Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Förväntad livslängd Nibe 1210
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Förväntad livslängd Nibe 1210 (läst 3005 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
OlofZ
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Karlstad
Antal inlägg: 33
Karma +0/-0
Kön:
OlofZ
«
skrivet:
30 januari 2016, 09:45:02 »
Citera
Jag har en Nibe 1210-7 installerad 2001 som precis fått service; renovering av växelventil samt byte av kontaktor (som väsnades så jag trodde kompressorn var på väg att ge upp!). Servicekillen avslutade med att effektmäta kompressorn och konstaterade "full effekt", dvs 8 kW.
Jag hade tidigare kalkylerat med kompressorbyte efter 10-15 år, men enligt installatören så kan den gå längre än så. Men vad är det egentligen som begränsar livslängden?
Nuvarande värden i pumpen:
Starter: 111418
VP-tid: 57690
TS-tid: 989
Kör i princip utan TS, och VB fram är max 38 grader. Plusgrader från hålet, men var nere på 0 under värsta köldknäppen häromveckan. Just nu har jag +1/-3 på kalla sidan.
Loggat
1,5-plans trähus 1934, ca 160 m2 + 82 m2 källare.
Nibe 1210-7 med 135 m borrhål installerad 2001, kompletterad 2011 med ett andra borrhål på 140 meter parallellt med det första. 35 m till berg.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29881
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Förväntad livslängd Nibe 1210
«
Svar #1 skrivet:
30 januari 2016, 11:33:31 »
Citera
Jag hoppas ju att min ska tuffa på lika länge den med.
Min har gått drygt 36 tusen timmar och startat 55 tusen gånger.
Jag tror att ett bra värmesystem med relativt låg kondenseringstemp, samt att man har koll på flöden av värmebärare och köldbärare gör att den kan gå länge, man måste ta hand om grejerna.
Men sen handlar det nog om tur med.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13217
Karma +21/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #2 skrivet:
30 januari 2016, 11:37:00 »
Citera
Mycket tur och låga temperaturer. Tillverkarna brukar ange att kompressorn skall hålla runt 70000 timmar, men många värmepumpar havererar tidigare på grund av dåliga driftförutsättningar.
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
karlmb
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Hindås
Antal inlägg: 3361
Karma +0/-0
Kön:
Riktiga motorer är multiplar av 3
karlmb
«
Svar #3 skrivet:
30 januari 2016, 13:55:06 »
Citera
Hur många av de vp vi sett tas upp h är med inbillat eller verkligt kompressorhaveri, har gått med någorlunda vettiga driftsförhållanden när man rotat lite...?
Vill påstå att det med undantag av rena konstruktionfel som drabbat alla, handlar rätt lite om tur och mer om skicklighet hos installatör och litelite kunskap hos ägaren. Finns detta så kan de allra flesta bvp lätt gå 20 år. Kompresssorbyte blir det vid misshandel pga okunskap i något led.
Loggat
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 935
dolda: 0
användare: 6
Användare online
:
Josth
ghupost
VictorHus13
Smurfen.
KaveTheMan
Zebrano
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info