Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Nibe 1155 intrimning
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
2
[
3
]
4
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Nibe 1155 intrimning (läst 11635 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19404
Karma +15/-15
Smurfen.
SV: Nibe 1155 intrimning
«
Svar #30 skrivet:
22 februari 2016, 19:32:25 »
Citera
Det är bättre att värme huset med kamin än att värma brine med den även om det säkert inte blir några problem du kommer inte över 20 grader.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
lindgren.daniel
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 23
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
lindgren.daniel
«
Svar #31 skrivet:
22 februari 2016, 20:44:31 »
Citera
Låg på 12,8 i april förra året
.
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #32 skrivet:
22 februari 2016, 21:31:21 »
Citera
Jo men det är långt till 20 grader och mycket berg som ska värmas upp.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
lindgren.daniel
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
lindgren.daniel
«
Svar #33 skrivet:
29 februari 2016, 14:08:34 »
Citera
Så nu körde jag en logg för en vecka sen. Vi prata om flödesinställning på slingorna förut. Vad gäller där? samma returtemperatur på alla slingor? Diff på temperaturen, hur mkt?
Loggat
lindgren.daniel
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
lindgren.daniel
«
Svar #34 skrivet:
29 februari 2016, 14:59:24 »
Citera
Menar flödesbalansering
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36150
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #35 skrivet:
29 februari 2016, 16:08:40 »
Citera
Här finns en liten komplikation när det gäller värmepump och golvvärme.
Ofta dimensioneras ju golvvärme för ca 3-4 graders deltaT mellan fram och retur.
Värmepumpens styrning strävar efter ca 8 graders deltaT? (Vad står det i manualen om detta för just din pump?)
Detta kan man lösa på flera olika sätt, de tre huvudsakliga alternativen:
1. Man ökar flödet över värmepumpens värmeväxlare så att deltaT över både värmepump och golvvärme blir ca 4 grader, det ger lägsta kurva och bästa möjliga COP, men ligger inte i linje med värmepumptillverkarnas rekommendationer.
2. Man kör 8 graders DeltaT över värmepumpen och 4 grader över golvvärmen, det kan åstadkommas med antingen en bypass och extern cirkpump, eller ett antal pushgrupper som sitter på fördelarna för golvärmeslingorna (lokala bypasslösningar).
3. Man sätter in en arbetstank som laddas av värmepumpen, och sedan har man en extern cirkpump som matar golvvärmen med ett flöde som ger ca 4 graders deltaT över golvslingorna.
När man har en inverter med stor skillnad mellan min och max effekt blir det knepigt...
När värmepumpen går med låg uteffekt kommer man att behöva strypa flödet ordentligt för att värmepumpen skall bibehålla önskad deltaT i punkt 1 ovan.
Det gör i sin tur att flödet i de olika delarna av systemet kan ändra sinsemellan, beroende på att tryckfallet i systemet i stort kommer att ändra mycket.
Man behöver alltså egentligen ha antingen bypass eller arbetstank för att det ens teoretiskt skall kunna fungera bra.
(Eller ett absolut perfekt designat VVS-system, vilket knappt finns)
Problemet med bypass är att det i vissa fall kan ge bakflöde i bypassen när värmepumpens uteffekt är hög.
Problemet med arbetstank är att det när effekten och flödet är lågt så går allt "varmt" vatten direkt ut i radiatorkretsen, och arbetstanken fungerar dåligt som volymförstorare.
Det finns säkert andra som är bättre än mig på att förklara det där, men jag ser det som ett ofrånkomligt problem med invertrarna som själva reglerar flödet, att man från tid till annan kommer att få ogynnsamma flöden, tryckfall och temperaturer i olika delar av systemet.
EGENTLIGEN är on/off kanske bättre när man tar hänsyn till detta, ett sånt system går bättre att optimera för en viss effekt, och ett visst flöde.
För att flödet i externa kretsen vid bypass eller arbetstanklösning skall fungera även om man har aktiva termostater så bör man ha bypass eller arbetstanklösning i kombination med en tryckstyrd cirkpump, det säkerställer rätt flöde/deltaT över de slingor som tillåts värma när andra stryper för att det är tillräckligt varmt i rummet.
Har du en cirkpump med fast hastighet så kommer tryckfall, flöde och deltaT att ändras om/när termostater börjar stänga viss slingor.
Allra bäst kanske det vore att styra på framledningstemp och returtemp på ett sätt som gör att man kontinuerligt strävar efter en deltaT på runt 4 grader oavsett framledning.
I så fall behöver man en extern styrning som kan reglera en cirkpump som är reglerbar antingen analogt eller via PWM.
Vi arbetar med en sådan lösning för Logger 2020, hoppas kunna ge mer info om detta under våren, och börja leverera under hösten.
«
Senast ändrad: 29 februari 2016, 16:16:08 av Rickard
»
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
lindgren.daniel
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
lindgren.daniel
«
Svar #36 skrivet:
29 februari 2016, 16:38:51 »
Citera
Tack Rickard
Jag har en extern CP kopplad på Bypass när pumpen gör VV. Deltat brukar ligga på mellan 3-5 grader förutom när den gjort VV kan deltat öka något om det är rejält kallt ute.
Loggat
lindgren.daniel
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
lindgren.daniel
«
Svar #37 skrivet:
02 mars 2016, 23:02:42 »
Citera
Pillat och kollat VP under kvällen då VVB duschade slut 2ggr. Gradminuterna var nere på 958 och max är 1000 (nära nära). Såg då att kompressorn bara gick upp till 90 Hz. Läste lite i boken och inställt värde på pumpen nu är 90-120Hz. Om jag förstår rätt så låter jag inte kompressorn gå mellan 90-120. För att låta den kunna gå fullt borde väl spärrbandet stå på 119-120? Varför har 1155 två spärrband ? Behöver lite hjälp här 😀
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #38 skrivet:
03 mars 2016, 06:32:36 »
Citera
Chansar, men kan det första vara maxfrekvens vid tappvattenvärmning, och det andra vid husvärme?
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
Magnus Karlsson
Expert på värmepump
Antal inlägg: 481
Karma +0/-0
Magnus Karlsson
«
Svar #39 skrivet:
03 mars 2016, 08:23:32 »
Citera
Klicka ur spärrbandet (90-120), och vips har du någon kilowatt till.
Maskinen kan låta lite mer när det går på högre frekvens.
Spärrbanden kan vara användbara om man råkar få resonans vid någon viss frekvens.
Att gradminuterna har gått så lågt beror väl på att den har jobbat med att producera varmvatten en längre tid, det tar en stund med 300 liter. I meny 5.1.1 finns en varmvatten inställning "hög effekt", som jag tippar på ger högre högre frekvens vid varmvattenproduktion. I meny 4.9.1 kan du justera om du prioriterar dusch eller värme produktion. Mera värme ger gm längre från -1000, då elpatron börjar hjälpa till i onödan. Kan medföra högre ljud i duschen dock....
Loggat
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.
lindgren.daniel
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
lindgren.daniel
«
Svar #40 skrivet:
08 mars 2016, 16:28:20 »
Citera
Finns det någon anledning till att minsta tillåtna kompressorfrekvens är 20Hz. Om jag sänker den så borde den gå längre tider va? Fördel eller nackdel?
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #41 skrivet:
08 mars 2016, 17:06:58 »
Citera
Gissar att den inte går lägre i alla fall för låg hastighet kan ge problem med smörjningen så det är nog spärrat.
Loggat
lindgren.daniel
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
lindgren.daniel
«
Svar #42 skrivet:
08 mars 2016, 22:47:01 »
Citera
någon som har kolla på hur många grader en varmvattenberedare sjunker per timme? Tänkte om det är lönt att slå av beredaren ett par timmar under natten då ändå ingen inte duschar
. Har en Nibe VPB300 dockad mot pumpen.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #43 skrivet:
09 mars 2016, 07:50:17 »
Citera
En Nibe ES 300 varmvattenberedare läcker 1 148 kWh/år enligt energimyndighetens test.
Det innebär 3.14 kWh/dygn, eller 0,13 kWh/timme.
Den slutar inte läcka värme för att du låter temperaturen sjunka, men visst minskar förlusterna en aning.
Hur mycket du sparar beror alltså på hur länge den får stå avslagen, först när den är rumstemperatur sparar du 0.13 kWh/timme.
Eller ca 2.50 kr/dygn.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
lindgren.daniel
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
lindgren.daniel
«
Svar #44 skrivet:
10 mars 2016, 15:30:47 »
Citera
Nån som vet hur mycket effekt köldbärarpumpen har?
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
2
[
3
]
4
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Nibe 1155 intrimning
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1542
dolda: 0
användare: 17
Användare online
:
Kurtivan
erik64
lubbis
purjo__
Smurfen.
svenske kocken
johnblund
NorrGubben
Bilbo
andreashj
TS Comfort AB
EvertL
Raketost
Rdx
ErikÅgevik
T Ramsmark
Bull Geotherm/Bergvärme
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info