0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag håller med om att det är bättre att överdimentionera och jobba mot en volymförstorare som acc tank.Glöm inte att sätta in en solslinga i botten. När solen hjälper till på sommaren och under soliga vinterdagar så måste cop värdet bli oslagbart över årsbasis. Jag tycker att det diskuteras på tok för lite om att man kan få vp till att bliva mer effektiv i kombination av andra värmekällor. En trevlig diskution av olika alternativ och lösningar tycker jag vore både trevligt och upplyftande, för om man läser mellan raderna tyker jag mej utskilja kommande lösningar av ena eller andra slaget hos tillverkarna.Jag eftrerlyser även detta på forumet. Thumbsup
Nibes program arbetar alltid tills det är 100gradmin överskott vid stopp,det kan jämföras med CTC 5 grader över framlednings temp.Jag tror det är likvärdig besparing från VP och därmed COPav den anledning.Sen att det är eltillskott för VV men det kan man stänga av då är det lika i och med det som NIBE med mantelberedare.Jag ser det mer som fördel med slingor som värmer VV istället för beredare, aldrig står det stilla vatten i större mängd. Då kan man leva med lägre temp på VV ut från beredaren bara man kommer över VV komfort temp på 40-45 grader vid dusch.Fram med årsförbruknings test och dess COPDå kan man jämföra de olik VPFlera lika hus med liknande familje förhållande som visar vad de olika VP går för och allt under ett års förbrukning.
1....................VP står stilla. Börvärde står på 35gr på rad systemet. Vid inställd start (hos mig -100 gradmin) så startar VP då framledningen sjunkit till ex vis 30 grader och detta under 20 min.2...................Då pumpen startat sjunker det oftast lite till exvis till -150grad min.3..................Sen sakta betar VP av dessa gradmin med det +värde framledningen får över börvärdet.4................. så småningom kommer den upp till det värde som säger nollställ och stoppa VP (diff hos mig 10 grader)