh/år för min VB-CPFråga: Hur mycket ökar COP om jag ökar CP från läge I till II?–--------------------------------VB-CP: I 45W, II 65W, III 90W
COP sjunker med sjunkande flöde på vb.Nu tror jag att jag skrivit 3-4 ggr att du hela tiden glömmer att tanken avger energi även när vp vilar.Därmed kan vb-fram-snittet (som vp ser) sänkas jfrt med utan tank. Tanken jämnar ut värmeavgivningen så att en lägre sluttemp på varje körning ändå räcker till att värma huset.Om 6% är lite eller mkt går ju att räkna på, inget som behöver diskuteras vidare här.Håller med övriga, att man KAN ställa in allt så att det blir fel är ju inget som bara gäller tankinstallationer. Ska man jämföra äpplen med äpplen så får man ju utgå från samma kompetens i båda fallen. Du skriver det är risk att folk drar ner termostater o kör med för hög framledning med tank, för det blir inga larm, jag säger, en installation utan tank kräver mer av installatören eftersom man måste ta hänsyn till hur systemet ser ut i ännu högre grad, än med tank.Eftersom vi verkar överens om att kompetensen överlag på villasidan kunde vara bättre så borde villaägare som inte är så kunniga efterfråga arbetstank och lära sig en enda sak, kör helst utan termostater i rum som inte blir för varma, och justera in framledningskurvan så innetemperaturen blir lagom i dessa rum.Om sedan växelventilen pajar så är det faktiskt det konceptet som suger, och inte tanken. Det är för mig obegripligt att det inte sitter mer intelligens i styren i moderna vp, så att en kärvande växelventil kan detekteras.
Det handlar om att ligga så nära börvärdet som möjligt då övertempereringarna kostar pengar ,I det fall jag redovisar klarar distributionen att lämna tilltänkt effekt vid 15° Delta över Radiatorn !!!Inte 15° grader på tillfördeffekts delta på värmepumpen . ( det här har vi skrivit spaltmeter om) Vad blir felet frågar ni ,,, Gör jag som ni tycker verkar vara en bra lösning .. skulle jag direkt vid start övertemperer kretsen med 7° - 12° om man räknar från -18° - +17° cirka 6000 grad timmar om året Hysteresen låg tidigare vid 7° över börvärde , dem sista 800 timmarna är övertempereringen 7° ner till 0° Med dem lösningar jag andvänder blir övertempereringen minimal , Den är som högst när värmebäraren är som kallast . Ca 3° på den kompressor som sitter i värmepumpen blir det upp till 500 watt per drift timme som kompressorn går , Högt COP vid högt delta på värmebäraren ,,,,, Desto högre Kondenseringstryck Ju sämre verkningsgrad ,,Hur många av er har mätt med en climacheck någon gång !jag vågar påstå att varken Rickard eller Roland har erfarenheter av climacheck efter det jag läst , Regel 1. Kondenseringen så nära börvärdet som möjligt Regel 2. säkerställ konstantflöde för det system som ska avspegla energin , flödet är en konstant faktor som måste finnas. Regel3. säkerställ flödet och drift förutsättningarna för värmepumpen , cocacola
Från Nibe inverter manual:Meny 5.1.3 - max diff. framl.temp.max diff. kompressorInställningsområde: 1 – 25 °CFabriksinställning: 10 °C--------------Vill ni veta vad Nibe svarade ang fast inställd cp med deras inverter jmf tank?