Vet någon hur ofta värmepumpen laddar upp nya mätvärden till Uplink -tjänsten?
Har inte kört någon packet sniffer, men kollade i min routers diagnostikfunktion och verkar som att värmepumpen orsakar nätverkstrafik åtminstone var 20. sekund, men det känns inte realistiskt. Skulle snabbt bli väldigt mycket data för Nibe ifall alla inkopplade pumpar skulle logga upp åtminstone 10 mätvärden tre gånger i minuten, för att inte tala om deras bandbreddskostnader.
Om man tittar i andra änden, när mätvärden är tidsstämplade i Uplink, så är det väldigt oregelbundet. Ibland är det en minut mellan mätpunkterna och ibland flera timmar. Jag skulle gissa att man sparar ett mätvärde om det ändrats mer än si och så, eller efter en viss tid, vilket som kommer först. Mätvärdena är heller inte synkrona i Uplink, vilket man märker om man exporterar till Excel och tittar där (vilket jag gör), alltså mätpunkterna för olika parametrar mäts vid olika tidpunkt. Framledningstempen är det värde (av de jag för över till Excel) som har flest mätpunkter, ca fyra gånger fler än inomhustemperaturen.
Kanske skickar pumpen någon slags ping var 20:e sekund? NIBE håller iallfall koll på att pumpen svarar på tilltal, och fick jag följande mail från NIBE Uplink:
Vi har inte fått in några uppdateringar från din anläggning, F1155-6 - Nyboda, sedan 2015-12-12 22:41:19. Det här beror troligtvis på en störning i din Internetanslutning eller på ett strömavbrott. Vi uppmanar dig dock att se över anläggningen.
Best regards,
NIBEOch efter ett tag hade pumpen kontakt igen och då fick jag ett nytt mail:
Din anläggning, F1155-6 - Nyboda, är online igen och bevakas som tidigare.
Best regards,
NIBEJag hade USB-loggning igång samtidigt och kunde se att pumpen gick, så det var ett problem med fiberanslutningen.