Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Golvvärme i källare
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Golvvärme i källare (läst 1905 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fodo_swe
Nybörjare
Antal inlägg: 2
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Fodo_swe
Golvvärme i källare
«
skrivet:
07 februari 2016, 13:59:49 »
Citera
Hej!
Det är så att jag har en källare på ca: 90 kvm som jag har tänkt att inreda.
Huset är ny dränerat och isolerat utifrån med isodrän.
Har inte haft problem med fukt igenom golvet( Har testat även med tejpad plast över golv).
Jag skall lägga ner golvvärme är tanken, jag är rörläggare så jag har allt hemma nästan gratis.
I jobbet så har vi ofta från order av byggare och vid försäkringsjobb lagt ner golvvärme rätt på oisolerad platta
utan problem såvitt jag vet.
Men detta är ju hemma och vill inte få några framtida problem. Känner ju till risken med omvänd fuktvandring.
Att gräva upp är uteslutet då plattan pendlar i tjocklek från 30cm under väggarna och ca 20 runt mitten.
Har fått tips på att helt enkelt slänga ner lister direkt på plattan och ner med golvvärme och gjuta över.
Det är ju definitivt den billigaste varianten. Förstår givetvis att detta blir lite dyrare att värma upp och att jag får även värma plattan på sommaren.
Annars kan ja ju lägga ner golvvärmeskivor från LK (50eps) som jag också egentligen inte betalar någon större summa för.
Problemet med den varianten är att golvet är inte jättejämnt och istället får lägga massa pengar på flytspackel istället.
Någon som har några tips eller andra varianter?
Någon som FAKTISKT har haft problem med golvvärme i en oisolerad platta som är så tjock?
Tacksam för er hjälp:)
Mvh David
Loggat
Mekaniker
Expert på värmepump
Stad/land: Södra Finland
Antal inlägg: 640
Karma +0/-0
Kön:
Mekaniker
SV: Golvvärme i källare
«
Svar #1 skrivet:
07 februari 2016, 14:58:35 »
Citera
Du får nog "elda" ganska friskt för att få värmen in i rummet?
Jag har ett litet badrumsgolv i mitt hus med såkallad komfortgolv-värme, på väggen är det helt vanlig radiator som hjälper till vid behov
Om du har fönster är det ju bra med radiator under fönstret
Och visst, golvet måste hållas varmt hela året så skilt uttag från värmetanken är tvunget
Loggat
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30709
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #2 skrivet:
07 februari 2016, 19:24:56 »
Citera
Jag tror du kan jämna av betongplattan med sand och lägga flytande golv ovanpå med isolerskivor.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Fodo_swe
Nybörjare
Antal inlägg: 2
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Fodo_swe
«
Svar #3 skrivet:
08 februari 2016, 16:43:05 »
Citera
Du tror inte det kan bli lukt under där då med tiden?
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30709
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #4 skrivet:
08 februari 2016, 20:13:09 »
Citera
Det viktiga är att undvika organiskt material där nere.
Jag vet bara att en granne gjorde så och det funkar helt OK, ingen lukt och varma golv.
Lägg ingen plastfilm under isoleringen, tätskicktet skall vara på varma sidan av isoleringen.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Golvvärme i källare
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 2306
dolda: 0
användare: 8
Användare online
:
tipo874
poqkweoa
Börje__
Peber
Raketost
sigge01
danne824
lubbis
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info