0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Kollade nu igen och det verkar som man haft en E9 HT+ om man tittar på måtten på maskinen bara 152 cm hög samt att man haft en vv-beredare koppar som har vv-mängd 185 liter.Ngt fel verkar det vara med r&r beteckning på maskinen.Jag tror de har haft en E9 Ht+ med en 200/90 vv-beredare koppar i testet.
Jag undrar om inte Adam kan bekräfta att varvtalsstyrd cirkpump INTE ökar knäppningarna.
Om man kör som vi förutsätter, inga termostater som stryper flödet. Då bör den varvtalsstyrda gå med nära nog samma varvtal... ngt minskande vid högre framledningstemp. Den arbetar ju med fast delta som borde minska knäppningarna!
Den stora vitsen med varvatalstyrd cirkpumpar, om man inte stryper är väl1) man får optimalt delta på värmesystemet oavsett flödesmotstånd (alla hus är ju olika)
2) man får även optimalt delta vid varmvattenproduktion (kanske viktigast)
Hur detta ska bidra till enormt mycket mera knäppningar fattar inte jag?
Stort delta skriver luckyman... fast delta påstår jag.... det torde väl snarast MINSKA knäppningarna.Kan sträcka mig så långt att det blir ungefär som med andra maskiner men att det ska öka, tror jag inte!Eller har jag fattat nada :-[Apropå inget... extra cirkpumpar tycker inte heller jag om
...Sen med dessa varvtals-styrda pumpar som går ner i varv när den har värmt klart huset, dvs att rören svalnar mkt snabbare och knäppningarna blir kraftigare och likadant när den startar och varvar upp så kommer rören att bli varmare fortare och knäppningarna kommer som ett brev på posten....
Bara så att jag förstår ...Stämmer det att pumparna går ner på min-fart efter avslutat värmecykel?
Att efter avslutad värmning av radiatortempen med ett delta på 7 grader så går värmeärarpumpen ner på min fart och vad händer då Jo man har 20 gradigt delta på huset och rören avsvalnar fort och de sköna knäppningarna kommer samma sak när värmepumpen ska till och starta så går den inställda värmebärarpumpen upp på delta 7 grader och rören värms snabbt upp och man njuter av knäppningarna igen.
Hur blir det med smörjningen på en sådan maskin? Jag har hört att man använder "standardkompressorer" i dem och när de går ner i varv får de väl för lite smörjning ?
....Jag förstår inte ditt resonemang eller agg mot cirkulationspumparna i Thermia Diplomat Optimum.mvhAdam