Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värma stor badtunna med elvärmepatron? Lösning utanför tunnan  (läst 6995 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Har idag en stor badtunna med plats för 6pers. 180cm i diameter. Två anslutningar i botten på den med 32mm PEM slang.



Värmer den med en gammal CTC värmepanna jag fått gratis (lik denna). Har en cirkulationspump till den.


Nu har jag gått och blivit lat och jag orkar inte hålla på och elda de få gånger jag badar.
Har inget reningsverk eller liknande utan fyller på vatten, badar 1-2dagar och sen tappar jag ur.
Vattnet från min brunn kan ju ligga på 6grader.

Har tillgång till 3-fas och skulle vilja ha någon liten behållare utanför tunnan med en värmepatron i. Brassa på och låta cirkulationspumpen cirkulera vattnet och sedan kanske kunna ställa in och hålla 39 graders temp.
Har egentligen inte så bråttom så jag kan ju starta 24tim innan jag tänkt bada om den kan se till att stanna när det är 39grader i tunnan men det kan ju vara trevligt med mycket effekt så det går snabbare.

Hur skulle en sådan lösning kunna se ut? Får man tag på några lämpliga billiga begagnade grejer till detta?

Låt säga att jag ansluter en varmvattenberedare på 3kW skulle den orka värma upp 1500l vatten tillräckligt fort och sedan hålla det vid 39 grader ens eller krävs det 6-9kW för att få det att funka bra?
« Senast ändrad: 02 januari 2016, 10:08:06 av suhagg »

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
Det enklaste är väl att montera en cirkulationsvärmare likt denna.
https://pool-fritid.se/elvarmare-/109-elvarmare-3-kw.html
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Det enklaste är väl att montera en cirkulationsvärmare likt denna.
https://pool-fritid.se/elvarmare-/109-elvarmare-3-kw.html

Tack. Låt säga att jag värmer från 7 grader till 39 och det handlar om 1500l vatten.
Men sen är det -10 grader ute. Lägg på några timmar.
Inte så farligt ändå. Startar kvällen innan och badar kvällen efter. Helt okej, inte så dyr elkostnad ändå.
Funkar det bra då tro?

Inte så farligt ändå om det verkligen funkar bra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Leta rätt på en begagnad elkassett på Blocket,

http://www.blocket.se/skane/bygg_tradgard?q=elkassett&w=3&st=s&ca=4&is=1&l=0&md=th&cg=2020&st=s

Googlat runt lite på en bra förklaring på en elkassett. Har väl lite koll. Mer effekt än en traditionell varmvattenberedare också.

Hur skulle jag styra den till att lämpligen hålla 39 grader? Jag vill ju ha det i tunnan och inte vid själva elkassetten. Vore ju skönt att inte ha en hel varmvattenberedare med elkassett till utan bara koppla in kassetten direkt till tunnan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
En elkassett är helt enkelt en elpatron och en cirkpum. Avsedd att kopplas till husets värmesystem/panna.
Enklaste sättet att få rätt temperatur är väl att stoppa ner en termometer i baljan justera in termostaten efter den.
 
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7668
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Termostaten som sitter i en elkassett klarar av att hålla den temperatur som du ställer in, den är högst troligt av flerstegstyp och reglerar effekten efter behov.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Hittade en elkassett på 12kW på Blocket med en tillhörande beredare men den kommer jag väl inte behöva?
http://www.blocket.se/uppsala/Varmvatten_beredare_och_Elkassett__64564567.htm?aw=1
Hur är det jämnfört med min gamla vedpanna? Eldade igår från 14gradigt vatten till 40 grader och det tog 6tim ganska exakt med locket på tunnan.
MÃ¥ste ju ta 12tim eller mer med elkassett eller vad tror ni?

Då kommer jag antagligen få köra på 12kW i 24tim för att värma 6 gradigt vatten till 40grader eller vad är er gissning?

Något att ha för min uppgift tror ni?
« Senast ändrad: 03 januari 2016, 11:38:02 av suhagg »

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7668
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Du behöver bara kassetten och inte beredaren. Och så lär du behöva en huvudsäkring på minst 20 A.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Du behöver bara kassetten och inte beredaren. Och så lär du behöva en huvudsäkring på minst 20 A.

Perfekt. Jag ligger på 25 A så det är under kontroll.
Hur brukar anslutningar kunna se ut på en sådan här elkassett?
En in och en ut eller är det fler att välja på?
Jag tömmer ju ur systemet helt efter varje bad. Samma när jag fyller ingen risk att jag får luft någonstans i kassetten som måste luftas ur innan den cirkulerar som den ska?

Kan jag se på något sätt om den har inbyggd cirkulationspump eller inte?

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7668
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
En in och en ut, luftningsskruv i toppen och ingen cirkpump. Omkopplingsbar effekt, begränsning av effekten till 6 kW under den första timmen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
En in och en ut, luftningsskruv i toppen och ingen cirkpump. Omkopplingsbar effekt, begränsning av effekten till 6 kW under den första timmen.
Då sätter jag en kulventil så det är lätt att lufta ur. Grejerna står ju utomhus så läckage är inget jag behöver vara rädd för.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Ett alternativ om du vill vara energimedveten och dessutom kunna använda tunnan utan att planera är att införskaffa en tillräckligt stor vvb som du ställer i pannrummet. Sen fyller du tunnan som om det vore ett badkar.

En variant om du vill vara ännu mera energisnål är att du tömmer beredaren med en pump. Sedan när du badat klart pumpar du tillbaka vattnet in i vvb. Sedan får du avgöra om du vill ha ett litet reningsverk som renar vattnet eller byta det efter ett tag.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Om jag får tag på en gammal elkassett hur får jag till att den håller exakt 40grader i tunnan?

Jag antar tempgivaren idag sitter i själva elkassetten. Kan jag bara dra ut en kabel och en givare i tunnan istället?

T.ex en sådan här.


https://www.blocket.se/vastmanland/Jamtvarm_Elkassett_15kW_69559128.htm?aw=1

Jämtvarm Elkassett JW15-83.

- Omkopplingsbar 3-6-9-12-15 kW
- Tillverkningsår: 1990
- 3-fas, 380V - max 23A
- 16 liter tryckkärl (1,5 bar)
- 23 kg, 28x61x28 (B/H/D) cm
- Instruktionshäfte finns

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!