Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Ligger problemet i värmepumpen eller huset?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
5
[
6
]
7
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Ligger problemet i värmepumpen eller huset? (läst 19680 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hakfre
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Luleå
Antal inlägg: 12
Karma +0/-0
Kön:
hakfre
SV: Ligger problemet i värmepumpen eller huset?
«
Svar #75 skrivet:
26 januari 2016, 09:54:41 »
Citera
I installatörshandboken till Niben står det att det är något av lägena till vänster som ska användas (I,II,II), "volymkontrollen" (läget till höger) eller vad man nu ska kalla den hoppar man bara förbi. Denna pump kallas för övrigt värmebärarpump 2 i manualen. Med denna ställer man ett grundflöde i radiator-/golvvärmeslingan.
Värmebärarpump 1 är den som kan ändras från menyssystemet. I autoläget (för värme) används denna pump för att finjustera flödet och försöka uppnå den temperaturdifferens på värmeslingan som värmepumpen tycker är lämplig enligt inställningarna i meny 5.1.14, Delta T (temperaturdifferens) vid DUT (Dimensionerande Ute Temperatur). Vid varmare väderlek än DUT strävar pumpen efter ett mindre Delta T än det angivna.
Hos oss har vi värmebärarpump 2 inställd i läge 3. Detta flöde är så högt att även när värmebärarpump 1 går i lägsta fart har vi aldrig en större temperaturdifferens än ca 3 grader oavsett framledningstemperatur, m.a.o. pump 1 blir i vårt fall överflödig. Eftersom komforten i alla rum är bra och vi inte hör något sus från radiatorerna, samt att elförbrukningen ser lovande ut (vi har inte bott ett år i huset än) låter jag för närvarande den inställningen vara.
Loggat
Bor i ett 1 1/2 plans Älvsbyhus, byggt 2015. 101.5 m
2
boyta på nedervåningen + ~50m
2
boyta på övervåningen (~100m
2
golvyta). Huset har en Nibe F750 frånluftsvärmepump kopplat till Purmo C22 dubbelpanel-radiatorer. Tilluften förvärms genom Purmo air tillluftsdon kopplade till radiatorerna. Har även braskamin för mys- och stödeldning.
Churchill
Expert på värmepump
Stad/land: Kristianstad
Antal inlägg: 505
Karma +0/-0
Kön:
Churchill
«
Svar #76 skrivet:
27 januari 2016, 20:18:12 »
Citera
Hej
Pumpen till golvvärmen tar det vatten den behöver du måste ha koll på dens inställning oxå det kan finnas 3 lägen där med.
Loggat
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.
bla_bla1357
Gäst
bla_bla1357
«
Svar #77 skrivet:
27 januari 2016, 20:21:18 »
Citera
På den kan man inte ändra läge (jag ser åtminstone inte hur man skulle kunna göra det).
Loggat
karlmb
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Hindås
Antal inlägg: 3361
Karma +0/-0
Kön:
Riktiga motorer är multiplar av 3
karlmb
«
Svar #78 skrivet:
27 januari 2016, 22:02:51 »
Citera
Ladda ner manualen till den. (kommer inte ihåg vilken pump det var men det är ett generellt råd..)
Loggat
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.
bla_bla1357
Gäst
bla_bla1357
«
Svar #79 skrivet:
27 januari 2016, 22:38:47 »
Citera
Jag kollar manualen, tack för tipset.
Efter att jag nu kört med grannens kurvor och med CP:n i läge 3 är temperaturen på ÖV fortfarande bara 21 grad (23 önskar jag och 23 har grannen).
Under tiden fick jag svar av företaget som projekterade VVS-systemet:
"Vid knutpunkten (han menar mellan VP:n och radiatorerna) finns det inga ventiler.
Som by-pass använder thermotec badrumsslingan. Den slingan monteras utan ställmotor för att alltid ha flöde."
Jag fick även en teckning på kopplingen:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/21153190/Skannad%20med%20en%20Xerox%20flerfunktionsenhet%20%281%29.pdf
Jag fattar inte det med bypass - har det något med radiatorerna att göra, eller bara med GV:n?
Loggat
karlmb
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
karlmb
«
Svar #80 skrivet:
27 januari 2016, 23:17:09 »
Citera
OK. Du bör avvakta 1-2 dygn innan du avgör om du har samma temp som grannen på bv.
Så de menar att badrummet är helt ostrypt då, utan termostat? Har du samma temp där som grannen?
Har du kollat hans inställning på shunten, är det samma 10 grader lägre temp på gv som du har? (Har du det..?)
Loggat
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.
bla_bla1357
Gäst
bla_bla1357
«
Svar #81 skrivet:
27 januari 2016, 23:30:20 »
Citera
Japp, badrummet har hela tiden varit utan termostat på fördelaren. Det finns en till termostat - i själva badrummet - med den står på max (likt alla andra termostater i huset).
Jag har samma temp som grannen på BV och hade det förut, men våra kurvor till GV har hela tiden varit liknande, det var bara till radiatorerna där det skilde sig. Också i badrummet har jag samma temp som grannen - 24 grader.
Jag har inte kollat hans inställning på shunten, vad exakt ska jag kolla? Jag har för mig att shunten sköts automatiskt, men jag ska dubbelkolla det om jag hittar manualen.
Loggat
karlmb
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
karlmb
«
Svar #82 skrivet:
27 januari 2016, 23:42:21 »
Citera
Märkligt, vad styr den termostaten då? Handdukstork..?
Kolla så alla inställningar är lika gällande shunten, börvärde under flt, max temp på golvet, vad det nu är den jobbar med.
Loggat
bla_bla1357
Gäst
bla_bla1357
«
Svar #83 skrivet:
27 januari 2016, 23:53:49 »
Citera
Oj förlåt, skrev lite för snabbt, utan att tänka. Det är ju en och samma termostat, det är bara sändaren som finns i badrummet, medan mottagaren finns i GV-fördelaren och den är inte iskruvad.
Ska kolla shunten, men där går vi igen på ett område där jag inte har mycket kunskap. Här kommer några frågor direkt. Vad betyder flt? På vilket sätt kan fel inställningar på GV:n som finns på BV orsaka att jag inte får min önskade temp på ÖV? Det är som sagt delvis öppet mellan BV och ÖV, så GV:n påverkar säkert också lufttemperaturen på ÖV, men det är inte det jag menade, utan det har mer med flödet att göra - kan GV:n på något sätt stjäla flöde ifrån radiatorerna? Är det det ni misstänker är fel i mitt fall?
Loggat
karlmb
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
karlmb
«
Svar #84 skrivet:
27 januari 2016, 23:58:49 »
Citera
Men de sa ju att slingan i badrummet inte är reglerad, så hur jobbar då den termostaten.
Ja, shunten kan ändra balansen i systemet, stjäla flöde, kräva onödigt höga flt (framledningstemperarur) eller återleda för mkt returvatten så att vp slår av i förtid etc etc.
Loggat
bla_bla1357
Gäst
bla_bla1357
«
Svar #85 skrivet:
28 januari 2016, 00:03:22 »
Citera
Ok, ska kolla manualen och jämföra inställningar med grannens. Jag återkommer sedan (och det blir säkert några frågor som dyker upp under tiden).
När det gäller termostaten så är det märkligt - jag vet inte ens varför den är monterad när den inte används.
Loggat
bla_bla1357
Gäst
bla_bla1357
«
Svar #86 skrivet:
28 januari 2016, 09:45:44 »
Citera
En tanke som slog mig... Om GV tar flödet ifrån radiatorerna, borde det inte blir för varmt på BV?
En annan sak - jag fick injusteringsprotokollet som användes när pumpen sattes i drift - enligt det ska CP:n vara i läge 1, inte 3 som vi kom fram till.
Loggat
karlmb
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
karlmb
«
Svar #87 skrivet:
28 januari 2016, 10:09:47 »
Citera
På vilken cp var det 1 vid injustering?
Oavsett hur det var då så bör duju nu ha samma som grannen.
Kanske termostaten styr shunten normalt sett? Har du haft den urkopplad hela tiden? Har grannen ingen sån termostat?
Loggat
bla_bla1357
Gäst
bla_bla1357
«
Svar #88 skrivet:
28 januari 2016, 11:29:14 »
Citera
Här menade jag CP:n i VP:n. Men på protokollet står liknande om CP:n till GV. Den har jag inte kollat än, är hemma med sjukt barn så jag hinner inte, kommer göra det sedan.
Japp, termostaten har varit urkopplad hela tiden. Likadant hos grannen.
Loggat
bla_bla1357
Gäst
bla_bla1357
«
Svar #89 skrivet:
07 april 2016, 12:08:00 »
Citera
Ber om ursäkt att jag varit inaktiv, något har kommit emellan. Nu har jag även kontaktat byggherren för hjälp och byggherren anlitade en konsult för att försöka reda ut VP:ns höga elförbrukning. Konsulten har kollat igenom shunten, den fungerar bra. Radiatorerna är strypta rätt. Just nu loggar vi fram- och returledningen och avlufts- och frånluftstemperaturen med externa givare. Teorin är att pumpens avluftsgivare rapporterar en lägre temperatur än vad den är i verkligheten. Det orsakar att jag får nästan bara långa avfrostningar och då tappar VP:n gradminuter och eltillskotet går in, vilket leder till högre elförbrukning. Vi får se om vi kan bekräfta teorin.
Konsulten reagerade på relationen mellan avlufts- och förångartemperaturen när VP:n inte hade något värmebehov. Avluften låg på cirka 19 grader och förångaren på 22 grader. Det är ju förångaren som kyler ner frånluften som då blir blåst ut ur huset som avluft. Så hur kan förångaren kyla ner luften till en lägre temperatur än vad den själv har? Eller är jag (och konsulten) ute och cyklar här, vi kanske gjorde några fel antaganden?
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
5
[
6
]
7
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Ligger problemet i värmepumpen eller huset?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 942
dolda: 0
användare: 9
Användare online
:
Daikin_
rocas
lubbis
jehu
tyke
jishi
Rillman
baljo
AÖd
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info